
O nouă lege pentru asociațiile de proprietari. Se aplică la toate blocurile din România.
Cum devii administrator sau președinte al asociației de proprietari? Legea din România spune clar care sunt pașii de urmat și care este condiția pe care doritorii trebuie să o îndeplinească.
Asociație de proprietari 2025
Asociație de proprietari 2025. În cazul în care locuiești într-un bloc de apartamente și te întrebi cum poți deveni implicat în gestionarea asociației de proprietari, este important să știi că există reglementări clare care stabilesc cine poate ocupa funcțiile-cheie, precum președintele sau administratorul.
Conform Legii nr. 196/2018, care reglementează înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, există anumite criterii care trebuie respectate pentru ca un locatar să poată ocupa aceste funcții.
Cine poate fi președinte al asociației de proprietari?
Asociație de proprietari 2025. Legea stipulează că președintele asociației de proprietari trebuie să fie un membru al asociației, adică un proprietar al unui apartament din blocul respectiv. Aceasta înseamnă că o persoană care nu deține un apartament nu poate ocupa funcția de președinte. Funcția de președinte este atribuită prin votul majorității proprietarilor prezenți la adunarea generală, dar pentru a fi ales, candidatul trebuie să îndeplinească condiția de a fi proprietar.
Astfel, chiriașii sau persoanele care nu sunt proprietari nu pot ajunge în această funcție, fiind excluse de la dreptul de a reprezenta asociația în relația cu autoritățile sau în gestionarea activităților administrative. Totuși, există o excepție importantă: administratorul de bloc poate fi o persoană care nu este proprietar, întrucât acest rol nu impune calitatea de membru al asociației.
Cum înființezi o asociație de proprietari
Asociație de proprietari 2025. Pentru a asigura o administrare eficientă și legală a unui bloc, locatarii trebuie să înființeze o asociație de proprietari. Iată care sunt pașii necesari:
- Convocarea adunării generale a proprietarilor: Toți proprietarii trebuie să se adune și să fie de acord cu înființarea asociației.
- Semnarea acordului de asociere: Acesta este un document esențial, care certifică voința proprietarilor de a forma asociația. Acordul trebuie semnat de majoritatea locatarilor.
- Elaborarea statutului: Statutul va stabili regulele interne ale asociației, drepturile și obligațiile fiecărui membru.
- Înregistrarea asociației: După întocmirea tuturor documentelor necesare, dosarul se depune la judecătoria de sector sau județ, iar asociația dobândește personalitate juridică.
Alegerea președintelui de bloc
După constituirea asociației, procesul de alegere a președintelui este crucial pentru buna funcționare a acesteia. Iată cum se desfășoară alegerea:
- Convocarea adunării generale: Toți proprietarii vor participa la adunarea generală, unde vor avea drept de vot.
- Propunerea și votarea candidaților: Candidaturile pentru funcția de președinte sunt propuse și votate de către proprietari.
- Alegerea președintelui: Pentru a fi ales, candidatul trebuie să obțină mai mult de jumătate din voturile celor prezenți.
După ce președintele este ales, acesta va avea rolul de a reprezenta asociația în relațiile externe și va gestiona activitățile administrative ale blocului, asigurându-se că toate procedurile sunt conforme cu legea.
Sursa: Capital.ro
O nouă lege pentru asociațiile de proprietari. Se aplică la toate blocurile din România.
15 Comentarii
Tudor Elena
Pe lângă cerinta de a fi proprietar este necesar sa aibă și ceva studii deoarece va semna listele cotelor de intretinere…facturi de reparații practic are aces la fondurile asociatiei ar trebui sa stie bine ce semneaza. Mai este o problema a asociației cu cota de plata pentru lift. Nu cred este normat sa se calculeze după cota indiviza astfel un apartament de 2 caneee locuit de 5 persoane are de plata mai puțin decât un apartament de 4 camere locuit de 1 persoana. Dar liftul este folosit mult mai mult de cei 5 locatari. Deci și folosirea si repararea trebuie sa fie nu după cota indiviza.
Anonim
Corect ce spuneți referitor la nr de persoane ,consumul curentului și uzura liftului este mai mare la apartamentele cu mai mulți membrii de familie decât unde este o singură persoană ,mai ales dacă locuiește la et 1. Ar trebui modificată legea.
Anonim
Pot participa, pot vota, pot fi aleși, pot da mandate de reprezentare la ad.generale, numai PROPRIETARII MEMBRI ASOCIAȚI, adică doar aceia care au semnat ACORDUL DE ASOCIERE ȘI STATUTUL ASOCIAȚIEI.
