Pentru cei care nu sunt familiarizaţi cu termenul, un Brand Ambassador este o persoană angajată de către o companie în scopul de a promova produsele şi serviciile oferite de către aceştia. Cel mai important aspect legat de persoana ce se află într-o astfel de poziţie este de a reprezenta compania într-un mod cât mai pozitiv, prin imaginea sa aducând clienţi noi sau întărind relaţiile de afaceri cu cei vechi. În plus, fiind o întruchipare a identităţii firmei, conduita, aspectul, etica şi valorile unui brand ambassador trebuie să fie în conformitate cu cele ale companiei.
Caption: Într-o lume suprasaturată de publicitate, companiile trebuie să se folosească de orice mijloace pentru a se face cunoscute.
În ceea ce priveşte rolul unui brand ambassador, acesta trebuie să aplice cu succes strategii de promovare în cadrul unui public ţintă utilizând un set de instrumente de comunicare ce pot varia de la discuţii publice şi până la prezenţa pe platformele de socializare. De asemenea, datorită faptului că publicul se va adresa direct acestuia, un nivel mare de cunoştinţe şi informaţii legate de firmă şi produse este obligatoriu. Deseori un brand ambassador este privit ca fiind unul dintre elementele cele mai importante pentru departamentul de vânzări iar în acest scop, companiile caută să desemneze fie celebrităţi fie oameni cu influență ce posedă abilităţi avansate de comunicare.
Domeniul în care acest job este crucial este cel al industriei de îmbrăcăminte. De-a lungul timpului marile case de modă au dus o luptă strânsă pentru a-şi atrage celebrităţi cât mai mari de partea lor. Cu toate că cei faimoşi au un atu când vine vorba de a influenţa consumatorii, acest statut nu este în nici un caz obligatoriu. Atâta timp cât persoana desemnată brand ambassador este o prezenţă plăcută şi deţine abilităţile de comunicare menţionate mai sus, imaginea companiei va fi cu siguranţă pusă într-o lumină bună de către aceasta.
Conceptul de brand marketing este unul ce a existat încă din perioada anilor 1900 iar până în prezent acesta a fost în continuă evoluţie. Datorită faptului că diferite companii au căutat să câştige cât mai mulţi clienţi fideli, promovarea mărcii a devenit din ce în ce mai importantă. Având o piaţă competitivă şi în continuă creştere, în anii 1950-1960 o mare parte din firme au adoptat ideea de a avea un brand manager. Rolul acestuia era de a fi responsabil pentru marca sau produsele cu care era asociat şi de a se folosi de strategii de marketing pentru a creşte vizibilitatea acestora, în final ridicând profitul din vânzări. În perioada anilor 2000 acest concept a evoluat în cel de brand ambassador iar atenţia a fost îndreptată către promovarea şi creşterea valorii produselor sau serviciilor oferite de către companii.
Totuşi, existenţa unei astfel de poziţii poate prezenta multe avantaje şi pentru persoana desemnată, odată cu promovarea mărcii aducând popularitate şi asupra sa. Mai mult decât atât, poate reprezenta un pas către nivele înalte în cariera şi în viaţa personală. Acesta este şi cazul jucătoarei profesioniste de poker Muskan Sethi, în prezent fiind brand ambassador pentru PokerStars India. Performanţa sa incredibilă într-o lume dominată de bărbaţi a atras până şi atenţia preşedintelui indian, oferindu-i recent titlul de “Prima Doamnă” pentru faptul că este prima competitoare de sex feminin ce a ajuns la un nivel avansat de joc. Datorită experienţei căpătate într-o poziţie de brand ambassador şi întărită de către numeroasele cursuri pentru dezvoltare personală, poveştile multor oameni aflaţi într-un job de genul acesta sunt deseori de succes. Investiţia în imaginea şi abilităţile unui om poate aduce de la sine o evoluţie personală impresionantă, ulterior dobândind calităţi la care poate nici nu se aşteptau.
Mai ales în ultimii ani, din ce în ce mai multe companii aleg să adopte şi să promoveze acest tip de poziţie. Pe lângă utilizarea mijloacelor tradiţionale precum pliantele de promovare a afacerii sau reclamele publicitare, angajarea unui brand ambassador reprezintă un pas înainte pentru firmele noi cât şi pentru cele cu renume. În ciuda tendinţelor în continuă schimbare din mediul de afaceri, importanța promovării produselor este una evidentă iar pe măsură ce piaţa devine mai competitivă, publicitatea va juca un rol decisiv.