
Audi a lansat în 1999 faimosul Allroad, un break cu tracțiune integrală și capacități off-road. Puțini știu însă că inginerii români au creat un model similar încă din 1981. Este vorba despre Dacia Deceneu, un break 1300/1310 cu tracțiune 4×4 pe platforma Aro 10. Acesta a apărut cu mult înainte ca moda să cucerească Europa. O poveste mai puțin cunoscută, dar fascinantă a automobilismului românesc titrată de newsweek.ro.
De unde a pornit trendul break-urilor înălțate
În anii ’90, piața auto a fost cucerită de break-uri cu gardă la sol mărită și tracțiune integrală. În Europa, Audi Allroad și Volvo V70 Cross Country au fost lansate la scurt timp după succesul Subaru Outback în Japonia. Această tendință a schimbat designul și funcționalitatea mașinilor de familie, deschizând calea către crossovere moderne.
Dacia Deceneu – prototipul românesc care a anticipat trendul
Încă din 1981, inginerii Dacia și Aro au experimentat cu un concept revoluționar pentru vremea sa: combinarea caroseriei break Dacia 1300/1310 cu șasiul și tracțiunea integrală de la Aro 10.
Născut din inspirația Renault 12 Sinpar, modelul Dacia Deceneu (sau Aro 12) a fost un crossover 4×4 funcțional, echipat cu motor pe benzină de 1.4 litri și cutie manuală cu reductor, testat intens în 1984-1985.
Când România a visat înaintea lumii
Deși inovator și cu potențial mare, Dacia Deceneu nu a intrat în producția de serie din cauza costurilor ridicate și a complexității tehnice de implementare.
Totuși, acest model rămâne o bijuterie a ingineriei românești. A demonstrat că ideea unui break 4×4, capabil atât pe asfalt, cât și în teren accidentat, a fost vizionară în România.
Dacia Deceneu reprezintă un capitol mai puțin cunoscut al istoriei auto românești, un exemplu de inovație înaintea timpului său care a anticipat trendurile mondiale. Astăzi, când moda crossover-urilor electrice și hibride domină piața, povestea acestui break 4×4 românesc devine mai relevantă ca oricând.
Foto: flickr.com / Skitmeister







