Altfel, cei care nu semnează aceste documente, rămân simpli proprietari, se bucură de toate drepturile și condițiile… Practic, aceștia refuză, nu pot ori își declară, practic, indiferența față de asociație și, ciudat, de neînțeles, nu vor să participe, să contribuie la îngrijirea casei lor, deși, pt majoritatea dintre noi, casa este cel mai prețios bun…
Referitor la ascensor, ATENȚIE: ENERGIA ELECTRICĂ electrică pentru funcționare se calculează pe persoane ( parterul și etajul unu pot fi exceptați de adunarea generală), iar MENTENANȚA, SERVICE -UL, ÎNLOCUIRE TOTALĂ, PARȚIALĂ, REPARAȚII, MODERNIZĂRI SE PLĂTESC IN BAZA COTEI PĂRȚI INDIVIZE DE PROPRIETATE…DE CĂTRE TOȚI PROPRIETARII, INCLUSIV SPATII COMERCIALE ORI CU ALTĂ DESTINAȚIE DE LA PARTER… condominiu, proprietate comună forțată etc.
Cu alte cuvinte, condominiul este o entitate indestructibilă de componente, de celule, nu o cochilie de melc călător….
Legea 196/ 2018….
Florian
Cei care au drept de uzufruct viager pot fi aleși în funcția de președinte al asociației de locatari?
Anonim
O noua lege ?!
Care ?!
Cea din 2018 ?!
Anonim
Uzufructuarul nu poate fi ales presedinte.
Anonim
Nu vad normal ca cei de la parter și etajul 1 sa plătească cheltuieli la lift
Anonim
De acord, nu e corect ca cei de la parter sa plătească cheltuielile ce le impune un lift la fel ca cei care folosesc liftul toată ziua.
Anonim
Pai ăla de la.parter daca are amanta la etajul 3 trebe sa folosească liftul nu ?.altfel.ajunge deja terminat
deci banii jos și ciocul mic. Daca nu are …să mă.sune
Anonim
Sunt multe prevederi in această lege,parca scrisă pe picior,care contravin situațiilor de fapt din asociații. Cei care au intocmit-o , nu cred că au locuit într-un imobil cu zeci de apartamente.Sunt chelt.repartizate după CPI,respectiv curățenie,funct.lift,etc,care normal ar fi ca Nr pers.sa fie criteriul. Am avut problema cu înlocuirea liftului,pt care legea prevede repartizarea după CPI. Normal ar fi fost egal pe apart ,sau după Nr de pers.din locuinta,care îl folosesc efectiv,sau după etajul respectiv. Acestea au fost discuțiile din cadrul ședințelor noastre. A trebuit să respectăm legea,așa cum este ea.
Anonim
Nu este corect că persoanele de la parter ,etajul 1 să plătească și liftul.
Archer
Ce lege noua? E aceeasi lege prost gandita.Eliminati obligatia ca presedintele sa fie neaparat din bloc pt ca sunt asociatii unde nu vrea nimeni din diverse motive:locatari dificili ce nu se implica deloc,responsabilitate foarte mare,lipsa de timp.etc.La noi in bloc de ex,e plin de chiriasi iar proprietarii sunt din alte orase si greu de contactat.Asa cum administratorul si juristul pot fi dinafara asociatiei si sunt remnunerati,asa si presedintele poate fi un angajat remunerat si care sa aibe si cunostinte solide privind functia.Mi se pate o tampenie sa pui pe cineva care nu cunoaste legea doar asa ca sa fie.Si in cazul in care nimeni din bloc nu vrea functia(pe buna dreptate) ce se intampla geniilor?Schimbati legea.
Anonim
Corect ar fi că unele cheltuieli să nu fie calculate CPI.De ex curățenia pe scară.Ar trebui sa se plătească în funcție de Nr de persoane,nu pe suprafață,că doar nu plec cu casa pe scări și le murdăresc.La fel lumina,la fel înlocuirea țevilor de apa caldă și rece,care sunt egale că dimensiune.Bucataria și baia sunt standard.
Vasile
Președintele de asociație de locatarii să aibă studii : cu liceu sau școli profesionale este suficient ? Sau vreți cu două trei facultăți ” pote vreți cele subvenționate de Șoroși pentru că aceștia es școliți să furei să mință . Spaniolii Președintele de asociație se face prin rotație de toți membrii asociație de locatarii de câte una sau trei luni maxim . În acest fel se controlează tot ce se face .
Președintele este administratorul asociat el rezolvat toate problemele convoacă adunarea locatarilor .
Președintele de asociație nu încasează bani de la locatarii pe cheltuielile cu consum al utilităților. Gazul locatari fac contract cu distribuitorul la fel curentul electric gunoiu primăria iar apa există asociație de „inpresă ,, de contabilizate juridică care are contract cu asociația de locatarii carevine citește și facturează consumul iar locatarul primeșțe factura în cutia poștală .
Anonim
Corect totul. Dar care este „noua lege” pentru asociațiile de proprietari? Legea la care faceți referire este Legea 196/2018!