
Se schimbă primăvara la mașină! Coșmarul oricărui șofer dacă rămâne fără.
Creșterea temperaturilor le amintește șoferilor că trebuie să își pregătească mașina pentru sezonul de vară. Pe lângă revizia de primăvară, sistemul de climatizare ar trebui verificat și, dacă e necesar, să se completeze cu lichid de răcire. Cât costă, în 2025, schimbul de freon și la cât timp trebuie înlocuit acesta, citiți în ceea ce urmează.
Cum știi că ai rămas fără freon?
Unul dintre cele mai mari coșmaruri ale oricărui șofer este să rămână fără freon pentru sistemul de climatizare auto chiar înainte de plecarea în concediu. Ca să nu ajungi în această situație, ar fi bine să observi din timp semnalele pe care mașina le oferă.
Spre exemplu, ar trebui să fii atent la sunetul pe care ambreiajul electromagnetic îl face în momentul în care pornești instalația de climatizare – este vorba de un clinchet (unii șoferi nici măcar nu îl bagă în seamă!) și de o vibrație suplimentară față de cea a motorului.
Identifică acest sunet, iar în momentul în care el nu se mai aude, ar fi bine să mergi la un service, pentru că asta înseamnă că ai rămas fără freon.
Un alt lucru care îți poate indica că freonul este pe sfârșite se regăsește chiar sub capotă – o simplă verificare poate arăta la nivelul compresorului o scurgere de freon. Bineînțeles, semnul cel mai clar că ai rămas fără freon este situația în care pornești aerul condiționat și, după câteva minute, aerul nu s-a răcit.
Esențial pentru șoferi
Majoritatea mașinilor au, în prezent, un sistem de climatizare. Vara, când temperaturile depășesc, uneori, 40 de grade Celsius, este vital ca aerul din mașină să fie respirabil.
Dar, pentru a dispune de acest confort termic, este esențial să faci revizia sistemului de climatizare, informează promotor.ro.
Aerul condiționat a devenit o necesitate, mai ales pentru șoferii care circulă cu mașina în oraș.
Pentru a funcționa corect, sistemul de climatizare trebuie întreținut cu regularitate. Iar dacă este necesar, trebuie făcută o completare a freonului, lichid care asigură funcționarea sistemului de climatizare.
„Freonul este un lichid de răcire, care e de două tipuri, clasic și eco. Cel clasic este destinat mașinilor mai vechi, iar freonul eco e utilizat la mașinile construite după anul 2014. Recomandarea mea este ca schimbul de freon să fi făcut o dată la 2-3 ani. Dar, anual, ar trebui verificat nivelul de freon și completat, dacă e cazul”, a explicat, pentru ProMotor, mecanicul Robert Marin.
Revizia sistemului de climatizare
Freonul clasic are un preț de pornire de aproximativ 50 de lei pe 100 de grame. Freonul ecologic 1234YF pornește de la peste 150 de lei/100 de grame și ajunge chiar la 250 de lei.
La unele mașini, e nevoie de 500-700 de grame de freon. Manopera de completare sau înlocuire a freonului pornește de la 50 de lei, dar poate depăși 200 de lei.
Așadar, dacă va fi nevoie să faci o înlocuire completă a freonului, costul minim va fi de 250-300 de lei, la o mașină mai veche. Dar, pentru vehiculele de generație nouă, la care e nevoie de jumătate de litru de freon, revizia sistemului de climatizare poate depăși 1.400 de lei.
Nu este periculos pentru sistemul AC al mașinii să meargă fără freon, însă este foarte… enervant pentru tine să mergi, vara, fără aer condiționat.
Se schimbă primăvara la mașină! Coșmarul oricărui șofer dacă rămâne fără.