
Autostrăzile din România sunt gândite pentru a permite circulația la viteze mari, însă acest lucru vine la pachet cu reguli precise care trebuie respectate. De la limita de viteză și utilizarea corectă a benzilor până la sancțiunile ce pot apărea în cazul încălcării normelor, este important să fim informați pentru a evita amenzile și a circula în condiții de siguranță.
Potrivit promotor.ro, cunoașterea acestor reglementări poate face diferența între o deplasare rapidă și eficientă și o experiență mai puțin plăcută pe drumurile de mare viteză. Așadar, ce ar trebui să știm despre viteză și utilizarea benzilor pe autostradă?
Reguli pentru circulația pe autostradă în 2025
Pe autostradă, toate benzile de circulație sunt supuse aceleași limite de viteză. Astfel, este permis să circuli cu 130 km/h pe prima bandă, fără a fi necesar să reduci viteza doar pentru a face loc celor care vor să te depășească.
Cu toate acestea, este important să respecți regulile privind utilizarea benzilor, iar pe prima bandă trebuie să circuli la o viteză normală de deplasare. Benzi superioare, cum sunt banda 2 și banda 3, sunt folosite doar pentru depășiri.
Codul Rutier precizează că șoferii trebuie să circule pe banda din dreapta (banda 1), iar această bandă este destinată circulației normale, la viteza maximă permisă.
Benzi superioare, cum sunt banda 2 și banda 3, se folosesc pentru depășiri. După efectuarea unei depășiri, șoferii trebuie să revină pe prima bandă.
Este important de reținut că banda de urgență este destinată exclusiv vehiculelor de intervenție și nu poate fi utilizată decât în caz de urgență.
Sancțiuni pentru nerespectarea reglementărilor de viteză
Chiar dacă pe autostradă nu există o limită minimă de viteză impusă, vehiculele care nu pot depăși 50 km/h nu au dreptul să circule pe drumurile de mare viteză. De asemenea, șoferii care circulă prea încet pot fi sancționați.
În 2025, sancțiunile pentru depășirea limitei de viteză au fost înăsprite. Depășirile de viteză sunt sancționate progresiv, iar amenzile pot ajunge la peste 4.000 de lei în cazul depășirii limitei cu mai mult de 50 km/h.
Limite de viteză pe autostrăzi în 2025:
- autovehicule și motociclete (Categoriile A și B) – 130 km/h;
- autovehicule cu remorcă (Categoria A) – 120 km/h;
- camioane și autobuze (Categoriile C, D și D1) – 110 km/h;
- șoferi începători (Categoriile A și B) – 110 km/h;
- camioane și autobuze cu remorcă (Categoriile C, D și D1) – 100 km/h;
Sancțiuni pentru depășirea limitei de viteză:
- 10-20 km/h: 405 – 607,5 lei și 2-3 puncte de penalizare;
- 21-30 km/h: 810 – 1.012,5 lei și 4-5 puncte de penalizare;
- 31-40 km/h: 1.215 – 1.620 lei și 6-8 puncte de penalizare;
- peste 41 km/h: 1.822,5 – 4.050 lei și 9-20 puncte de penalizare.
Depășirea limitei de viteză cu mai mult de 50 km/h atrage o amendă de până la 4.000 de lei și suspendarea permisului pentru 90 de zile. În caz de depășire cu 70 km/h, suspendarea permisului se poate prelungi până la 120 de zile.
Circulația pe banda de urgență
Accesul pe banda de urgență poate fi sancționat cu o amendă între 1.822,5 lei și 4.050 lei și reținerea permisului pentru 90 de zile.
Pe autostradă, vehiculele care nu pot depăși 50 km/h nu sunt permise, iar accesul bicicletelor sau căruțelor este strict interzis pe drumurile de mare viteză.
Totodată, șoferii care circulă mult prea încet riscă să fie sancționați. Potrivit Codului Rutier, circulația unui autovehicul cu o viteză cu cel puțin 10 km/h mai mică decât limita minimă obligatorie poate atrage o amendă de clasă I, conform articolului 99 (1).
Deși nu există încă o limită minimă oficială impusă pe autostrăzile din România, această reglementare este valabilă în anumite zone unde sunt stabilite viteze minime obligatorii.







































