Aşa cum v-am informat, vineri dimineaţă, peste o mie de angajaţi ai uzinelor Dacia, mai exact cei care au ieşit din schimbul de noapte şi cei care intrau în tura de zi, au declanşat un protest spontan în parcarea unităţii, care a durat circa o oră. Oamenii au refuzat să se mai urce în autobuze, susţinând că nu se mai simt în siguranţă şi că se tem pentru vieţile lor. De fapt, mişcarea de protest nu a fost chiar atât de spontană, fiindcă fusese anunţată de liderii sindicatului după accidentul produs zilele trecute la Piteşti soldat cu rănirea a 26 de persoane. În fine, unii spun că se apropie negocierea contractului de muncă şi că acest protest ar fi o presiune pusă pe cei din conducerea companiei.
„Împotriva administraţiei”
După declanşarea protestului, Ion Iordache, vicelider al Sindicatului Automobile Dacia, ne-a declarat: „A fost un protest împotriva administraţiei, care nu e capabilă să asigure un transport civilizat şi în siguranţă al salariaţilor de acasă la uzină şi de la uzină la casele lor. După cum se cunoaşte, în ultima perioadă s-au întâmplat câteva accidente, viaţa salariaţilor de la Dacia fiind pusă în pericol. De asemenea, oamenii noştri sunt nemulţumiţi şi de ceea ce se întâmplă în interior. De afară uzina pare un miracol, dar în interior este foarte multă muncă şi sudoare, iar administraţia e agresivă”.
Altă firmă!
Salariaţii au solicitat schimbarea firmei care le asigură transportul. „Cât timp Dacia s-a ocupat de transport, nu au fost probleme. Acum, de când activitatea a fost preluată de această firmă, nu mai suntem în siguranţă, nu ne mai putem urca în autobuze. Ne este frică să nu devenim victime sau poate chiar să nu mai ajungem acasă la copii”, spunea un salariat. Mai mult decât atât, angajaţii susţin că şoferul autobuzului implicat în accidentul de luna trecută s-ar fi plâns că maşinile nu mai funcţionează cum trebuie, dar nimeni n-a făcut nimic. Totodată, oamenii ameninţă că dacă nu se vor lua măsuri, vor urma alte proteste.
Accidente colective
Protestul a fost determinat de două accidente cu autobuze ale firmelor ce asigură transportul angajaţilor de la Dacia. Primul a avut loc pe DN 73D, în noaptea de 2 septembrie, la Vultureşti, când s-au tamponat două autobuze în care se aflau 80 de salariaţi. Un şofer nu a păstrat distanţa faţă de autobuzul din faţă şi a intrat în coliziune cu acesta. La acea dată, 14 persoane au fost transportate la Spitalul Judeţean, trei dintre ele fiind internate. Al doilea accident s-a produs pe 25 noiembrie, dimineaţa, pe strada Smeurei din Piteşti, când, la fel, două autobuze pline cu salariaţi de la Dacia s-au tamponat. Se pare că vehiculul din spate ar fi rămas fără frâne (după spusele unui inginer auto aflat în autobuzul din spate), iar şoferul, care a fost rănit grav, a evitat răsturnarea autovehiculului. Evenimentul s-a soldat cu rănirea uşoară a altor 25 de pasageri. În ambele situaţii poliţiştii au deschis dosare penale pentru vătămare corporală din culpă. Reprezentanţii firmei de transport susţin că autobuzele au toate verificările la zi.
„Un protest incorect”
Conducerea companiei Dacia ne-a transmis un comunicat referitor la cele întâmplate, precizând că în cazul accidentului de pe 25 noiembrie o anchetă a autorităţilor competente se află în derulare. „Autobuzele aparţin unei companii furnizoare de servicii de transport pentru Dacia. Automobile Dacia colaborează cu trei operatori independenţi pentru transportul salariaţilor săi. Trei milioane de kilometri se parcurg anual pentru a se asigura necesarul de transport al salariaţilor. Cele trei societăţi şi mijloacele lor de transport sunt autorizate şi certificate de autorităţile competente. Marţi, 29 noiembrie, a avut loc o şedinţă extraordinară a Comitetului de Securitate şi Sănătate în Muncă (CCSM), în cadrul căreia preşedintele-director general al Automobile Dacia şi reprezentanţii Sindicatului Automobile Dacia (SAD) au stabilit împreună acţiuni care au fost apoi comunicate angajaţilor. Printre acţiunile deja întreprinse se numără şi solicitarea ca Autoritatea Rutieră Română (ARR) şi Registrul Auto Român (RAR) să verifice din nou, cât mai curând, dacă societăţile care asigură transportul salariaţilor respectă toate prevederile legale. Preşedintele-director general a fost pe teren pentru a vedea starea autobuzelor.
Pe 2 decembrie, în ciuda acţiunilor clarificate, comunicate şi stabilite în şedinţa respectivă, acţiuni care ţin de responsabilitatea Automobile Dacia, un protest incorect, la care au participat câteva sute de angajaţi, a fost organizat în afara uzinelor. Protestul a generat pierderi de producţie.
Preşedintele-director general Dacia reafirmă faptul că prioritatea numărul 1 a companiei este securitatea şi sănătatea angajaţilor, atât la locul de muncă, cât şi în timpul deplasării la şi de la locul de muncă. Planul de acţiuni pentru transport va fi coordonat cu rigurozitate, iar monitorizarea acestuia va avea loc în cadrul CSSM”, se arată în comunicatul conducerii companiei.
Val. NICOLAU