De mulţi ani îi cer elevului de serviciu să scrie pe tablă, încă din pauza premergătoare orei de matematică, o maximă sau un proverb pe care să-l discutăm în două-trei minute sau să îl folosesc metodic pe parcursul orei în raport cu desfăşurarea acesteia, dezvoltându-le elevilor interesul pentru citit şi cunoaştere. Pornind de la aceste discuţii, de cele mai multe ori interdisciplinare, reuşesc o comunicare eficientă, eliminând din rigiditatea noţiunilor matematice. Dialogul continuă, de cele mai multe ori, după oră, lăsând elevii să „navigheze” spre o lume a cunoaşterii pe care autorii de manuale au eliminat-o, iar programa şcolară a „faultat-o”, având grijă ca „tinerii frumoşi şi mult prea liberi” să nu fie stresaţi, suprasolicitaţi, motivaţi sau implicaţi.
Într-o zi a apărut inevitabila întrebare „Ce a fost întâi: oul sau găina?”, moment în care pe feţele lor a apărut un zâmbet de satisfacţie, de victorie, deşi nu am fost niciodată în conflict.
– Oul, răspund prompt.
– Dar pe ou cine l-a făcut? – apare întrebarea din 29 de guri.
Explic, folosind „Evoluţia speciilor” a lui Darwin – moluşte, batracieni, reptile (care se înmulţesc prin ouă), păsări…
Am simţit satisfacţie, uimire, interes, adică ce îşi doreşte un profesor în clasă după ora sa.
Privind la nivel macro-social constat că evoluţia speciilor s-a oprit odată cu apariţia omului, existând o tendinţă de involuţie, de întoarcere la viaţa de turmă, fără trăsăturile instinctive caracteristice acesteia. Cele mai multe „elemente ale turmei” au rămas „blocate” în etapa preşcolară, aceea de a imita sau a executa orbeşte comenzile primate pe Facebook. Aceştia au tendinţa de a nega tot trecutul, chiar pe propriii părinţi şi bunici ale căror locuri de muncă sau pensii împiedică posibilitatea de exprimare şi afirmare a lor.
Toate guvernele, dar în mod deosebit această „adunătură europeană”, zisă tehnocrată, încearcă să lărgească prăpastia dintre generaţii, invocând lipsa banilor raportată la fondul de pensii. Mă întreb şi eu, ca elevul „curios”: Ce a fost întâi: pensionarul sau contribuabilul?
Prof. Dumitru ANA