Prin decizie definitivă, Curtea de Apel Piteşti l-a condamnat pe Marin Manole, din Curtea de Argeş, patronul firmei „Manolo Auto Zob” SRL, la doi ani şi patru luni de închisoare cu suspendare sub supraveghere şi la plata unor daune în sumă de 450.000 euro pentru infracţiunile de vătămare corporală din culpă şi înşelăciune.
La instanţa de fond, acesta fusese achitat. În acelaşi dosar a mai fost judecat Darius Florentin Zărnescu, agent de asigurări, pentru infracţiunea de înşelăciune.
Şi acesta fusese achitat la fond, iar instanţa de recurs a renunţat la aplicarea vreunei pedepse împotriva lui şi l-a sancţionat doar cu un avertisment. Împricinaţii fuseseră trimişi în judecată acum patru ani, timp în care toate părţile implicate au urmat căile de atac.
Zeci de răniţi în accident
Vă reamintim că în ziua de 26 aprilie 2012, pe DN 73D, în apropiere de Mioveni, un autobuz al „Manolo Auto Zob” care transporta 38 de muncitoare de la o societate din Mărăcineni, s-a răsturnat într-o curbă şi a căzut de pe pasarela peste calea ferată.
A fost alertă maximă, autorităţile au activat planul roşu de intervenţie, iar la faţa locului au fost trimise 11 echipaje ale Ambulanţei, SMURD şi ISU Argeş, dar şi un elicopter SMURD, care a aterizat pe câmpul din apropiere. La momentul respectiv, un prim bilanţ al victimelor arăta că 32 de persoane au fost rănite.
Ambulanţele şi echipajele SMURD au i-au transportat pe răniţi la spital şi din fericire nicio persoană nu şi-a pierdut viaţa.
Defecţiuni la autobuz
În cauză a fost deschis dosar penal pentru vătămare corporală din culpă şi pe perioada anchetei Parchetul de pe lângă Judecătoria Piteşti a dispus efectuarea unei expertize tehnice auto.
Din concluziile raportului a rezultat că producerea accidentului s-a datorat „uzurii peste limita admisă a articulaţiei sistemului de direcţie, iar generarea stării de pericol se datorează nedepistării la timp a acestor elemente mecanice uzate, ca urmare a unei activităţi de verificare, întreţinere, reparare necorespunzătoare sau a lipsei acestor activităţi”, precizau experţii.
Tot ei au apreciat că accidentul putea fi evitat dacă s-ar fi respectat obligaţiile legale şi dacă verificările tehnice ar fi fost făcute „cu simţ de răspundere”. Cu alte cuvinte ITP (inspecţia tehnică periodică) nu a fost efectuată corect, deşi era la zi.
Modificări constructive
De asemenea, experţii tehnici au mai constatat că, ulterior achiziţionării autobuzului, acestuia i-au fost aduse anumite modificări.
Mai exact i s-au montat trei banchete pentru a obţine şase locuri suplimentare în vederea preluării unui număr mai mare de călători, iar adăugarea celor trei banchete nu era menţionată în documentele de omologare la Registrul Auto Român.
Autobuzul fusese prezentat pentru prima înmatriculare şi omologare la RAR-Reprezentanţa Argeş cu 32 de locuri aşa cum fusese fabricat, nicidecum cu 38. Aici a intervenit înţelegerea dintre Manole şi Zărnescu, în sensul că asigurarea a fost încheiată pentru numărul iniţial de locuri. nu pentru cel real, astfel ca prima de plată a poliţiei să fie diminuată în dauna societăţii asiguratoare.
Bun de plată
Curtea de Apel Piteşti a admis apelurile formulate de Parchetul de pe lângă Judecătoria Piteşti, de părţile civile Elena Cornelia C., Ioana C. şi Lisandrina S. şi de persoana vătămată SC Asigurarea Românească ASIROM VIENNA Insurance Group SA.
Magistraţii au decis să majoreze cuantumul daunelor morale la plata cărora a fost obligată partea responsabilă civilmente la suma de 60.000 euro către fiecare dintre cele trei femei.
Asta înseamnă că Marin Manole trebuie să plătească 50.000 de euro în plus daune faţă de cât fusese stabilit iniţial.