
O nouă lege valabilă pentru toți șoferii. Intră în vigoare începând cu 1 iunie 2025.
Într-un context european în care multe țări își propun să reducă limitele de viteză pe autostrăzi, o națiune din Europa își asumă un risc calculat și decide să crească limita de viteză pe autostrăzi la 150 km/h.
O decizie surprinzătoare
Această inițiativă contrazice tendințele actuale din alte națiuni, care se străduiesc să reducă viteza maximă pentru a diminua accidentele și emisiile poluante. Cu scopul de a evalua impactul acestei măsuri, autoritățile locale vor realiza un test pe o zonă limitată, oferind astfel o ocazie unică de a analiza beneficiile și provocările pe care le aduce o viteză mai mare în traficul rutier.
Această decizie surprinzătoare vine într-un moment în care majoritatea țărilor europene impun restricții mai dure asupra vitezei pentru a îmbunătăți siguranța rutieră și a reduce emisiile de carbon.
Creșterea limitei de viteză la 150 km/h este un risc calculat, iar autoritățile locale vor monitoriza atent impactul acestei măsuri asupra traficului, accidentelor și mediului, arată capital.ro. Dar oare ce țară europeană își asumă acest pas uriaș? Aflați în ceea ce urmează.
Cehia vrea 150 km/h la oră pe autostrăzi!
Republica Cehă își propune să devină prima țară care va implementa o nouă limită de viteză, conform postului de televiziune ceh CT24. În prezent, autovehiculele pot circula cu o viteză maximă de 130 km/h pe autostrăzile din Cehia.
Totuși, vara aceasta se preconizează începerea unui test pentru o viteză maximă de 150 km/h. Noile semne de circulație urmează să fie instalate în lunile martie și aprilie, iar din luna iunie, viteza de 150 km/h va fi permisă pe autostrăzi.
Autoritățile au decis să implementeze această măsură doar pe tronsoane sigure, cu infrastructură modernizată și fără curbe periculoase.
La început, această nouă limită de viteză nu va fi aplicabilă pe toate autostrăzile. Secțiunea D3 dintre Tábor și České Budějovice va fi prima care va fi deschisă pentru testare. Este vorba despre un tronson relativ nou, cu infrastructură modernă.
De asemenea, vor fi incluse și porțiuni din D11 și D1, dar doar pe traseele care nu au curbe ascuțite, care dispun de suprafețe noi și, obligatoriu, care îndeplinesc criteriile de siguranță.
Ce urmărește această inițiativă?
Impactul asupra siguranței – Se va analiza dacă o viteză mai mare crește numărul accidentelor sau dacă infrastructura existentă poate susține această schimbare.
Efectul asupra emisiilor – Se va compara consumul de combustibil și emisiile generate la 150 km/h față de limitele actuale.
Reacția șoferilor – Se va observa dacă această modificare influențează comportamentul rutier și disciplina în trafic.
Acest test ar putea deveni un precedent important, fie pentru relaxarea limitelor în alte state, fie pentru confirmarea tendinței de reducere a vitezei. Crezi că această măsură ar putea funcționa și în alte țări?
Limite de viteză în alte 10 țări
Chiar dacă o standardizare completă pare puțin probabilă, șoferii care călătoresc prin Europa trebuie să fie bine informați și să respecte limitele specifice fiecărei țări pentru a evita amenzile și eventualele probleme de siguranță.
Iată care sunt limitele de viteză impuse, pe autostrăzi, în principalele țări europene:
- Germania: 130 km/h (viteză recomandată);
- Belgia: 120 km/h;
- Danemarca: 130 km/h;
- Franța: 130 km/h (110 km/h în condiții umede);
- Marea Britanie: 112 km/h;
- Croația: 130 km/h;
- Austria: 130 km/h;
- Elveția: 120 km/h;
- Spania: 120 km/h;
- Olanda: 130 km/h (doar între orele 19:00 și 06:00).
În plus, Franța impune o limită de viteză de 110 km/h pe autostrăzi atunci când carosabilul este umed, ceea ce îi poate surprinde pe șoferii neatenți.
Pe de altă parte, în Germania, deși nu există o limită de viteză pe anumite porțiuni de Autobahn, șoferii pot fi trași la răspundere dacă sunt implicați în accidente cauzate de viteze excesive.
Raționamente pentru menținerea regulilor actuale
Siguranța rutieră – Studiile arată că viteza excesivă este un factor major în accidentele grave.
Divergențele în infrastructură – Autostrăzile din vestul Europei sunt, în general, mai bine întreținute decât cele din est, ceea ce influențează siguranța la viteze mari.
Factori climatici – Țările nordice au condiții meteorologice extreme, care impun restricții mai stricte.
Obiceiurile de conducere – În unele state, șoferii sunt obișnuiți cu un stil mai agresiv sau, dimpotrivă, mai precaut.
Fluidizarea traficului – Paradoxal, vitezele mai mici pot contribui la o circulație mai fluentă și la reducerea blocajelor.
Reducerea emisiilor – O viteză mai mică înseamnă un consum mai eficient de combustibil și mai puțină poluare.
O nouă lege valabilă pentru toți șoferii. Intră în vigoare începând cu 1 iunie 2025.