O ştim cu toţii foarte bine că, după 1989, cam toate unităţile industriale mari ale judeţului, gen Rolast, Arpechim, ARO Câmpulung Muscel, Bioproteine Curtea de Argeş, Grulen Câmpulung Muscel, Argeşana şi multe altele asemenea, şi-au închis porţile, sub pretextul că-s toate „un morman de fiare vechi”, apud Petre Roman, primul prim-ministru postdecembrist. În locul acestora au rămas pe harta Argeşului câteva mirişti, parcele pline cu moloz ori au răsărit fel de fel de super-prăvălii cu ştaif occidental.
Dacă n-ar fi fost Dacia (sau, mai corect spus, dacă n-ar fi fost Renault), azi Piteştiul ar fi devenit un fel de Petroşani, Mioveniul, un fel de Uricani un pic mai spălat, iar Argeşul, o vale a Jiului ceva mai la est de Jiu. Fără să ne ferim a spune lucrurilor pe nume, constructorul francez Renault a salvat judeţul Argeşul de la faliment. Investiţia sa de la Mioveni mai ţine încă acest judeţ în picioare şi e singurul pilon pe care acesta se mai sprijină azi. Altminteri am fi fost demult în genunchi. Se observă, însă, cu ochiul liber, de către oricine, că sătui să mai aştepte autostrada spre Piteşti, francezii au început să-şi mute centrul de greutate al operaţiunilor din zonă dinspre România către Maroc. Lucru perfect explicabil şi de înţeles, din punctul lor de vedere. De ce s-ar căzni Renault să ţină în viaţă uzina de la Mioveni, câtă vreme decidenţii politici de la noi, ignorând necesitatea stringentă a autostrăzii Piteşti-Sibiu şi amânând-o la nesfârşit, au dovedit că sunt fie incompetenţi, fie nepăsători, fie hoţi de-a binelea? Fie din toate câte un pic. E aproape cert că această autostradă n-o va face nici actualul Guvern PSD, nici următoarele 3-4 care-i vor succeda la Palatul Victoria. Promisiunile actualei Puteri, e limpede, nu fac doi bani. Nu crede în ele nici măcar deputatul Drăghici. Şi e la fel de cert că, din această cauză, în viitorul apropiat, uzina Dacia de la Mioveni va pierde şi mai mult teren în favoarea celor din Maroc, iar Renault ne va spune, nu peste multă vreme, „au revoir”.
E nevoie, credem noi, şi de alternative economice viabile, sustenabile, care să se constituie într-un alt pilon, care să dea stabilitate judeţului. Dacia singură, în rolul lui Atlas, nu-i de ajuns.
O astfel de alternativă ar putea foarte bine să fie turismul. Binecuvântat de Creator cu o sumedenie de atracţii de acest gen – două capitale ale Ţării Româneşti, un oraş regal cu monumente de valoare mondială, cu cea mai spectaculoasă şosea din lume, cu Vidraru şi Râuşor etc – Argeşul ar fi trebuit să fie între primele 3-4 judeţe ale ţării ca număr de turişti. E undeva pe la coadă. Am dat, în timp, în ziar exemplele judeţelor din Bucovina, al Râşnovului şi al Sighişoarei. Toate, zone cu mai puţine atracţii turistice, dar cu mult mai mulţi vizitatori decât Argeşul. Pentru că acolo există interes, bunăvoinţă şi pricepere, iar aici nu.
Pentru că acolo autorităţile locale, judeţene, tratează profesionist promovarea turistică. Iar aici nepăsarea şi incompetenţa sunt la ele acasă. Reiese asta şi dintr-un reportaj publicat chiar în ziarul de azi.
Cu ceva vreme în urmă, un om de afaceri implicat serios în zona turismului îmi mărturisea, cu dezamăgire în glas, că „… la nivel de autoritate publică judeţeană, efectiv nu am cu cine discuta în mod profesionist despre turism… peste tot, numai fufe inculte şi fel de fel de nepoţi incompetenţi”. Salvarea ar fi nu restructurări prin aparatul Consiliului Judeţean, că nu s-ar schimba decât nişte rubedenii cu altele. Mai degrabă să-i rugăm pe cei de la Renault să se ocupe şi de turism.
2 Comentarii
Puiu
Pai, eu zic sa nu ne mai rugam de nimeni. Altfel nu vad de ce ati avut atatea interventii pana acum.Cine citeste acest editorial si considera ca nu este real cap -coada, sa ridice piatra! Nu, nu sa arunce dupa dumneavoastra, ci sa-si dea cu ea in cap, poate se trezeste.Daca francezii isi ies din minti, pentru ca pana acum doar s-au enervat, nu mai zic „au revoir” , ca inca ar fi bine, dar eu cred ca zic romaneste: adio ba, adio!
Reactia noastra trebuie sa fie exact reactia inginerului director al CNAIR, Stefan Ionita.M-a uluit declaratia lui.
Numai un tanar care se bazeaza pe pregatirea lui poate sa sustina o asemenea cauza. Cu astfel de oameni, si am convingerea ca sunt capabili, nu cred ca trebuie sa mai luam pozitia milogului. Cred cu tarie ca nici dumnesvoastra nu va opriti aici , pentru ca vreti sa avem si autoturism si turism.
.
lawr
„francejii” nu vor pleca nicaieri. deoarece Marocul este neatractiv din toate punctele de vedere. Stiu exact unde se afla si cu cine au de a face, probleme lor cu soselele este mesemnifictiva deoarece nu ei au aceasta problema ci transportatorii care lucreaza cu ei. Uzina stie dor de termene si cine a purtat discutii cu directorii si buyerii lor stie despre ce vorbesc.
asta cu sosele haideti sa fim seriosi, ele ne trebuiesc noua nu lor si apoi noi nu stim sa facem asa ceva. doar ceva furaciune, bagatul batului prin gard si aratatul pisicii ca pleaca Renault… unde cand ei ca Alianta acum ca au luat si Mituba plus Avtovaz rusesc se cam bat cu VW pentru suprematie. Unde mai vand Loganelele si Dusterelele cu inestiei zero ? Mergeti la uzinele Cleon, Flins sau Valadolid, Machelen sa vedeti investii, ba chiar Novo Mesto Slovenia unde fac noua Nissan Micra… unde sa plece ?