În timp ce administratorul drumului Transfăgărăşan (CNAIR) anunţă că nu se pune deocamdată problema deschiderii tronsonului de la Capra la Bâlea, câţiva operatori de turism din zona Vidraru se află în conflict deschis cu drumarii şi „forţează” deschiderea circulaţiei. Vă relatam recent că 15 agenţi economici cu activitate de turism au dat în judecată CNAIR pentru a obliga compania să ridice interdicţia de pe Transfăgărăşan. „Sperăm ca toţi cei care iubesc Transfăgărăşanul să ia atitudine, astfel încât să obligăm o instituţie a statului (CNAIR) să înceteze batjocura la adresa cetăţenilor şi să lucreze în spiritul rezolvării obiective a tuturor problemelor”, anunţa omul de afaceri Dumitru Grecu.
Cine răspunde?
Vă reamintim că tronsonul respectiv nu a fost proiectat şi amenajat astfel încât să fie deschis tot anul. De ce? Pe anumite porţiuni există riscul producerii unor avalanşe (care să antreneze şi alunecări masive de pietre) atâta timp cât zăpada nu a dispărut în totalitate. A fost şi motivul pentru care întrebam cine s-ar face răspunzător în cazul în care circulaţia ar fi permisă şi ar avea loc evenimente nedorite. Iar un astfel de eveniment s-a produs duminică, exact în zona Capra.
Oare ce mai spun acum acei operatori din turism? Vor înţelege ei de ce turiştii nu sunt lăsaţi să circule deocamdată în zona respectivă? Ca o ironie a sorţii, cu trei zile înainte de producerea avalanşei care a surprins două autoturisme şi a rănit o persoană, omul de afaceri Dumitru Grecu s-a deplasat până la Cabana Salvamont cu şeful de district (CNAIR) de la Piscu Negru, fiindu-i prezentată situaţia din „teren”. Cu o zi înainte mai avusese loc o avalanşă, iar drumarii nu i-au permis să urce cu maşina personală, dar l-au înştiinţat şi despre acest eveniment.
Cine sparge lacătul de la barieră?
Reprezentanţii CNAIR susţin că a fost spart lacătul de la bariera care bloca accesul maşinilor pe porţiunea de drum închisă, asta după ce în urmă cu doar o zi fusese înlocuit din acelaşi motiv. Cine oare sparge mereu lacătul: turiştii sau cei care au interese în zonă?! Să vedem ce stabileşte poliţia.
Proprietarii maşinilor avariate vor suporta din propriul buzunar reparaţiile, chiar dacă autoturismele erau asigurate. Asta pentru că au circulat pe un drum, oficial, închis.
Şi Salvamont avertizează
„Turiştii nu aveau ce să caute pe Transfăgărăşan. La Capra este pusă o barieră: ieri sau alaltăieri i s-a spart inelul în care se prindea lacătul. Băieţii au vrut s-o închidă, dar n-au mai putut prinde lacătul. Există semn de interzis, însă la noi nu se respectă nimic. Surpiza cea mare e că pentru evenimente produse pe tronsoane din astea asigurările nu mai plătesc pentru daunele produse maşinii; nici de Casco nu cred că beneficiază, decât în condiţii excepţionale”, a spus Ion Sănduloiu, şeful Salvamont Argeş. El a tras un semnal de alarmă: „Turiştii care mai au de gând să se încumete pe Transfăgărăşan trebuie să ştie că, mai sus de Cabana Capra, drumul este închis şi uite ce se întâmplă. Aceste acţiuni nu fac decât să întârzie deschiderea Transfăgărăşanului, pentru că cei de la Bucureşti, de la Drumuri, vor trebui acum să-şi ia toate măsurile de precauţie. În mod normal, când se termină deszăpezirea, se face o inspecţie a drumului, se verifică dacă sunt bolovani deasupra sau alte pericole. Lucrul acesta nu s-a întâmplat încă. Cine circulă o face pe proprie răspundere”. De regulă, Transfăgărăşanul devine circulabil la jumătatea lunii iunie, dar oficial se deschide în jurul datei de 1 iulie.
Una peste alta, operatorii din turism ar trebui să nu mai instige turiştii şi şoferii să se „încaiere” cu CNAIR pentru că acest drum este închis. Repetăm: dacă drumul se deschidea şi mureau oameni, cine răspundea?