Recunoscut la nivel mondial ca producător de top în domeniul cablajelor, sistemelor electrice, electronice şi de interior, Grupul Draxlmaier dovedeşte an de an că merită să fie un etalon în domeniul auto. Dar cum anume se menţine la un asemenea nivel în ciuda provocărilor tehnologice şi mai ales economice este o întrebare la care poţi răspunde abia după ce vezi cum se învaţă şi cum se lucrează în fabricile din întreaga lume. Săptămâna trecută am mers în Germania unde am vizitat sediul Draxlmaier din Vilsbiburg şi o fabrică din Landau.
Clienţii – nume grele din industria auto
Mitul potrivit căruia nemţii sunt persoane dificile este spulberat încă de cum treci de bariera întreprinderii. Oaspeţii sunt primiţi cu zâmbetul pe buze, lucru care se întâmplă de fiecare dată, nu doar acum că am venit noi, românii, despre care cineva le-a şoptit că avem un temperament sangvinic şi că ar fi bine să se „plieze” ca să ne înţelegem. Nicidecum. Expresia angajaţilor, chiar şi atunci când lucrează la proiecte complicate, este una relaxată. Poate şi pentru că ştiu foarte bine ce au de făcut. Iar ce au de făcut este să urmărească tendinţele din domeniul auto pentru a putea veni în întâmpinarea clienţilor cu produse care nu doar că sunt fără de cusur, ci sunt şi inovatoare. Când ai în portofoliu clienţi precum BMW, Audi, Jaguar, Maserati, Mercedes, Porsche sau Tesla, trebuie să-ţi asumi iniţiativa, primul pas.
Practica e mama învăţăturii
La Draxlmaier asta se învaţă încă de „mic”, la fel ca întreg procesul tehnologic şi dedesubturile sistemelor livrate. Am rămas profund impresionat de sistemul de „învăţământ dual” pe care mizează nemţii. Dar ce înseamnă, mai exact, învăţământ dual? Este un program profesional unde tinerii intră direct în pâine, nu stau să vâneze diplome de master şi doctorate. Încă din perioada liceului, merg în departamentele specializate ale grupului, învaţă principiile de funcţionare ale fiecărui sistem şi apoi lucrează în laboratoarele de practică. Germanii consideră că practica e mama învăţăturii (asta o facem şi noi, dar doar din vorbe) şi alocă 80% din timpul programului părţii practice. Programul durează 36 luni, timp în care elevii au două sesiuni de examinare şi o probă de absolvire. La sfârşit, procentul celor care rămân să lucreze în cadrul companiei este impresionant: 90-95%.
Clasa de la Piteşti
„Învăţământul profesional înseamnă pregătire practică şi muncă în echipă. La sediul din Vilsbiburg avem aproximativ 100 elevi, iar la nivel global 483 de tineri studiază în cadrul grupului. Estimăm că, în aproximativ trei ani, acest număr va creşte până la 1.000. Derulăm acest program şi în România, unde sunt înscrişi peste 150 elevi. La Piteşti, numărul lor este de 28. Colaborăm cu Universitatea din Piteşti şi avem programe de internship pentru studenţi, sesiuni de lucru în laboratoare şi alte workshop-uri specializate. Precizăm că standardele de aici (n.r. – de la sediul din Vilsbiburg) le transpunem şi în afară. Ceea ce dezvoltăm aici implementăm peste tot. Punem la dispoziţia tinerilor aparatură performantă, instructori calificaţi, iar în anumite situaţii transportăm maşinării acolo unde este nevoie. Ceea ce vedeţi aici găsiţi şi la Piteşti. De asemenea, tinerii din România vin la sediul din Germania pentru a se pregăti şi invers. În ceea ce priveşte dezvoltarea acestor centre, noi inaugurăm în fiecare an cam patru ateliere” – ne-au declarat reprezentanţi ai companiei.
