
Dezbatere tensionată la ședința Consiliului Local Pitești din 28 august 2025. Un amendament retras a redeschis una dintre cele mai vechi răni urbane: criza locurilor de parcare din Pitești, deși în ultimii ani s-au creat peste 1.000 de noi spații.
Totul a pornit de la o propunere aparent banală: schimbarea orei de începere a valabilității abonamentelor pentru parcările de reședință, de la ora 16:00 la 17:00. Propunerea, inițiată de un consilier din Comisia nr. 2, a fost retrasă din cauza contractelor în vigoare. Însă discuțiile au degenerat rapid într-un schimb aprins de opinii despre problema reală: parcările insuficiente în Pitești.
Amendamentul retras a produs scântei în Consiliul Local
Deși amendamentul a fost retras, tema parcărilor de reședință a acaparat, fără îndoială, cea mai mare parte a ședinței Consiliului Local Pitești din 28 august 2025. Preț de minute bune, consilierii locali, alături de primar și reprezentanți ai executivului, au dezbătut cu argumente pro și contra o propunere care părea, la prima vedere, una simplă: schimbarea orei de începere a valabilității abonamentului pentru parcarea de reședință, de la 16:00 la 17:00.
Amendamentul a fost inițiat de domnul Popescu, membru al Comisiei nr. 2, dar a fost retras chiar înainte de vot, pe fondul dificultăților administrative legate de contractele aflate în derulare. Cu toate acestea, subiectul a generat un val de reacții și intervenții care au reflectat o problemă mai profundă: lipsa acută a locurilor de parcare și percepția tot mai tensionată a cetățenilor asupra acestui serviciu.
O oră în plus la abonament și orașul explodează
Tiberiu Irimia a susținut retragerea amendamentului privind schimbarea orei de începere a valabilității abonamentului pentru parcarea de reședință, considerând că, deși ideea avea sens pentru unii cetățeni, aplicarea ar fi fost dificilă din cauza contractelor existente.
Irimia a ținut să sublinieze că tariful actual pentru parcarea de reședință este unul rezonabil și raportat corect la cheltuielile pe care Primăria le face pentru întreținerea acestor spații – asfaltări, marcaje, borduri. În opinia sa, costul de aproximativ 70 de bani pe zi este „modic”, mai ales în comparație cu prețurile din orașe mai mari sau cu costurile din zona privată.
Totodată, Irimia a atras atenția asupra interdicției de a instala sisteme de blocare sau semnalizare a locurilor pe domeniul public, considerând că acestea creează confuzie și afectează accesul altor cetățeni în intervalul orar în care parcarea este publică.
De asemenea, Irimia a pledat pentru bun-simț și spirit civic în folosirea locurilor de parcare, avertizând că Poliția Locală nu poate deveni paznic permanent pentru fiecare loc din oraș.
Propunere amânată: ora 17:00 în vigoare din 2027?
Referitor la ora 17:00, Răzvan-Ionuț Șerbănoiu a propus ca modificarea să fie aplicată începând cu 28 august 2027, când majoritatea contractelor în vigoare ar urma să expire.
Primarul Piteștiului, Cristian Gentea, a replicat:
„Există și alte argumente. Ce facem cu pensionarii care, să zicem, pleacă de acasă, au locul plătit și știu că la ora 16:00 acesta trebuie să fie liber, iar apoi se întorc și îl găsesc ocupat? Sau cu ceilalți, care nu sunt pensionari, dar care ajung acasă de la serviciu la ora 15:45 și sunt nevoiți să se învârtă în jurul blocului până la ora 17:00?”
Despre preț și context economic
Tarifele pentru parcările de reședință au fost un alt punct important al discuției, cu opinii împărțite privind necesitatea majorării acestora, ținând cont de contextul economic actual și comparativ cu alte orașe din țară.
Darius-Sebastian Nedelcu a arătat că, deși prețul parcării este mic și ar trebui majorat, acum nu este momentul potrivit pentru asta.
