Cum se circulă corect în sensul giratoriu. Regula pe care mulți șoferi o încalcă.
Autoritățile din România au implementat recent o serie de modificări în Codul Rutier pentru a clarifica regulile de circulație în sensurile giratorii. Noile reglementări aduc o schimbare esențială în privința priorității acordate pe benzile din sensul giratoriu, în special pentru a preveni accidentele și a fluidiza traficul în aceste intersecții intens circulate.
În ultimii ani, sensurile giratorii au devenit o componentă importantă a infrastructurii rutiere din România. Acestea au fost amplasate atât în orașe, cât și în afara acestora, pe drumuri județene, naționale și chiar pe unele segmente de autostradă. Rolul sensurilor giratorii este esențial pentru fluidizarea traficului, în special în intersecțiile aglomerate, unde permit un flux continuu de vehicule fără necesitatea opririlor la semafor, prevenind astfel ambuteiajele.
Conform modificărilor aduse în 2023 Codului Rutier, noua regulă stabilește că vehiculele aflate pe banda 1 dintr-un sens giratoriu au prioritate permanentă față de cele aflate pe benzile interioare. Astfel, orice vehicul care dorește să părăsească sensul giratoriu de pe o bandă interioară (de exemplu, banda 2 sau 3) trebuie să acorde prioritate celor aflate pe banda 1. În acest context, instructorul auto și profesorul de legislație rutieră Marian Croitoru recomandă șoferilor să aleagă banda 1 pentru a simplifica ieșirea din sens:
„Cel mai bine e să te încadrezi pe banda 1 când circuli în sensul giratoriu. Astfel, poți părăsi mai ușor intersecția, indiferent că vrei să o faci pe la prima ieșire sau pe la a patra.”
Modificarea este menită să îmbunătățească fluența traficului și să reducă riscul accidentelor cauzate de schimbările de bandă. De asemenea, autoritățile recomandă șoferilor să fie atenți și să semnalizeze din timp intenția de a părăsi sensul giratoriu.
Cum se aplică noile reguli
În prezent, sensurile giratorii din România au până la patru benzi, iar șoferii trebuie să respecte regulile de semnalizare și de prioritate la fel ca în cazul unei șosele obișnuite. Codul Rutier actualizat prevede că, la trecerea de pe o bandă interioară pe banda 1 pentru ieșirea din sens, șoferul este obligat să acorde prioritate celor care circulă deja pe acea bandă. Concret, dacă te afli pe banda 2 și dorești să ieși din giratoriu, trebuie să te asiguri că pe banda 1 nu circulă nicio mașină înainte de a schimba banda.
Acest sistem este util mai ales în sensurile giratorii mari, unde benzile interioare sunt frecvent folosite pentru a traversa mai multe ieșiri și unde accidentele pot fi mai frecvente din cauza traficului intens și a schimbărilor bruște de direcție. Croitoru subliniază, însă, că „toți șoferii ar trebui să se asigure, indiferent că au prioritate sau nu, pentru că doar așa poți preveni un accident.”
Oprirea și parcarea în apropierea unui sens giratoriu
Legislația prevede că oprirea sau parcarea la mai puțin de 25 de metri de un sens giratoriu este interzisă. Excepția apare doar în cazul în care există o parcare amenajată corespunzător în apropierea acestuia, semnalizată prin indicatoare specifice. De asemenea, pentru a preveni blocajele, oprirea voluntară în interiorul sensului giratoriu este strict interzisă, indiferent de numărul de benzi.
Există, însă, câteva sensuri giratorii cu „benzi turbo,” o inovație recentă, în care banda special marcată le permite șoferilor să iasă direct din intersecție fără a schimba banda. În astfel de cazuri, linia de separare a benzilor este una continuă, ceea ce limitează posibilitatea de a intra pe o altă bandă sau de a face viraje, însă oferă prioritate de trecere.
Istoria și avantajele sensului giratoriu
Ideea intersecțiilor circulare datează de la începutul secolului XX, fiind introdusă pentru prima oară în Statele Unite, în 1904, în Manhattan. Modelul a fost adoptat rapid și în Europa, primul sens giratoriu major fiind amenajat în jurul Arcului de Triumf din Paris, în 1907. Astăzi, sensurile giratorii sunt o soluție populară în toată lumea, apreciate pentru eficiența lor în a fluidiza traficul și a reduce accidentele rutiere.
În ciuda eficienței sale, sensul giratoriu a devenit, de-a lungul timpului, un spațiu care impune reguli clare și complexe pentru a asigura siguranța tuturor participanților la trafic. În România, creșterea numărului de sensuri giratorii și reglementările mai detaliate privind prioritatea de trecere reflectă o încercare de a îmbunătăți siguranța și fluența în trafic.
Instructorul auto Marian Croitoru subliniază că, indiferent de modificările legislative, atenția șoferilor este esențială pentru a evita accidentele: „Chiar și cei de pe banda 1 ar trebui să fie atenți la intențiile celor de pe banda 2, de exemplu, care poate nu știu că trebuie să le acorde prioritate.” Acest sfat vine ca o reamintire că, în final, responsabilitatea fiecărui șofer în sensul giratoriu este esențială pentru siguranța rutieră.
Astfel, noile reguli de prioritate în sensurile giratorii din România încearcă să aducă ordine într-un spațiu de trafic complex, oferind soluții pentru o deplasare mai sigură și mai eficientă. Cu toate acestea, succesul acestor reglementări depinde de conștientizarea și respectarea lor de către toți participanții la trafic.
Sursa: https://playtech.ro/
Cum se circulă corect în sensul giratoriu. Regula pe care mulți șoferi o încalcă.
Un Comentariu
Gandalf
Legiuitorul român nu este prea inteligent. A făcut varză sensul giratoriu prin această modificare singurul lucru realizat fiind acela căa oferit politistului rutier o modalitate de a-si vedea protejat procesul verbal de atacul in justitie, iată și motivatia: actuala formă a legii te obligă sa dai prioritate perpetuă unui posibil vehicul aflat în unghiul mort. Asta, pe lângă faptul că te obligă sa oprești în sensul giratoriu , lucru neconform, se poate întâmpla să apară un vehicul acolo exact când te pui în mișcare. Simplul fapt că trebuie să acorzi prioritate unui vehicul pe care nu ai cum să-l vezi e un nonsens. Regula de bun simț care ar trebui să fie aplicabilă în orice intersecție este aceea ca prioritatea să fie acordată de către cel care are o mai bună vizibilitate, celui care nu are vizibilitate. Dar aplicarea unei asemenea reguli de bun simț ar duce la reducerea drastică a numărului de accidente și implicit la reducerea drastică a numărului de amenzi, iar noi știm bine ca polițistul are plan de încasări…