Ieri, la Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Argeş, conducerea ITM Argeş a prezentat bilanţul în muncă pe anul 2017. Mihail Oprescu, inspector-şef, a anunţat rezultate pozitive, datorate campaniilor de informare şi controalelor efectuate de inspectorii ITM.
Nu au lipsit accidentele mortale la locul de muncă, însă cifra este în scădere faţă de anii trecuţi. Concret, în 2017 s-au înregistrat 103 dosare de evenimente, cu opt accidente mortale, faţă de 151 dosare cu 17 accidente mortale câte s-au petrecut în 2016.
„Ne propunem să continuăm campaniile de informare cu privire la sănătatea şi securitatea în muncă, dar şi verificările la societăţi pentru a combate munca la negru (munca nedeclarată). Anul trecut am depistat 198 de firme care angajau oameni fără forme legale, dar şi aici vorbim de un număr mai mic decât cel înregistrat în anii precedenţi” – a anunţat Mihail Oprescu.
În ceea ce priveşte repartizarea accidentelor înregistrate, principalele sectoare de activitate unde acestea au fost semnalate sunt fabricarea articolelor de îmbrăcăminte, construcţiile de clădiri, exploatarea forestieră, fabricarea autovehiculelor. Cauzele au fost nerespectarea instrucţiunilor referitoare la protecţia muncii, respectiv efectuarea unor manevre necorespunzătoare cu ignorarea situaţiei de risc, lipsa utilizării echipamentelor de protecţie. Incidenţa cea mai mare a accidentelor este între 40-50 ani, cu vechime de până la cinci ani la locul de muncă.
ITM Argeş apreciază scăderea numărului de evenimente, rezultatele fiind obţinute pe fondul creşterii contractelor colective de muncă.
Nemulţumirile angajaţilor
Principalele nemulţumiri ale angajaţilor sunt legate de neplata salariilor, neîncheierea contractelor de muncă, neacordarea concediului legal de odihnă, nerespectarea prevederilor legate de timpul de lucru şi concedierile nelegale. Au fost 551 de astfel de sesizări. „Obiectivul nostru rămâne diminuarea consecinţelor sociale asociate acestor fenomene” – a declarat şeful ITM Argeş.
Prezent la întâlnire, inspectorul general de stat Nicolae Bratu a anunţat că au fost demarate procedurile pentru implementarea unui sistem electronic (online) de obţinere a adeverinţelor şi a altor acte ale angajaţilor. Oamenii se vor putea astfel interesa de datele lor oricând, fie când le sunt solicitate asemenea informaţii, fie când bănuiesc că angajatorul nu-şi îndeplineşte corect obligaţiile contractuale.