Ieri, Muzeul Judeţean a deschis expoziţia temporară „Sub lupa restauratorului”. Fiecare piesă refăcută cu truda şi priceperea specialistului în domeniu are o poveste, fie că este vorba despre ceramică, pictură, metal, lemn, taxidermie, carte veche sau documente.
Migăloasa muncă a oamenilor care restaurează, în laboratoarele instituţiei, obiecte de patrimoniu este istorisită în filele unor panouri ilustrate cu fotografii din timpul activităţii de conservare (tehnici de lucru şi etape de restaurare).
Aparatul foto vienez
Vedeta expoziţiei pare a fi aparatul fotografic de studio marca R.A. Goldman, fabricat în Austria, la Viena, în 1858, piesa de epocă fiind scoasă în… lume de restauratorul Luigi Şuta. Imaginea subiectului fotografiat se forma iniţial pe sticla mată din spatele aparatului de fotografiat vienez. Fotograful închidea obturatorul şi fixa în spate caseta cu negativul fotografic de sticlă, apoi ridica dispozitivul ce proteja suportul fotosensibil şi obturatorul, determinând timpul de expunere a plăcii fotografice. După fotografierea propriu-zisă urma developarea şi retuşarea negativului de sticlă ce se făcea printr-o serie de procedee chimice. Negativul astfel obţinut era pus în contact într-un dispozitiv special de tip ramă cu hârtie fotosensibilă cu albumină, apoi era expus la lumină, iar după developare rezulta fotografia propriu-zisă ce era, ulterior, lipită pe un carton (cu adresa atelierului fotografic tipărită). Şi ceasul de perete Schlenker-Kienzle, restaurat tot de Luigi Şuta, face cu… ochiul vizitatorilor.
Cu precizia bisturiului…
Restauratorul Cristian Deliu şi-a lăsat „amprenta” profesiei pe un pistol din vremurile de odinioară, cu butoiaş şi ţeavă lungă, o sabie de paradă Solingen din anul 1896 şi un inel de argint provenit din situl arheologic Vărzaru.
Pentru conservarea copiei jalbei înaintate de Gh. Rădoicu la Judecătoria Argeş, în urmă cu aproape două secole (15 mai 1833), restauratorul Mioara Burluşanu a completat lacunele cu hârtie şi văl japonez, eliminând surplusul cu un bisturiu.
Restauratorul Ancuţa Pungoi expune o urnă din secolul al VI-lea, descoperită în Valea Stânii, o ceaşcă medievală şi un urcior de la Mănăstirea Vieroşi, din secolul al XVIII-lea.
Hârtie din trandafir
Tablourile deteriorate au intrat pe mâna (de artist) restauratorului Ovidiu Taifas. Tabloul pictat de Sava Henţia (1848-1904), „Bălaşa Chicoş”, a trecut pragul laboratorului cu stratul pictural afectat (fisuri, julituri, zone lacunare) şi suportul de pânză fragilizat. Lucrarea a necesitat consolidare profilactică cu foiţă japoneză, dar şi alte tehnici de conservare pentru redarea planeităţii.
Printre obiectele prezentate se numără şi alte exponate restaurate de specialiştii muzeului, precum: psaltirea Împăratului şi Prorocului David din anul 1836, un termohigrograf, o bucată de hârtie fabricată manual cu petale de trandafir, o presă pentru întins fluturi, schelete de păsări etc.
M. NEAGOE