Elevii argeşeni adună absenţe cu sutele de mii într-un an de învăţământ, chiulul de la ore fiind specific atât liceenilor, cât şi copiilor de la gimnaziu. După cum am aflat de la Sorinel Fusea, inspector şcolar general adjunct, cataloagele din Argeş au acumulat, în anul şcolar precedent, 1.866.237 de absenţe, 964.650 fiind nemotivate! Îngrijorător este faptul că învăţământul argeşean se confruntă, an de an, cu acest fenomen.
Chiul şi la gimnaziu, şi la liceu
Analizând situaţia de anul trecut, Sorinel Fusea arată că din totalul celor 876.504 de absenţe adunate în conturile liceelor din Argeş, 372.513 au fost nemotivate. Defalcat, cele teoretice şi vocaţionale au oficializat 492.561 de absentări de la ore (153.100 fiind nemotivate), iar cele tehnologice au strâns 383.943 de absenţe (219.413 – nejustificate).
La gimnaziu au fost înregistrate 816 absenţe, mai mult de jumătate nefiind motivate. Absenteismul este „boală grea” şi la profesională, în acest sector fiind trecute în catastif 173.732 de absenţe, 134.377 fiind sustrageri de la ore tot sub formă de… chiul!
Colegii bune, în top
Într-un Top 10 al absenţelor (motivate şi nemotivate), Colegiul Naţional „Ion C. Brătianu” Piteşti ocupă prima poziţie (78.825), fiind urmat de: Colegiul Tehnic „Costin D. Neniţescu” Piteşti (60.654), Colegiul Naţional „Zinca Golescu” Piteşti (47.247), Colegiul Tehnic „Dimitrie Dima” Piteşti (41.805), Liceul Teoretic „Ion Cantacuzino” Piteşti (41.565), Liceul Teoretic „Ion Mihalache” Topoloveni (40.142), Colegiul Economic „Maria Teiuleanu” Piteşti (36.248), Liceul Teoretic „Ion Barbu” Piteşti (35.910), Liceul cu Program Sportiv „Viitorul” Piteşti (34.106) şi Liceul Teoretic Costeşti (31.516).
La gimnaziu au peste 20.000 de absenţe (motivate şi nemotivate) şcolile de la Costeşti (27.583), Schitu Goleşti (23.889), Ştefăneşti („Constantin Brâncoveanu”, 22.773) şi Bascov („Virgil Calotescu”, 20.072).
De ce lipsesc elevii?
Cauzele absenteismului sunt multiple. Copiii lipsesc de la cursuri pentru că: sunt prea multe discipline de studiu; programul zilnic este prea încărcat; nu se pregătesc suficient pentru lecţii şi se tem să primească note mici, nu înţeleg lecţiile predate în clasă, la evaluarea cunoştinţelor şi notare sunt subapreciaţi sau, din contră, supraapreciaţi, solidarizează cu alţi colegi care absentează, sunt în conflict cu alţi elevi sau chiar cu unii profesori, intră în anturaje dubioase, pierd nopţile în faţa calculatorului sau prin cluburi şi îi apucă după-amiaza în pat, sunt marginalizaţi dacă provin din familii sărace, muncesc pentru a se întreţine, părinţii lor sunt dezinteresaţi de şcoală sau sunt plecaţi la muncă în străinătate etc.
Cum până în clasa a X-a învăţământul este obligatoriu, profesorii nu pot decât să le scadă nota la purtare chiulangiilor ori să-i ameninţe că nu le încheie mediile. Mai departe, însă, există exmatricularea; în Argeş, numărul elevilor care au fost daţi afară din acest motiv a fost de ordinul zecilor. Din cauza numărului mare de absenţe nemotivate, alte sute de copii din judeţ au avut nota scăzută la purtare sub 7.
În 2018-2019, fenomenul de absenteism s-a manifestat în aproximativ aceiaşi parametri ca şi în anii şcolari precedenţi, rămânând o problemă nerezolvată pentru multe dintre unităţile şcolare.
Tertipuri
De regulă, absenţele din catalog sunt încercuite pentru a fi motivate cu ajutorul scutirilor medicale. Într-o eră a tehnologiei, hârtiile parafate pot fi falsificate cu uşurinţă de elevi. Diriginţii care s-au prins (în al 12-lea ceas!) de această şmecherie încearcă să controleze acest fenomen. Mai exact, profesorii le-au cerut copiilor, la început de an şcolar, numerele de telefon ale medicilor de familie, pentru a-i contacta în caz de suspiciune.
Aşteptând catalogul electronic
Într-o şedinţă a Consiliului Local Piteşti, inspectorul şcolar general Dumitru Tudosoiu a arătat, relativ recent, că este necesar să se introducă în tot judeţul aşa-numitul „catalog electronic”, o aplicaţie care le permite profesorilor din şcoli să le transmită părinţilor, în timp real, informaţii cu privire la notele şi absenţele copiilor lor. Altfel spus, dacă un elev lipseşte de la cursuri, „babacii” sunt alertaţi imediat. Probabil că după implementarea unui astfel de sistem, mulţi dintre elevii argeşeni vor spune… adio chiulului.