La simularea examenului de bacalaureat, rezultatele n-au fost deloc dintre cele mai bune. Care sǎ fie explicaţia faptului cǎ tânǎra generaţie nu prea mai este interesatǎ de studiu aprofundat? Specialiştii au ajuns la concluzii interesante privind rolul telefoanelor inteligente în modificarea funcţionǎrii creierului. Mult mai interesante sunt însă alte douǎ cauze ale dezinteresului copiilor. Una este de naturǎ psihologicǎ; se încearcǎ prin tot felul de mijloace sǎ fie slăbită autoritatea profesorilor.
Ministerul de resort şi media se străduiesc sǎ scoatǎ în faţǎ elevul, iar dascălul sǎ fie un simplu auxiliar pentru ghidarea în viaţǎ a copilului. În plus, autoritǎţile vor sǎ facǎ economii în sistem, iniţiind politici de „umflare” a claselor, de la 28 la 34, chiar la 35 de elevi. Bietul profesor trebuie sǎ facǎ faţǎ unei mulţimi de oameni care au impresia cǎ au toate drepturile de pe pǎmânt.
O lege a maselor spune clar cǎ sunt impresionate numai de forţǎ şi cǎ ascultǎ de elementele ce par sǎ aibǎ prestigiu. Valoarea intelectualǎ nu conteazǎ prea mult în ochii lor. S-a demonstrat de multǎ vreme cǎ manevrarea unor colective numeroase duce la rezultate minime cu maximum de efort.
Teoriile psihologului Gustave Le Bon sunt cunoscute, dar se merge înainte cu ocrotirea elevilor cu comportamente negative. De aici, degradarea claselor.