Marinel Răzvan Roșu este un tânăr de 18 ani, din Pitești, elev al Liceului Teoretic ”Ion Barbu”. Acesta este pasionat de matematică și informatică, iar ceea ce îl face special este curajul de a-și construi propria afacere, mai exact caiete personalizate. Ingeniozitatea, intuiția, dar și creativitatea îl ajută pe Răzvan să creeze caietele perfecte pentru copii, elevi sau studenți. Deși afacerea este la început de drum, tânărul are speranţa că poate să ajungă cea mai mare editură de caiete din România. Despre încrederea în forțele proprii, puterea imaginației, dar și planurile privind viitoarea carieră, Răzvan ni s-a destăinuit în următorul interviu.
– Cine este tânărul Marinel Răzvan Roșu?
– Un simplu băiat în vârstă de 18 ani care urmează să finalizeze învățământul secundar superior la Liceul Teoretic „Ion Barbu” din Pitești, la care am ajuns în urma pasiunii pentru matematică și informatică încă de când eram copil. Mă prezint ca un adolescent care se bazează pe propriul instinct când vine vorba de cursul viitorului meu și îmi place să-mi spun că puterea intuiției mele îmi va arăta calea spre succes şi, de asemenea, spre aducerea de noi idei în domeniul antreprenoriatului. Mă pot autocaracteriza prin voinţă şi încredere în propriile forţe, calităţi indispensabile ale unei persoane care îşi doreşte să-şi depăşească limitele şi să-şi ducă afacerea la cel mai înalt nivel posibil. De asemenea, capacitatea de a privi partea plină a paharului mă face să mă mişc rapid spre atingerea scopurilor mele.
„Imaginația este un izvor nelimitat de idei”
– Care sunt pasiunile tale?
– Pot spune că îmi place să-mi pun amprenta oriunde mă aflu și aduc o contribuție creativă, punându-mi imaginația în joc. Ceea ce m-a motivat în alegerea acestei pasiuni este faptul că, așa cum a spus și Einstein, imaginația este un izvor nelimitat de idei, pe când simpla cunoaștere a unor informații din jurul nostru nu stimulează îndeajuns pentru a crea ceva dăinuitor și memorabil. Consider că unul dintre cele mai grele lucruri în viața unui tânăr este incertitudinea, faptul că nu suntem capabili să vedem cum va arăta viața în 5, 10 chiar 15 ani. Însă, inventivitatea este ceea ce ne poate ține pe linia de plutire, mobilizându-ne să ne depășim limitele către succes.
– Cum ai ajuns la decizia de ați deschide propria afacere?
– Totul a pornit treptat de la dorința de a-mi demonstra că responsabilitatea adusă de o afacere mă poate împinge spre maturizarea financiară, creându-mi propria sursă de venit. Aflându-mă la vârsta la care începi să-ţi doreşti din ce în ce mai multe obiecte materiale, dându-mi seama, ulterior, că este un impediment în a-mi dezvolta afacerea, am ajuns în pragul în care mă simţeam constrâns atunci când primeam ajutor din partea familiei. Decizia de a-mi deschide propria afacere pot spune că a venit în momentul în care mi-am dorit deplin să devin independent financiar.
„Nu-mi era uşor să fac asta gratis”
– De ce ai ales caietele personalizate?
– Încă din copilărie eram foarte creativ, mai ales cu decorarea caietelor pentru începutul şcolii şi nu numai pentru mine, cât şi pentru colegii mei. Uşor-uşor, am început să copiez tot felul de desene complicate şi am realizat că aş putea profita de această idee prin a începe să le şi vând. Totuşi, pot spune că munceam din greu şi nu-mi era uşor să fac asta pe gratis. Ulterior, mi-am dat seama că mi-aş putea uşura munca şi, de asemenea, să realizez ceva mult mai complex, prin a-mi achiziţiona o imprimantă, care să mă ajute să tipăresc modele mult mai diverse şi pe placul clienţilor mei.
– Cum a decurs deschiderea afacerii, de la cine ai primit ajutor, ai întâmpinat dificultăți?
