Este îngrozitor cât de multe accidente se produc pe trecerile de pietoni. Mai toate generate de autoturisme din clasa Premium. Majoritatea având la volan şoferi cu vârste între 18 şi 25 de ani, când teribilismul poate lua forme agresive! Nu o dată, unii nu păţesc nimic, indiferent că au omorât una sau mai multe persoane. De ce aceştia nu suportă rigorile legii?, e o întrebare pur retorică.
Un astfel de comportament în trafic, sfidător faţă de toţi, l-am întâlnit de curând pe una din arterele intens circulate, în zona de nord a Piteştiului. La o trecere de pietoni, maşinile de pe prima bandă au oprit, firesc, normal, pentru că un cuplu în vârstă se angajase în traversare. Prima maşină de pe cealaltă bandă a oprit şi ea. Aşa încât toţi i-au urmat exemplul. Numai că soferul unui autoturism din spatele aceluia a început să claxoneze nervos! Iar când s-a dat „startul”, a demarat în trombă făcând slalom printre maşinile de pe cele două benzi. Era un SUV din categoria celor amintite, dar neînmatriculat în România. Însă comportamentul trăda fără niciun dubiu un român neaoş. În scurt timp, acesta a ajuns la semaforul de la „L”-uri care, din fericire, era pe verde pentru „as”. Oare ce s-ar fi întâmplat dacă atunci când mai avea 30-40 de metri până la trecere, apărea lumina roşie? La cei circa 90 km/oră cu care rula, dacă un copil începea să traverseze, şoferul fie l-ar fi lovit în plin, probabil fără remuşcări, fie făcea o manevră de evitare, în care mai mult ca sigur pierdea controlul bolidului şi-i nenorocea pe alţii.
Aici este problema. Un individ obişnuit să fie mai presus de lege crede că autoturismul său, plin de tot felul de sisteme de ajutor în conducere, îl va scoate din orice situaţie. Ceea ce nu este deloc adevărat. Niciodată o maşină, oricât de sofisticată ar fi, nu va putea ignora legile fizicii. De aceea s-ar impune ca în cazul în care nu au licenţă sportivă, cei care conduc autoturisme, să zicem de la 120 CP în sus, să fie obligaţi să urmeze un curs de conducere defensivă. Aşa vor afla, fără a pune în pericol pe nimeni, cum e să pierzi controlul unei maşini, dar şi cum să ieşi din astfel de situaţii dezagreabile, în care mai întotdeauna cei care n-au trăit astfel de momente reacţionează total contraindicat! Titi Aur îmi spunea mai demult că, dintre toţi cursanţii pe care i-a avut până atunci, unul singur a reuşit să controleze maşina indiferent în ce situaţii l-a pus! Sunt convins că, dacă toţi pseudoaşii vor afla în poligon toate acestea, cei mai mulţi vor deveni mai prudenţi în trafic.
Poate că vreun parlamentar argeşean, din viitoarea legislatură, desigur, se va apleca asupra acestui din urmă aspect şi va promova un proiect de lege. Ar fi benefic pentru toată lumea.
Nicolae COSMESCU