
Anunțul care îi vizează pe toți românii. Se schimbă începând de joi, 20 martie!
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) pregătește actualizarea datelor care vor fi inscripționate pe noile cărți de identitate electronice.
MAI a lansat în dezbatere publică un proiect de act normativ prin care se actualizează datele care vor fi inscripționate pe noile cărți de identitate electronice. Astfel, în urma derulării proiectului-pilot demarat la Cluj-Napoca în 2021, acolo unde s-au desfășurat activități de testare a funcționalității și a modului de interacționare a noului document electronic, autoritățile au constatat elemente care trebuie îmbunătățite, arată economica.net.
Buletine noi pentru 5 milioane de cetățeni
Autoritățile vor să actualizeze una dintre anexele HG nr. 295/2021 și să coreleze informațiile care apar pe buletin cu OUG 97/2005. Astfel, pe noile cărți de identitate nu va mai apărea pe verso și domiciliul.
„Punerea în circulație la nivel național a noilor documente de identitate urmează a se realiza gradual, potrivit noii versiuni, proiectată pe baza analizei din faza pilot, începând cu serviciile publice comunitare locale de evidență a persoanelor organizate la nivelul municipiilor reședință de județ și continuând cu celelalte municipii și cu serviciile organizate la nivelul orașelor și comunelor, potrivit specificațiilor”, se mai arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
României i-au fost alocate 150 de milioane de euro pentru emiterea de noi acte de identitate pentru cinci milioane de cetățeni.
La începutul lunii ianuarie, Hotnews scria că MAI se confruntă cu „dificultăți tehnice apărute la testele cu noul suport de stocare (cip) care va fi prezent pe noile carduri de identitate“.
Cum va arăta noul ID?
Cartea electronică de identitate conține în format tipărit informații înscrise cu privire la:
A. Față
a) denumirea statului emitent;
b) tipul documentului;
c) numele de familie;
d) prenumele;
e) sexul titularului (F pentru feminin sau M pentru masculin);
f) cetățenia;
g) data nașterii;
h) codul numeric personal (C.N.P.);
i) numărul documentului;
j) data expirării valabilității;
k) semnătura olografă a titularului;
l) imaginea facială a titularului.
B. Verso
a) data emiterii și autoritatea emitentă;
b) zona de citire automată cu caractere identificabile optic (MRZ);
c) zona Cip.
Startul se dă la 20 martie 2025
Începând cu 20 martie, ar urma să fie extinsă emiterea cărții electronice de identitate în București și în toate județele, serviciile de evidență a persoanei urmând să înceapă preluarea cererilor cetățenilor care doresc obținerea acestui act de identitate, conform unor proiecte de acte normative pregătite în acest scop, informează profit.ro.
Conform noilor termene pregătite de Ministerul Afacerilor Interne, începând cu 20 martie 2025, ar urma să înceapă eliberarea cărții electronice de identitate pentru persoanele de peste 14 ani.
Începând cu 2 iunie 2025, se estimează punerea în circulație a cărții electronice de identitate și pentru minorii 0-14 ani.
Începând cu 20 mai 2025, va începe emiterea cărților de identitate simple în noul format, pentru cei care nu doresc buletine electronice.
Potrivit actelor pregătite în acest sens, termenele prevăzute ”reprezintă un reper la nivel național pentru extinderea activității specifice de emitere a CEI și pentru începerea preluării cererilor cetățenilor care doresc obținerea acestui act de identitate”.
De asemenea, conform actelor redactate: „După realizarea tuturor optimizărilor necesare pentru asigurarea transportului de la nivelul municipiului București, precum și a testelor de volum în ceea ce privește procedura de verificare a calității, procedura de activare și procedura de gestionare a eventualelor rebuturi, va fi inițiată emiterea la nivelul municipiului București.
După realizarea optimizărilor necesare la nivelul infrastructurilor implicate, va fi realizată extinderea la nivelul județelor, potrivit unei programări realizate de către Ministerul Afacerilor Interne prin Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor în urma consultării cu autoritățile publice locale implicate în vederea determinării nivelului de pregătire pentru îndeplinirea condițiilor tehnice necesare pentru emiterea CEI la nivelul SPCEP implicate”.
Conform sursei citate, pe parcursul a două luni, începând cu 20 martie, ar putea fi realizată complet emiterea de cărți electronice de identitate în toată țara.
Cu și fără cip
Noile cărți de identitate au dimensiunea unui card bancar și pe lângă informațiile care se află și pe actualele buletine vor avea și un cip pe care vor fi stocate două amprente digitale și o amprentă facială. Românii vor putea alege și pentru buletine fără cip, tot de dimensiunea unui card bancar, însă nu le vor putea folosi și pentru a ieși din țară. Pentru a ieși din țară vor avea nevoie de un pașaport care va avea un cip.
Anunțul care îi vizează pe toți românii. Se schimbă începând de joi, 20 martie!