În această dimineaţă, aproape 1.500 de angajaţi ai uzinelor Dacia, mai exact cei care au ieşit din schimbul de noapte şi cei care intrau în tura de zi, au declanşat un protest spontan în parcarea unităţii, care a durat circa o oră. Oamenii au refuzat să se mai urce în autobuzele care îi transportă la şi de la locul de muncă, susţinând că nu se mai simt în siguranţă şi se tem pentru vieţile lor. De fapt mişcarea de protest nu a fost chiar atât de spontană, fiindcă deja fusese anunţată de liderii sindicatului după accidentul produs zilele trecute la Piteşti soldat cu rănirea a 26 de persoane.
„A fost un protest împotriva administraţiei”
La scurt timp de la declanşarea protestului, care vizează nu doar nemulţumiri vizând condiţiile de transport ci şi conducerea companiei, redactorii noştri i-au solicitat un punct de vedere d-lui Ion Iordache, viceliderul Sindicatului Automobile Dacia, care ne-a declarat: „A fost un protest împotriva administraţiei, care nu e capabilă să asigure un transport civilizat şi în siguranţă al salariaţilor de acasă la uzină şi de la uzină la casele lor. După cum se cunoaşte, în ultima perioadă s-au întâmplat câteva accidente, viaţa salariaţilor de la Dacia fiind pusă în pericol. De asemenea, oamenii noştri sunt nemulţumiţi şi de ceea ce se întâmplă în interior. De afară uzina pare un miracol, dar în interior este foarte multă muncă şi sudoare, iar administraţia e agresivă”.
Se cere schimbarea firmei de transport
Salariaţii au solicitat schimbarea societăţii care le asigură acum transportul la locul de muncă şi de la lucru acasă. „Cât timp Dacia s-a ocupat de transport, nu au fost niciun fel de probleme. Acum, de când activitatea a fost preluată de această firmă, nu mai suntem în siguranţă, nu ne mai putem urca în autobuze. Ne este frică să nu devenim victime sau poate chiar să nu mai ajungem acasă la copii”, spunea unul dintre salariaţii participanţi la protest. Mai mult decât atât, angajaţii susţin că şoferul de pe autobuzul implicat în accidentul de luna trecută s-ar mai fi plâns că maşinile nu mai funcţionează cum trebuie, dar nimeni nu a făcut nimic. Totodată, oamenii ameninţă că dacă nu se vor lua măsuri de rezolvare a situaţiei, vor urma şi alte proteste.
Accidente colective
Protestul a fost determinat de două accidente colective în care au fost implicate autobuze ale firmelor care asigură transportul angajaţilor de la Dacia. Primul dintre ele, despre care am relatat la momentul potrivit, a avut loc pe DN 73D în noptea de 2 septembrie la Vultureşti, când s-au tamponat două autobuze în care se aflau 80 de salariaţi. Poliţiştii au stabilit că şoferul în vârstă de 41 de ani nu a păstrat distanţa în mers faţă de autobuzul din faţă şi a intrat în coliziune cu acesta. La acea dată, 14 persoane, şase femei cu vârste cuprinse între 32 şi 54 de ani şi opt bărbaţi cu vârste între 25 şi 55 de ani, au fost transportate la Spitalul Judeţean, trei dintre ei fiind internaţi. Cel de al doilea s-a produs pe 25 noiembrie dimineaţa, pe strada Smeurei din Piteşti, când la fel două autobuze pline cu salariaţi de la Dacia s-au tamponat. De data asta se pare că vehiculul din spate ar fi rămas fără frâne (afirmaţia a făcut-o un inginer auto aflat în autobuzul din spate), iar şoferul, care a fost rănit grav, a procedat în aşa fel întât a evitat răsturnarea autovehiculului. Evenimentul s-a soldat cu rănirea, din fericire uşoară, a altor 25 de pasageri. În ambele situaţii autorităţile locale au declanşat planul roşu de intervenţie şi poliţiştii au deschis dosare penale pentru vătămare corporală din culpă, iar reprezentanţii firmei de transport susţin că autobuzele au toate verificările la zi şi corespund din toate punctele de vedere.
Conducerea Dacia a reacţionat
Tot azi, conducerea companiei Dacia ne-a transmis un comunicat referitor la cele întrmplate. „Ca urmare a accidentului care a avut loc pe 25 noiembrie în centrul oraşului Piteşti, accident în care două autobuze ce transportau angajaţi ai Automobile Dacia au fost implicate, o anchetă desfăşurată de autorităţile competente pentru stabilirea cauzelor accidentului este în curs. Autobuzele aparţin unei companii furnizoare de servicii de transport pentru Dacia. Automobile Dacia colaborează cu trei operatori independenţi pentru transportul salariaţilor săi. Trei milioane de kilometri se parcurg anual pentru a se asigura necesarul de transport al salariaţilor. Cele trei societăţi şi mijloacele lor de transport sunt autorizate şi certificate de autorităţile competente. Marţi, 29 noiembrie, a avut loc o şedinţă extraordinară a Comitetului de Securitate şi Sănătate în Muncă (CCSM), în cadrul căreia Preşedintele-Director General al Automobile Dacia şi reprezentanţii Sindicatului Automobile Dacia (SAD) au stabilit împreună acţiuni care au fost apoi comunicate angajaţilor. Printre acţiunile deja întreprinse se numără şi solicitarea ca Autoritatea Rutieră Română (ARR) şi Registrul Auto Român (RAR) să verifice din nou, cât mai curând posibil, dacă societăţile care asigură transportul salariaţilor respectă toate prevederile legale. Preşedintele-Director General a fost pe teren pentru a vedea starea autobuzelor.
Astăzi, 2 decembrie, în ciuda acţiunilor clarificate, comunicate şi stabilite în şedinţa respectivă, acţiuni care ţin de responsabilitatea Automobile Dacia, un protest incorect, la care au participat câteva sute de angajaţi, a fost organizat în afara uzinelor. Protestul a generat pierderi de producţie.
Preşedintele-Director General Dacia reafirmă faptul că prioritatea numărul 1 a companiei este securitatea şi sănătatea angajaţilor, atât la locul de muncă, precum şi în timpul deplasării la şi de la locul de muncă. Planul de acţiuni pentru transport va fi coordonat cu rigurozitate, iar monitorizarea acestuia va avea loc în cadrul CSSM”, se arată în comunicatul conducerii companiei.
Val. NICOLAU