Aşa cum anunţa încă de săptămâna trecută, când l-a avut invitat la „Subiect de presă” pe fostul primar al Piteştiului Tudor Pendiuc, Mihai Golescu, directorul cotidianului „Argeşul”, l-a avut ieri în platoul emisiunii realizate la Antena 1 Piteşti pe actualul primar, Cornel Ionică. Discuţia a pornit, firesc, de la ce s-a făcut bun în mandatele lui Pendiuc şi ce urmează de acum înainte la Piteşti. Din 2000 încoace Cornel Ionică a fost viceprimar, aşa încât prezenţa sa în primărie şi-a pus amprenta pe multe proiecte. „Piteştiul, relativ şi definitiv” a fost genericul sub care s-a desfăşurat emisiunea de ieri.
Din centru până-n cartiere…
„Ne-am săturat de tranziţie. Ne-am săturat să se tot dărâme ce s-a făcut! Sau să se construiască alandala! Este un coşmar, cu blocuri peste blocuri, cu maşini pe trotuare, cu asfalt peste tot! Ce ar trebui continuat la Piteşti?”, a întrebat direct Mihai Golescu. „Am patru mandate de viceprimar, iar acum, la al cincilea mandat, sunt primar. Vreau să vă spun că în tot ce s-a făcut în aceste mandate eu am fost implicat în prima linie. Desigur, e loc şi de mai bine. Sunt proiecte de care Piteştiul are mare nevoie şi ne vom lupta pentru ele”, a spus Ionică. O problemă arzătoare: va permite noul primar construcţia în centru de noi blocuri? Nu de alta, dar oraşul e şi aşa aproape sufocat. „Nu pot să mă angajez la aşa ceva. Există o anumită legislaţie. Piteştiul s-a extins foarte mult, iar agenţii economici au nevoie de sprijin, nu să-i blocăm. Oricum, grija noastră este să se respecte aspectele de ordin urbanistic”, a spus Cornel Ionică. În emisiunea precedentă, fostul primar Pendiuc avansa ideea ca o parte din bulevardul I.C. Brătianu să devină spaţiu pietonal, iar pe dedesubt să fie construit un pasaj rutier. „Costurile ar fi imense. Pe de altă parte, să ne gândim că foarte mulţi agenţi economici au nevoie de acces auto pentru aprovizionare”, a declarat primarul.
Proiecte
Ce proiecte sunt prioritare pentru noul primar? Cornel Ionică afirmă că are destule în plan. Pentru foarte multe va încerca, prin echipa sa de la Primărie, să atragă cât mai mari fonduri europene. Nu de alta, dar experienţă în acest sens există. Să ne uităm câţi bani europeni au fost alocaţi cu regenerarea urbană, pentru Parcul Lunca Argeşului, pentru pasajul rutier de la Podul Viilor, la noul sediu al Filarmonicii… „Nu avem noi bani la buget să facem tot ce ne dorim. De aceea miza fondurilor europene este uriaşă. Am o echipă pentru fonduri comunitare şi o voi mări. Avem în intenţie proiecte importante cum sunt cele legate de construirea unui nou pod peste râul Argeş, pasaje rutiere la strada Lânăriei şi din cartierul Craiovei peste intersecţiile de la biserică şi de la fostul Renel, o sală polivalentă… Toate proiectele vor fi lansate în dezbatere publică, iar lumea va fi consultată; nu vom face nimic fără să stăm de vorbă cu oamenii”, a mai spus Ionică.
Trafic
Circulaţia rutieră în Piteşti este din ce în ce mai sufocant. Configuraţia oraşului, afirmă Ionică, e de vină, în condiţiile în care tot traficul este preluat pe axul central. „De aceea nu am abandonat proiectul celei de-a doua centuri ocolitoare a Piteştiului. Ar reduce traficul rutier cu 35%! Parcul auto al oraşului se tot măreşte, iar alte căi de rulare nu sunt. În plus, avem deficit şi la locurile de parcare. Cam 78% din maşinile achiziţionate sunt second-hand. Iar în ceea ce priveşte podul nou peste Argeş, acolo, la Podul Viilor, avem 32.000 de maşini în 24 de ore care tranzitează zona. Aşa că noul pod – avem deja un proiect – este vital. Costurile sunt foarte mari, de circa 75 milioane euro, bani pe care nu îi avem. De aceea este important să aducem bani europeni”, a spus Ionică.
Ionică şi Pendiuc…
Au făcut echipă 16 ani. Acum, Pendiuc este la catedră, Ionică este primar. „L-aţi lua pe domnul Pendiuc consilier la cabinetul dumneavoastră?”, a întrebat, tranşant, Mihai Golescu. „Nu se pune astfel problema. Mereu m-am consultat şi m-am înţeles bine cu domnul Pendiuc. Îl apreciez foarte mult, este un om capabil şi cu foarte multă experienţă”, a fost răspunsul noului primar. În fine, o idee mai veche: un inel pentru biciclete în jurul Piteştiului, o provocare pe care Mihai Golescu a lansat-o cu ceva vreme în urmă într-un editorial. „E de luat în calcul. Noi avem în lucru un studiu privind traficul de biciciclete în Piteşti, legăturile în cartiere şi orice idee este bine-venită”, a adăugat Ionică.
Claudiu DIŢA