Noi visăm…
Este un model de excelenţă la care noi doar visăm. Spun asta deoarece ştim prea bine cum funcţionează învăţământul în România: universităţile vânează zeci de mii de studenţi fără să se ţină seama de cerinţele pieţei, aşa încât mulţi ajung şomeri cu… diplomă. În Germania, cererea este lansată de companii şi aşa reuşesc să obţină exact câţi oameni au nevoie. În completare, imaginea de ansamblu a fost desăvârşită de instructorii de la Draxlmaier: „Mergeţi în şcolile profesionale din România şi vedeţi cum sunt (n.r. – ni se dă de înţeles că lipsa dotărilor e o problemă). Tinerii români nu sunt mai prejos, mai puţin inteligenţi decât germanii sau cei de alte naţionalităţi, au nevoie însă de un suport practic şi de stabilitate”. Odată specializaţi, tinerii integraţi în echipa de profesionişti a Draxlmaier pot accede pe trepte de carieră fără să fie constrânşi de nivelul de studii. La Draxlmaier, găseşti oameni în funcţii de conducere care au doar şcoală profesională. Prin urmare, nu diploma contează, ci ceea ce ştii să faci.
Angajaţi umani şi… roboţi
La fabrica Draxlmaier din Landau se produc matriţe şi componente plastice, iar cea mai mare parte a muncii cade în sarcina… roboţilor. Procesul de producţie este automatizat în proporţie de 80%. Asta nu înseamnă însă că nu e nevoie de oameni. Sunt 170 de angajaţi care urmăresc producţia (aparatele trebuie monitorizate, comandate, întreţinute şi programate) şi încă 80 la departamentul de logistică. Spuneam că nivelul teoretic de studii nu este important, ei bine după vizită pot spune că nici vârsta nu e un impediment la Draxlmaier. Aici am întâlnit angajaţi de 19 ani, dar şi de 65. Cu toţii îşi fac treaba cu simţul răspunderii, aşa încât produsele finite care merg către clientul principal (BMW) sunt de cea mai bună calitate.
Termene limită
La alte fabrici, unde accentul e pus pe sisteme electrice şi electronice, inovaţia e cuvântul de ordine. Motivul ţine de tendinţele din domeniul auto. Din ce în ce mai mulţi producători dezvoltă maşini electrice, prin urmare gradul de solicitare al acestor componente este crescut, dar totodată trebuie puse la punct noi tehnologii, ceea ce nu este deloc simplu. Piesele de care se ocupă Draxlmaier sunt supuse celor mai dese schimbări, ciclul de producţie fiind situat în jurul a 6-7 ani. Peste toate însă, Draxlmaier trebuie să implementeze cerinţele OEM-ului (manufacturator) în doar patru ore şi în maxim două zile să se facă livrarea către client! Nouă ni se pare ceva de domeniul fantasticului, pentru ei e ceva normal.
Nu în ultimul rând…
…Draxlmaier este lider mondial la confecţionarea pieilor pentru interiorul automobilelor premium. Acestea acoperă bordurile maşinilor, dar şi alte componente şi sunt de cea mai bună calitate. Lucru firesc, la ce clienţi au în portofoliu. De asemenea, Draxlmaier este recunoscută pentru inovaţiile în domeniul sistemelor de propulsie convenţionale şi alternative, precum şi pentru producţia de componente electrice şi electronice. Printre acestea se regăsesc cablaje de joasă şi înaltă tensiune, cât şi sisteme de baterii de înaltă tensiune. Lider de piaţă în segmentul sistemelor de interior pentru autovehiculele premium, Draxlmaier Group livrează de asemenea producătorilor de maşini console centrale, panouri de uşi şi panouri de instrumente (borduri), precum şi module complete de uşi şi cockpit.
Despre Draxlmaier Piteşti
Centrul de la Piteşti s-a înfiinţat în 1993, fiind primul din ţara noastră. Printre competenţele sale se numără: dezvoltarea tehnică a produsului, dezvoltare IT şi inginerie de testare. Fabrica argeşeană a constituit de-a lungul anilor un pol de dezvoltare din punct de vedere al competenţelor pentru numeroase alte locaţii din întreaga lume. Este evident faptul că, actualmente, reprezintă un pilon de bază pentru economia locală, dar şi o oportunitate pe piaţa muncii.
„Draxlmaier a fost o oportunitate pentru întreaga familie. Lucrez aici de peste 20 de ani, ca şi soţul meu. Fiul meu a terminat studiile acum un an şi a venit şi el să lucreze în cadrul companiei” – Mariana Lupu (producţie).
„La Draxlmaier am parte de sarcini provocatoare într-un mediu de lucru prietenos. Împreună cu ceilalţi colegi organizăm deseori competiţii sportive interne şi astfel avem şansa să ne cunoaştem bine şi în timpul liber” – Mihai Constantinescu (inginerie).
George OLTEANU