Pentru cel mai frumos traseu turistic din lume, Transfăgărăşanul, s-au sărbătorit săptămâna aceasta 50 de ani de la ideea proiectării. Astăzi, pe un Transfăgărăşan batjocorit de mediul politic circulă maşinile doar patru luni pe an, restul timpului drumul fiind închis. Preşedintele Asociaţiei Turistice „Transfăgărăşan”, Dumitru Grecu, promotor al zonei respective, a vorbit ieri la „Subiect de presă” despre cum e posibil să fim singurii din Europa care ţin drumuri închise la sub 2500 metri altitudine. Gazdele emisiunii, Cristina Munteanu şi Mihai Golescu, au încercat să afle ce s-a întâmplat cu banii promişi de Ministerul Finanţelor pentru modernizarea traseului.
Ministerul a dat banii, CNAIR ce a făcut?
„Acum doi ani l-am întâlnit tot aici pe ministrul Finanţelor, Teodorovici. Îmi aduc bine aminte că a promis că vom avea turism pe Transfăgărăşan, că o să sprijine finanţarea unei investiţii pentru montarea de copertine, modernizarea drumului ş.a.m.d. Întrebarea este, a dat sau nu banii ăia?” – a întrebat Mihai Golescu.
„Eu m-am reîntâlnit cu ministrul Teodorovici de mai multe ori după această promisiune. Mi-a spus că le-a dat banii celor de la CNAIR, am aflat asta şi de la directorul general al CNADNR (astăzi, CNAIR) care l-a înlocuit pe dl. Neaga. Sunt foarte mulţi bani care intră în contul CNAIR-ului actual, e vorba de miliarde de euro. Ce se întâmplă cu banii de acolo, asta este o poveste pe care aţi putea să o descâlciţi dumneavoastră, presa. Până la urmă, CNAIR este o societate comercială cu multe găuri «negre». Revenind, dl. ministru Teodorovici este una dintre persoanele din politică foarte serioase şi care se ţin de cuvânt” – a spus invitatul emisiunii.
Proces la Înalta Curte
Mai mulţi operatori de turism au dat în judecată CNAIR, iar la termenul din octombrie a fost declinată competenţa instanţei judecătoreşti (Tribunalul Argeş) către Curtea de Apel.
„Noi am acţionat în instanţă fiindcă hotărârea de a ţine deschis Transfăgărăşanul doar patru luni pe an e din anul 1995, în condiţiile în care acum doi ani, cu ministrul Transporturilor, cu cel al Finanţelor, cu alte Comisii, s-a hotărât că Transfăgărăşanul este un drum strategic de importanţă naţională şi, ca atare, trebuie o atenţie specială acordată acestui drum. De atunci, lucrurile nu au evoluat. Finalitatea acestei acţiuni va fi la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, pentru că este vorba de o companie de nivel naţional” – a precizat Dumitru Grecu.
Cum valorificăm zona?
„Eu văd lucrurile aşa: drama turismului românesc şi argeşean e centrată pe oamenii de afaceri care se bat pentru un obiectiv (în cazul de faţă, Transfăgărăşan, dar şi Moliviş), o fac profesionist, iar factorii decizionali, oamenii politici spun «e treaba ta, tu trebuie să plăteşti». Mă gândesc la valorificarea acestei zone şi văd că nu se face nimic…” – a spus directorul cotidianului „Argeşul”.
„Sunt lucruri care se strică de la o guvernare la alta, cei care vin la putere spun că nu e bine ce au făcut cei de dinainte şi tot aşa. Noi ne-am asumat să preluăm un obiectiv, să-l adaptăm şi să-l aducem la necesităţile lumii de azi. Am protejat acest brand la OSIM şi vom merge în continuare cu el pentru a creşte potenţialul zonei. Ne dorim să fie o staţiune turistică la Valea cu Peşti. Ne batem pentru o idee care este benefică pentru întreaga ţară, nu numai pentru judeţul Argeş. Avem hotelul tot timpul aproape plin, dar vrem ca zona să devină staţiune turistică. În Europa nu există niciun drum care să fie închis la sub 2500 metri altitudine. Doar la noi vedem aşa ceva! În turism, tendinţa generală e de a face sezonul cât mai lung. În cele patru luni, drumul e extrem de aglomerat pentru că lumea ştie că atunci e deschis şi dă năvală. Ceea ce mulţi nu ştiu este că perioada cea mai frumoasă pe Transfăgărăşan e primăvara. Dar nimeni nu se poate bucura de ea!” – a conchis Grecu.