– Nu pot spune că mi-a fost neapărat greu în a-mi deschide afacerea deoarece sora mea a fost principalul meu sprijin şi, desigur, beneficiar al serviciilor mele. Am început prin a crea caiete în special pentru copiii surorii mele pe care îi meditează la matematică şi, treptat, mi-am dat seama cât de mult te poate motiva în a învăţa faptul că ai nişte materiale realizate special pe gustul tău. Sora mea este persoana care mereu mă solicită şi-mi împinge creativitatea la cele mai înalte cote. Desigur, ca orice afacere care este la început, promovarea este cea mai dificilă de realizat, căci a trebuit să apelez la cât mai multe căi de comunicare pentru a putea să mă propulsez spre clienţi.
– Care a fost feedbackul clienților?
– La început, majoritatea clienţilor au fost prietenii mei apropiaţi, dar şi elevi de-ai surorii mele, urmând ca mai apoi să mă extind pe Instagram, unde diverşi colegi din liceu, dar şi din afara lui au început să mă contacteze. Desigur, feedback-ul clientului este cel mai important, deoarece este ceea ce te stimulează să continui. Mă bucură nespus atunci când clientul îmi scrie că este mulţumit de calitatea produsului şi, mai ales, când mă recomandă cunoscuţilor sau mă promovează pe reţelele sociale.
– Povestește-ne despre realizarea produselor, cum îți găsești inspirația, comunicarea cu clienții și cum se pot cumpăra caietele.
– Realizarea produselor este relativ simplă, întrucât am reuşit să-mi achiziţionez toate materialele necesare pentru a-mi facilita procesul şi, desigur, pentru a câştiga timp. De obicei, clientul îmi scrie pe pagina mea de Instagram (@byred.notebooks), unde îmi spune ce model de caiet îşi doreşte şi cum vrea să-i realizez coperta (poze personale, doar nume şi materie, imagini de pe internet, etc.), ca mai apoi eu să-i trimit ideile mele pentru a ajunge la un consens.
– Îi încurajezi pe tinerii liceeni să-și deschidă propria afacere?
– Consider că deschiderea unei afaceri încă din liceu este un pas important în dezvoltarea fiecăruia, atât pe plan psihic, cât şi pe cel financiar. Desigur, sunt şi momente de agonie, mai ales atunci când afacerea stagnează sau când eşti în pană de idei de promovare, însă momentele de extaz te fac să dai uitării aceste neajunsuri. Toată lumea are impresia că pentru a fi antreprenor trebuie să ai 40 de ani şi nişte experienţă în spate, însă tot ce contează cu adevărat este să fii dispus să rişti şi să mergi mai departe indiferent de circumstanţe.
„Cea mai mare editură de caiete din România”
– Care sunt planurile tale, ai de gând să duci afacerea la un alt nivel?
– Afacerea aceasta este la început, acum aflându-se la 5% din potențialul pe care vreau să i-l ofer. Îmi doresc să demarez cât mai multe colaborări, momentan am doar o colaborare cu Meoria Education, fapt ce pot spune că mi-a propulsat afacerea. Sunt foarte sigur că în viitorul apropiat voi avea cât mai multe parteneriate pentru că asta îmi și doresc, deoarece dorința alături de voință fac cea mai bună echipă. Venind vorba de planurile mele, pot spune că sunt nerăbdător să continui să evoluez în acest domeniu, având speranţa că pot să construiesc cea mai mare editură de caiete din România, cu siguranţă în stilul meu.
– La ce carieră visezi, în ce domeniu?
– Cu siguranță vreau să devin antreprenor, principalul meu imbold este să creez constant ceva nou şi inovator, care să fie şi profitabil. După cum am menţionat şi în întrebarea trecută, sper să continui pe acelaşi drum pe care am pornit deja, însă vreau, de asemenea, să-mi îmbin pasiunile pentru a reuşi să-mi extind afacerea și următoarele afaceri pe toate planurile. Pentru început vreau să-mi continui studiile la Facultatea de Business ce aparține Universității Babeș Bolyai din Cluj, deoarece consider că acest profil mi se potrivește perfect. Unele dintre domeniile în care doresc să activez după terminarea facultăţii sunt, după părerea mea, cele care vor marca mare parte din viitorul apropiat: Graphic design și Crypto Investment, primul fiind și cel care m-a făcut sa optez către confecţionarea caietelor personalizate.