Recent, Institutul Sportiv Român, Consiliul Naţional al Elevilor, Federaţia Asociaţilor de Părinţi din România, Raluca Ciulei şi Asociaţia ”Love for Life”, Consiliul Tinerilor din România, Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România au solicitat Guvernului să introducă mai multe ore de educaţie fizică şi sport în şcoli, conform Agerpres.
Adrian Socaciu, preşedintele Institutului Sportiv Român, a precizat pentru Agerpres că investiţia autorităţilor în sport reprezintă una dintre soluţiile necesare pentru educaţia şi sănătatea copiilor, cât şi pentru reducerea abandonului şcolar. Acesta solicită Guvernului o discuţie pe marginea acestui subiect, la care să participe atât reprezentanţii Ministerului Educaţiei, cât şi cei ai Ministerului Tineretului şi Sportului. De asemenea, şi Asociaţia părinţilor din România a transmis, prin preşedintele Iulian Cristache, următoarele: ”În contextul actual, când se pune mare accent pe educaţia copiilor noştri, cel puţin la nivel declarativ, consider că trebuie să revalorizăm rolul orei de sport în dezvoltarea propriilor copii. Sportul ajută, pe lângă capacităţile motrice, la sănătatea mintală, esenţială în dezvoltarea personală”.
Am întrebat câţiva profesori de educaţie fizică şi sport care predau la şcolile din Piteşti dacă cred că această propunere va fi materializată şi copiii se vor putea bucura de mai multe ore de sport la şcoală.
„Este greu de crezut”
Claudiu Pribeagu, profesor Şcoala „Matei Basarab”: „Nu cred că acest proiect va fi adoptat. Se zic multe la nivel înalt, dar nu se vrea nimic benefic, sunt sătul de vorbe-n vânt. Asociaţiile care îi propun Guvernului mărirea numărului de ore de sport merită felicitate, iată că există şi oameni bine intenţionaţi. Să nu uităm că la un moment dat s-a vehiculat ideea ca profesorii de educaţie fizică şi sport să nu mai predea la clasele primare… Credeţi că Guvernul va aproba un număr mai mare de ore de sport în orarul şcolar? Puţin probabil. Este foarte greu de crezut. Ar fi nemaipomenit dacă s-ar adopta proiectul. Sportul nu trebuie neglijat, asigură un stil de viaţă sănătos. Se ştie că rata de obezitate la copii este în creştere, iar practicarea sportului este exact ceea ce le trebuie micuţilor pentru a se menţine în formă şi a se dezvolta într-un mod armonios”.
„Rezultate mai bune la şcoală”
Rafael Stan, profesor Şcoala „Tudor Arghezi”: „Felicitări asociaţiilor pentru iniţiativă, dar nu cred că va fi aprobat proiectul. Am urmărit ceea ce s-a discutat în ultimii ani pe marginea orelor de educaţie fizică şi sport. Cei care ne conduc vor să nu mai punem note, iar disciplina pe care o predăm să nu mai conteze la media copilului. Sportul va deveni Cenuşăreasa orarului, din păcate. Sper ca părinţii să-şi încurajeze copiii să meargă cu drag la orele de sport. Uitaţi-vă în jur şi vedeţi câţi copii obezi avem în România. Trebuie implementată ideea că sportul îi educă pe copii, îi învaţă să-i respecte pe cei din jur, dar cel mai important beneficiu îl are asupra sănătăţii fizice şi mentale. În timp ce facem mişcare, creierul se oxigenează mai bine, astfel încât capacităţile de memorare şi de înţelegere cresc. Concret, copiii care fac mişcare în mod regulat au rezultate mai bune la şcoală”.
„Cei mai câştigaţi”
Cătălin Oprea, profesor Şcoala „Tudor Vladimirescu”: „Demersul este lăudabil, rămâne de văzut dacă se va şi materializa. Dacă va avea deznodământul favorabil, ambele părţi vor avea de câştigat, atât copiii, cât şi cadrele didactice. Noi, profesorii de educaţie fizică şi sport, vom avea mai multe ore, iar elevii vor fi mai sănătoşi. Nu spun nicio noutate când afirm cu tărie că sportul este benefic atât pentru copii, cât şi pentru adulţi. Cei care fac mişcare din copilărie sunt cei mai câştigaţi. Mişcarea şi sportul dezvoltă într-un mod armonios mintea şi trupul. Concluzionând, mai multe ore de sport înseamnă mai mulţi copii sănătoşi”.
„Nu s-a făcut nimic benefic”
Roxana Olteanu, profesor Şcoala „Tudor Vladimirescu”: „S-a vorbit de nenumărate ori pe această temă, dar nu s-a făcut nimic benefic. Proiectul nu a fost băgat în seamă de cei care decid soarta învăţământului. Aşa că mie nu-mi rămâne decât să-i îndemn pe părinţi să-şi ducă în mod constant copiii la un sport. De ce? Pentru că mişcarea înseamnă sănătate, ordine şi disciplină. Sportul poate fi de echipă sau nu. Poate să fie gimnastică, tenis, fotbal, înot, atletism, baschet, volei, handbal etc. Am doi copii şi-i îndemn să facă sport. Mişcarea nu trebuie privită ca fiind o corvoadă, dimpotrivă, sportul trebuie perceput altfel. Sportul înseamnă distracţie şi relaxare, dar în acelaşi timp este şi un instrument de dezvoltare a abilităţilor sociale. Te învaţă să fii competitiv, dar corect şi onest”.
„Sunt rezervat”
Alin Mihăilă, profesor Şcoala „Tudor Vladimirescu„: „Mereu am militat pentru mai multe ore de sport în orarul şcolar, dar nu depinde de mine. Noi, profesorii de specialitate, am avut dezbateri privind scoaterea orelor de educaţie fizică de la clasele primare. Concret, doamnele învăţătoare să predea sportul la clasele primare, cam despre aşa ceva se vorbeşte la nivel înalt. Deocamdată nu este nimic concret, este doar un proiect. Ca şi cel despre care îmi spuneţi dumneavoastră. Să vedem dacă se va aproba introducerea unui număr mai mare de ore de educaţie fizică şi sport. Ar fi benefic, dar sunt rezervat. Copiii s-ar bucura foarte mult, ei iubesc mişcarea, iar în acest sens vă dau şi un exemplu concret. În ultimele două zile am făcut pregătire cu echipa de minihandbal a şcolii, compusă din elevi din clasele I-IV. Însă am avut şi o fetiţă de la clasa pregătitoare; micuţa a insistat să vină pentru că i s-a părut interesant ce ce facem noi. Copiii sunt încurajaţi de părinţi să facă mişcare, iar acest lucru mă bucură foarte tare. Vin cu mare plăcere la antrenamente. Iată că sportul nu este în vacanţă. Dragi părinţi, implicaţi-vă cât puteţi de mult şi încurajaţi-vă copiii să se mişte în mod regulat! E important ca atât noi, cât şi dumneavoastră să fim implicaţi în rutina lor sportivă, pentru a ne asigura că obţin beneficiile pe viaţă”.