În opinia sa, contextul economic actual – marcat de creșteri semnificative la energie, rovinietă, gaze, taxe și impozite – justifică amânarea unei eventuale scumpiri.
Nedelcu a menționat că, deși unele orașe au tarife mai mari, municipii mai mari precum Cluj, Brașov sau Timișoara au prețuri mai mici decât Piteștiul.
Poliția Locală, chemată prea des
O problemă semnalată a fost apelarea excesivă la Poliția Locală pentru ocuparea temporară a locurilor rezervate.
Tiberiu Irimia a fost tranșant: „Poliția Locală nu se poate transforma în paznic de locuri de parcare. Dacă un loc e ocupat 15-20 de minute, o jumătate de oră, nu e cazul să sunăm la Poliția Locală. Nu au oameni suficienți. Haideți să avem puțin bun simț și spirit civic.!”
Locul de parcare: un drept sau un lux?
Dilema ședinței din 28 august 2025: este locul de parcare un drept fundamental al cetățeanului sau un lux pentru care trebuie plătit suplimentar?
Sorin Apostoliceanu a aprins scânteia discuției: „Locurile de parcare în Pitești sunt mult mai puține decât ar fi necesar pentru toți cetățenii. În aceste condiții, să ai un loc de parcare doar pentru tine, fără să mai parcheze nimeni altcineva, este un lux pentru care ar trebui să plătești o sumă rezonabilă. Nu știu dacă suma este mică sau mare. Poate ar fi potrivit să organizăm licitații pentru fiecare loc de parcare acolo unde cererea depășește oferta. Repet, locul de parcare este un lux.”
În replică, Dumitru Tudosoiu a respins ideea că parcarea ar trebui tratată ca un privilegiu: „Parcarea nu este un lux. Este un drept al cetățenilor – atât al celor care locuiesc în zonele rezidențiale, cât și al celor care tranzitează orașul și parchează în alte zone decât cele în care locuiesc.”
Totodată, a recunoscut însă dificultățile reale din teren, subliniind că nu există o formulă perfectă care să acopere toate nevoile Piteștiului: „Tot ce facem aici este să găsim formule de echilibru, astfel încât să creăm cât mai puține prejudicii. În ultimii șase ani, s-au construit peste 1.000 de locuri de parcare, dar acestea rămân, în continuare, insuficiente!”
Tudosoiu a pledat pentru continuarea investițiilor în parcări, inclusiv subterane și supraterane, vorbind despre interesul constant al cetățenilor pentru închirierea legală a unui loc de parcare.
Apel la dialog și soluții echitabile
Mihai Mihăilescu a propus consultare publică: „Haideți să ne punem la masă – Executiv, Consiliul Local, asociațiile de proprietari și cetățeni. Poate găsim soluții echitabile pentru cât mai mulți. Nu suntem deținătorii adevărului absolut. Trebuie să ascultăm mai mult comunitatea.”
Deși amendamentul a fost retras, tema parcărilor de reședință a provocat cele mai intense discuții din ședința Consiliului Local Pitești din 28 august 2025. S-a vorbit despre tarife, lipsa locurilor, drepturile plătitorilor de abonament, dar și despre responsabilitatea civică și limitele intervenției autorităților.
Tema rămâne una sensibilă. O dezbatere reală, cu toate părțile implicate la aceeași masă, pare să fie următorul pas firesc.







































Un Comentariu
Anonim
Dar să vină alți care stau la casă și proprietarul când le-a vândut locuințele ,nu le-au asigurat locuri de parcare,sau samsari cu mașini cu nr. din alte țări și lasă mașina pe locurile de parcare a unui bloc, și poliția locală spune ca poate interveni dacă mașina a fost abandonată acolo numai dacă crește iarba pe lângă ea,cum să crească iarba din asfalt.sa fie respectate locurile atribuite unui bloc, arhitectul a prevăzut acele locuri,nu să fluture samsari telefonul să spună aici e liber și plătit locul.