În aceste vremuri de globalizare, multinaţionalele sunt la mare preţ! Când o multinaţională dezvoltă o investiţie într-o ţară, o face cu siguranţă numai şi numai pentru a obţine un profit! Un profit cât mai mare! Ca să faci profit, ai nevoie de costuri cât mai mici şi de desfacere cât mai facilă, o cerere a pieţei cât mai mare, deci preţuri mici de vânzare. Guvernul şi şeful statului francez se plâng deopotrivă că producătorul Renault, francez de „cetăţenie”, a delocalizat loturi mari de fabricaţie de automobile în diferite părţi ale lumii, francezii rămânând fără locurile de muncă aferente şi fără taxele bugetare locale. De-aia se zice că multinaţionalele „fac legea”, pentru că ele sunt principalele finanţatoare de bugete locale, de bugete de stat! Da, finanţează, dar mai înainte de asta trebuie să facă profituri! Mari, cât mai mari, pentru că doar suntem în era hipercapitalismului! Dar asta e altă problemă.
A noastră grijă e alta! Noi, România, ne bucurăm, fix la Mioveni, în Argeş, de prezenţa Renault! Avem locuri de muncă, avem de încasat taxe şi impozite la bugetul local (Mioveni!) şi de stat, avem motoare de dezvoltare ale unei industrii orizontale importante, avem… Asta se întâmplă pentru că Renault prin Marca Dacia, la Mioveni, face profit! Altfel, în secunda doi se pune lacăt pe porţi, fără nicio emoţie! Dacia nu trăieşte prin emoţie, ci prin profit! Emoţiile sunt la noi, nu la ei… Şi dacă vrem să nu avem emoţii, şi dacă vrem locuri de muncă şi bani din taxe şi impozite pe clădiri, pe salarii, pe profit etc, şi dacă vrem să avem o serie importantă de producători şi furnizori Dacia, cu sediul prin Argeş sau oriunde în România, de la care să obţinem la fel, locuri de muncă, taxe şi impozite, atunci Dacia trebuie să aibă profit cât mai mare!
Ca să se întîmple acest lucru, e nevoie în primul rând de o forţă de muncă bine calificată (salariile sunt corecte, raportat la piaţa României şi de asta se ocupă foarte bine sindicatele!) şi totodată e nevoie de a crea facilităţi diverse producătorului cu locaţia la Mioveni! Trebuie facilitată vânzarea de automobile în România (vezi programele „Rabla”!), trebuie acordate anumite facilităţi fiscale etc. Şi, foarte important, trebuie asigurată o infrastructură pe măsura cerinţelor producătorului, care în fond nu are utilitate exclusivă…
Desigur, aşa cum Renault lucrează numai cu gândul la profit, statul român trebuie să-şi cântărească propriul profit în relaţia cu Renault-Dacia la Mioveni! Eu cred că orice investiţie în sensul menţinerii Renault, Marca Dacia în România, nu poate fi decât aducătoare de profit! Dacă Renault retrage Dacia din România, va face profit în altă parte (Maroc, Rusia, Iran, India etc). În acest caz, România unde s-ar mai retrage să facă acest profit, pe care acum îl are prin prezenţa Renault-Dacia?!
De-aia e bine ca premierul Cioloş să fie cu ochii pe Dacia!
Nicolae BADIU
www.badiu-europress.ro
ULTIMA ORĂ
Premierul Dacian Cioloş l-a ales pe noul ministru al Transporturilor în persoana lui Sorin Buşe, nimeni altul decât fostul director RTR (Renault Tehnologie Romania)! Cioloş chiar e cu ochii pe DACIA! Şi are ochi buni!