E destul de limpede pentru toţi cei care ne dăm în vânt după călătorii mai lungi sau mai scurte: în ciuda reliefului variat şi a numeroaselor obiective de interes, lumea nu se înghesuie să viziteze Argeşul. Motivele pentru care nu avem un turism de calitate le-am aflat din emisiunea „Subiect de presă” difuzată la Antena 1 Piteşti. Realizatorii Cristina Munteanu şi Mihai Golescu l-au invitat în platou pe promotorul Gabriel Radu, care a vorbit deschis despre problemele reale ale turismului argeşean.
Promisiuni, nu fapte
Pe bună dreptate, în ultima perioadă am primit o mulţime de „bombonele” cu iz electoral. Ba că proiectul de schi de la Moliviş nu va fi abandonat, ba că oamenii din judeţ militează pentru un Transfăgărăşan deschis tot anul. Cel puţin în ceea ce priveşte Transfăgărăşanul, putem spune că de mai bine de 40 de ani de când a fost construit nu a fost binecuvântat cu nicio investiţie majoră în infrastructură. Tot ce s-a întâmplat s-a întâmplat la iniţiativa oamenilor de afaceri din privat care au dezvoltat hoteluri şi structuri adiacente (parcuri de aventură, spaţii de relaxare, locuri de joacă ş.a.m.d). Prin urmare, e firească următoarea întrebare: „Suntem sau nu în colaps?” – a marşat directorul Mihai Golescu.
Omul nepotrivit…
„Nu aş vrea să fac afirmaţii ciudate, mă raportez la ce s-a întâmplat în anii trecuţi. Noi, în comparaţie cu alte judeţe, deşi avem câmpie-deal-munte, suntem puţin cam jos faţă de potenţialul nostru. Au fost făcute eforturi în mediul privat, dar per ansamblu ne mulţumim cu foarte puţin. Unităţile de cazare, cu câteva excepţii, sunt ocupate în weekend, poate de sărbători şi… cam atât. Aleşii locali vorbesc şi au dreptul lor să-şi spună punctul de vedere. Dar se întâmplă următorul lucru: în cadrul fiecărui consiliu există comisii specializate, problema e că nu au oameni care au lucrat în turism sau respectivii nu discută cu breslele. Spre exemplu, vi s-ar părea normal ca, dacă eu m-aş duce într-o comisie medicală, să fie locul meu acolo? Şi dacă totuşi s-ar întâmpla aşa, să nu cer părerea unor specialişti?” – a întrebat retoric Gabriel Radu.
„Lipsă de profesionalism”
„Fără doar şi poate, unul dintre punctele pe care nu le exploatăm în mod profesionist este promovarea. Spre exemplu, omul de afaceri Dan Grecu face eforturi de ani buni să mişte ceva pe Transfăgărăşan. Nu e însă foarte auzit şi nici foarte susţinut. Sigur, avem partea naturală pe care nu o contestă nimeni, avem barajul, dar o să mă refer concret la Biserica Domnească. Acolo există o frescă unicat în lume. Dacă grecii ar avea-o, ar fi coadă şi trafic mare turistic. E doar un exemplu: avem atâtea minunăţii în judeţ pe care nu ştim să le promovăm. De cealaltă parte, pe Transalpina-Lotru, oamenii au plecat cu o strategie clară şi acum zona e mai populară decât Transfăgărăşanul. Pe Transfăgărăşan nu s-a întâmplat nimic de 40 de ani. În fine, să vă mai spun că la târgurile internaţionale de turism, oamenii care promovează judeţul s-au prezentat neprofesional” – a conchis Gabriel Radu.
Ce putem face?
„Trebuie să avem şi noi o strategie solidă prin care să aducem cât mai mulţi oameni din afară. Cu cât aducem mai mulţi, cu atât avem de câştigat. Oamenii vorbesc şi mai presus de toate fac poze, iar asta e o modalitate de promovare” – este de părere omul care, cum se spune, mănâncă turism pe pâine.
Un pont pentru următoarea… vacanţă
Dincolo de problemele noastre din judeţ, e perioada concediilor şi cu toţii visăm deja la unde o să ne petrecem următoarea perioadă (dacă nu cumva s-a şi împlinit visul). „Sunt pachete de servicii pentru 2017 care se vând deja. În Israel, spre exemplu, cei care îşi fac încă de pe acum rezervare beneficiază de 35-40% reducere, ceea ce înseamnă foarte mult” – a spus Gabriel Radu.
Ca o concluzie, indiferent unde mergeţi, este bine să vă documentaţi din timp şi apoi să faceţi rezervare. Cumpărătorii pachetelor de „ultim moment” („Last Minute”) sunt de obicei cei care nu au avut cum să-şi planifice sau a intervenit ceva de şi-au schimbat planurile pe ultima sută de metri. Preţurile cele mai bune se obţin prin „pachete timpurii” („Early Booking”).
George OLTEANU