2020 a început, după cum era de aşteptat, cu multe evenimente rutiere pe drumurile din Argeş. Iată, în prima săptămână din an, un accident mortal cu pieton a avut loc la Ştefăneşti.
„Accidentul a avut loc pe strada Cavalerului, strada care leagă Piteştiul de Ştefăneşti blocuri şi nu numai. Pe partea stângă, când intri dinspre şoseaua naţională este un imens stufăriş, leagăn al vulpilor, câinilor. Tot felul de mizerii sunt aruncate de diverşi cetăţeni, nicidecum ai zonei. De nenumărate ori, de-a lungul anilor, cetăţenii au făcut demersuri la primărie care promite marea cu sarea la alegeri. Nu sunt trotuare, nu sunt treceri de pietoni. Impozitul este taxat de către primărie ca fiind zonă zero, deci cel mai mare. Sunt femei în vârstă care merg de-a lungul străzii care se întinde pâna la Şcoala ajutătoare, plus uliţe, femei care merg pe jos la biserică, expuse accidentelor celor care gonesc cu viteză pe această stradă. Nimeni nu a luat nicio măsură. Se aude undeva?” – ne-a scris un localnic din Ştefăneşti.
„Pe strada Coasta Câmpului, de la școala ajutătoare până la blocuri nu există nicio trecere de pietoni, nu există marcaj auto etc. Pe timp de ploaie și zăpadă, să tot mergi pe carosabil că nici trotuare nu sunt, așa că trăiască aleşii noştri. Doamna primar din Ştefăneşti, cu stâlpii de iluminat ce facem, că de 2 luni nu există lumini în stâlpi!!!” – a comentat un alt cititor…
Pornind de la aceste exemple, credem că principala preocupare a autorităţilor trebuie să fie creşterea siguranţei participanţilor la trafic. Atât a şoferilor, cât şi a pietonilor. Faptul că avem drumuri proaste este una dintre marile cauze care duc la tragedii rutiere. Iar când spunem drumuri proaste nu ne referim doar la gropi şi denivelări. Sunt porţiuni unde se petrec frecvent accidente prin pătrunderi pe contrasens şi atunci, în baza unei analize a evenimentelor rutiere înregistrate în ultimii doi-trei ani, acolo ar trebui montate separatoare de sensuri (glisiere, calupi din beton etc.). Montarea unor panouri de avertisment cu puternic impact emoţional ar putea fi o variantă ieftină acolo unde nu sunt suficienţi bani…
Dacă mă întrebaţi, cred că la fel de important este ca primarii să găsească soluţii pentru circulaţia în siguranţă a localnicilor. Majoritatea comunelor nu au trotuare şi oamenii circulă la marginea drumului. Doar anul trecut au avut loc peste 10 accidente cu pietoni acroşaţi în timp ce se deplasau pe lângă şosea. Lumea ne semnalează periodic faptul că în anumite localităţi nu sunt treceri de pietoni în zone cu puncte de interes, ba lipseşte chiar şi iluminatul public!
Aceste două elemente stau la baza altor zeci de accidente a căror cauză oficială este traversarea prin loc nepermis. De fapt, dacă analizăm inclusiv situaţia din municipiul Piteşti, sunt zone unde anumite categorii de persoane riscă enorm fiindcă nu pot, de pildă, coborî cărucioare pe treptele unui pasaj fără lift sau rampă de acces – aşa cum este Pasajul Griviţei.
Acest adevărat cocktail Molotov mai conţine însă un „ingredient”: şoferii care nu ţin seama de condiţiile descrise mai sus şi circulă fără să adopte o conduită preventivă. Desigur, dacă ar circula ca la carte, adaptând viteza la condiţiile proaste de drum, ar pierde ore între destinaţii, ceea ce până la urmă e de preferat decât să nu mai ajungă deloc. Asta ne duce însă cu gândul la proiectul major de infrastructură numit AUTOSTRADĂ! O autostradă Piteşti – Sibiu care ar contribui la un transport mai rapid şi mai sigur. Gândiţi-vă cât de mult s-ar aerisi DN7 Piteşti – Vâlcea, traficat la greu acum de tiruri şi camioane. Dar şi alte drumuri importante care duc către alte regiuni ale ţării.
Aşadar: autostradă, elemente de suprastructură şi conduită preventivă este ceea ce ne dorim. Să avem drumuri bune!