Croazierele se bucură de o imensă popularitate în orice sezon al anului. Preţurile accesibile şi o invazie de vapoare care se construiesc astăzi în timp record fac posibilă mişcarea perpetuă a flotei globale. În esenţă, croazierele constituie un sistem eterogen format din vapoare, oameni şi mediu – o lume paralelă celei reale în care trăim. În afara restaurantelor, piscinelor, a magazinelor de pe vas, acolo trăiesc şi muncesc şi oamenii invizibili ai „oraşului” care sunt, de pildă, bucătari, maşinişti, dar şi instalatori, ajutoare necalificate pentru toate cerinţele, cum ar fi cei care ard reziduurile zilnice. Turistul-pasager doreşte, evident, să i se asigure programul promis în catalog şi, pentru că este în concediu, se distrează.
Un jurnalist fost căpitan pentru resort economic a publicat recent o carte în care arată aspecte critice şi necunoscute până acum. Există o discrepanţă între salariul unui căpitan, de până la 18.000 dolari pe lună, şi cel de 500 dolari pentru ajutoare necalificate care muncesc 340 de ore pe lună, şapte zile pe săptămână, timp de şapte-opt luni fără drept la concediu. Acest sistem este posibil şi legal, pentru că vapoarele circulă sub un steag panamez sau din Bahamas, unde nu există legi protectoare pentru angajaţi. Companiile navale iau ca standard nivelul de trai din ţările în curs de dezvoltare, iar cel mai eficient mijloc de a reduce cheltuielile este de a „cumpăra” forţă de muncă pe bani puţini.
Tendinţa este de a se construi vapoare de croazieră din ce în ce mai mari. Croazierele sunt un mijloc facil pentru a descoperi unele dintre cele mai atractive locuri din lume.
Dr. Mariana CLEMENS