Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, vine astăzi în Argeş, unde se va întâlni cu primari, parlamentari şi autorităţi judeţene. Având în vedere că ziarul nostru a militat permanent pentru dezvoltarea infrastructurii judeţului, îi adresăm demnitarului o scrisoare deschisă…
* Domnule ministru, ne onorează vizita pe care o faceţi în judeţul care generează cele mai mari exporturi din ţară, prin Dacia, uzina fanion a industriei româneşti. Ştim că înainte de dumneavoastră ne-au mai vizitat şi premieri şi alţi miniştri ai Transporturilor care ne-au promis marea cu sarea, dar nu s-a făcut nimic. Este de prisos să vă vorbim noi acum despre importanţa autostrăzii Piteşti-Sibiu care bate pasul pe loc şi despre care ne spuneţi că va suferi o nouă amânare. Au vorbit despre prioritatea asta şi oficiali români (buni de gură), şi oficiali europeni (care probabil se crucesc de ce nu se termină odată coridorul IV pan-european, deşi UE dă „grosul” banilor). De asemenea, probabil că aţi auzit de mitingurile organizate de sindicatul de la Dacia pentru urgentarea lucrărilor la această autostradă, având în vedere pierderile înregistrate la transportul fiecărei maşini pe drumurile aglomerate (30 euro la fiecare vehicul produs la Mioveni). Credem că este inutil să vă spunem că nu doar Argeşul ar avea de profitat de pe urma unei asemenea investiţii, ci întreaga ţară. Dar poate vă impresionează faptul că unii oameni au murit aşteptând această autostradă. Un astfel de om a fost Aurel Ilea care a crezut cu tărie în acest proiect vital, dorindu-şi doar ca, înainte să închidă ochii pentru totdeauna, să circule măcar o dată pe autostrada peste munţi. La fel spera şi fostul director general al Dacia, Constantin Stroe, un militant asiduu în favoarea autostrăzii. Câţi oameni mai trebuie să moară aşteptând astfel şi, mai ales, câţi oameni trebuie să mai piară în accidente de circulaţie pentru că nu se face autostrada?
* Domnule ministru, sigur veţi auzi în dezbaterile de astăzi, de la Consiliul Judeţean, despre dorinţa arzătoare a argeşenilor ca Transfăgărăşanul să fie reabilitat şi să fie „dotat” cu copertine care să asigure circulaţia rutieră pe tot parcursul anului. Un „avocat” mai bun pentru acest demers decât omul de afaceri Gheorghe Badea, prim-vicepreşedintele Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultură Argeş, nu veţi găsi. Probabil veţi auzi astăzi chiar din gura Domniei Sale cât de mult ar avea de câştigat turismul argeşean şi nu numai de pe urma unui asemenea demers care, de asemenea, ne-a fost promis de înalţi oficiali ai statului. Şi nu oriunde, ci chiar într-o cochetă bază turistică de pe Transfăgărăşan, acolo unde comisia de Transporturi a Parlamentului (reunită) şi ministrul de atunci al Finanţelor, colegul dv de partid Eugen Teodorovici, au părut să înţeleagă măreţia proiectului. Sau poate că ni s-a părut nouă că au înţeles şi, de fapt, s-a mimat totul. Ce ziceţi, veţi pleda pentru acest proiect? Veţi face tot ce trebuie ca drumul cel mai spectaculos din lume, după cum Jeremy Clarkson de la Top Gear l-a denumit, să fie pus pe locul care i se cuvine?
* Ştiţi, desigur, că doar veniţi în Argeş şi v-aţi făcut temele, că DN 73 Piteşti-Câmpulung Muscel-Braşov este în lucru de foarte mult timp. Apreciem investiţiile făcute până acum, dar traficul este de coşmar din cauza lucrărilor neterminate şi a întârzierilor. Pericolul de accidente este foarte mare pe drumul numit odată „al ruşinii”. Aveţi căderea şi puterea, dar şi voinţa să deblocaţi această situaţie, astfel încât drumul să fie făcut şi să se poată circula, în sfârşit, normal pe el?
* Angajaţii de la minister (părerea noastră este că unii suferă de… lipsă de implicare, obişnuiţi să stea pe posturi călduţe fără să facă mare brânză) sigur vă vor informa că parlamentarii argeşeni au făcut destule interpelări privind alte investiţii vitale în judeţul nostru: e nevoie de un pod la Lunca Corbului pe drumul spre Drăgăşani; drumul Curtea de Argeş – Câmpulung Muscel este o ruşine, şoferii având serios de furcă pe acest tronson care le-ar scurta mult călătoria între cele două foste capitale ale Ţării Româneşti; drumul Curtea de Argeş – Râmnicu Vâlcea este rupt, de-a dreptul, la Piatra, din cauza unei alunecări de teren care tinde să devină… antică. Nu se găsesc soluţii? Ştim că primarul Cornel Ionică a făcut potecă pe la minister scoţând din sertare proiectul centurii de Vest a Piteştiului (ne-ar ajuta enorm, căci traficul în municipiu este sufocant; în plus, dacă Guvernul tot are în plan să facă autostrada Piteşti-Craiova, o centură pe ruta Albota – Bascov este mai mult decât utilă). Nu uitaţi că vi s-a pus pe masă şi proiectul unui nou pod peste râul Argeş între Piteşti şi Mărăcineni. În viitorul apropiat, podul existent nu va mai face faţă traficului infernal, mai ales că pe aici circulă şi tirurile cu maşini produse la Dacia, şi nu sunt deloc puţine! Desigur, şi Consililiul Judeţean ne-a tot vorbit despre metroul uşor pe linia Piteşti-Mioveni; poate găsiţi soluţii de implementare, căci mulţi piteşteni fac naveta la Dacia şi câteva autobuze au fost deja implicate în accidente care puteau avea urmări grave. În fine, o rugăminte: nu ne mai spuneţi nimic despre calea ferată Vâlcelele – Râmnicu Vâlcea. Dacă tot aţi trecut-o în Master-Planul de Transport drept prioritate, măcar trataţi-o ca atare şi invitaţi-ne la inaugurare. Faceţi-ne o surpriză! De vorbe suntem sătui. În plus, puteţi să acordaţi mai multă atenţie modernizării liniilor de cale ferată Piteşti-Craiova şi Piteşti-Bucureşti pe care circulă în ultima vreme mii de studenţi bucuroşi de gratuităţile pe care Guvernul dumneavoastră le-a acordat.
Cu stimă şi speranţă, redacţia „Argeşul”