Luna iulie 2017 a adăugat o nouă experienţă de formare profesională de calitate sporită în portofoliul cadrelor didactice Aida Grecu şi Monica Mihăescu, dar şi în cel al instituţiei şcolare pe care au reprezentat-o – Colegiul Naţional „Zinca Golescu”, Piteşti. Programul european Erasmus plus KA1 le-a purtat paşii celor două profesoare de limba engleză prin spaţiul desăvârşirii personale şi profesionale a geniului Einstein, prin Oxfordul măreţ, străjuit de colegii universitare seculare şi animat, în aceste neaşteptat de minunate zile de vară, de vocile şi râsetele entuziasmate ale studenţilor veniţi din întreaga lume să-ţi dezvolte arta comunicării în limba engleză. Luna iulie 2017 a adăugat o nouă experienţă de formare profesională de calitate sporită în portofoliul cadrelor didactice Aida Grecu şi Monica Mihăescu, dar şi în cel al instituţiei şcolare pe care au reprezentat-o – Colegiul Naţional „Zinca Golescu”, Piteşti.
Programul european Erasmus plus KA1 le-a purtat paşii celor două profesoare de limba engleză prin spaţiul desăvârşirii personale şi profesionale a geniului Einstein, prin Oxfordul măreţ, străjuit de colegii universitare seculare şi animat, în aceste neaşteptat de minunate zile de vară, de vocile şi râsetele entuziasmate ale studenţilor veniţi din întreaga lume să-ţi dezvolte arta comunicării în limba engleză.
La câţiva ani după ce au fost înfiinţate clasele cu predare bilingvă, ministerul a venit cu o nouă inovaţie ce avea să schimbe semnificativ cumulul de responsabilităţi pe care le are la catedră un profesor de limba engleză. Prin urmare, funcţionarea claselor cu regim bilingv engleză avea să fie condiţionată de predarea istoriei, a geografiei şi elementelor de cultură şi civilizaţie britanice şi americane, chiar în limba engleză. Ca printr-o atingere a baghetei magice, ne-am regăsit într-o slujbă cu multiple misiuni: pe lângă predarea limbii engleză ca limbă străină, ne revenea şi sarcina de a preda trei discipline care nu aveau nicio legătură cu ceea ce studiasem în timpul cursurilor universitare; mai mult, eram nevoiţi ca în fiecare an să asigurăm un suport de curs cât mai atractiv pentru elevi. Astfel, confruntându-ne cu această realitate în ultimii ani ai carierei didactice ca profesoare de limba engleză la clasele cu regim bilingv de la Colegiul Naţional „Zinca Golescu”, Piteşti, am decis că programul Erasmus + este un colac de salvare pentru noi, prin şansa excepţională de finanţare a unui curs în domeniul C.L.I.L. (predare integrată a limbii şi conţinuturilor specifice unor materii şcolarecum ar fi: geografia, istoria, culrura şi civilizaţia Marii Britanii şi Americii).
Alături de energicii şi creativii tutori de la The Lake School of English, Oxford, Anglia – Freia Layfield şi Sharlene Matharu am păşit cu îndrazneală şi încredere pe drumul dezvăluirii tainelor metodologiei C.L.I.L., care a durat două săptămâni. Începând de la familiarizarea rapidă şi non-formală cu profilul tutorilor, al culturii britanice, sistemului de învăţământ englezesc şi al secretelor Oxfordului, am pătruns treptat treptat în tainele C.L.I.L.-ului, implicându-ne constant şi activ în varietatea de activităţi deja pregătite pentru predarea unei discipline şcolare prin intermediul englezei (de exemplu: geografie, istorie, matematica, biologie, cultura) sau în activităţi adaptabile nevoilor de învăţare ale elevilor noştrii, care studiază geografia Angliei si Americii, istoria Angliei si Americii, precum şi elemente de cultură şi civilizaţie la clasele cu regim bilingv. Nu numai că am parcurs domenii precum stilurile de învăţare, particularităţi ale predării la elevii cu dificultăţi de învăţare, abordarea grupurilor de elevi cu abilităţi mixte, predarea folosind mijloace ICT/ imagini/ videoclipuri/ filme/ cantece, dar am şi trecut prin toate competenţele de comunicare în limba engleză – vorbit, interacţiune, scris, citit, ascultat, punând un accent deosebit pe necesitatea implementării conceptului ”teaching the whole child”, astfel încât tinerii să fie pregătiţi pentru integrarea în lumea într-o rapidă schimbare a secolului XXI, prin dezvoltarea competenţelor de creativitate, comunicare, colaborare şi gândire critică. Pe parcursul celor două săptămâni de formare profesională la cursul “Creative teaching in the secondary CLIL classroom”, găzduit de Oxford University SAID Business School, cei opt participanţi din Austria, Italia, Republica Cehă, România şi Spania au fost antrenaţi în descoperirea predării centrate pe elev a metodologiei C.L.I.L., prin activităţi în perechi sau grup, care ne-au sporit nu numai toleranţa, încrederea în comunicare, cooperare in grupuri mixte, în folosirea la clasă a unor metode de lucru interactive-colaborative, dar şi solidaritatea grupului, alături de care m-am lansat în desluşirea misterelor renumitului oraş universitar de elită-Oxford. Nici tutorii nu au stat departe de noi, ei fiind alături de noi în timpul liber, în tradiţionalul pub The Head of the River, la o sesiune de socializare şi antrenare a papilelor gustative cu specialităţi locale, în timp ce organizatorul de evenimente socio-culturale- Rob Tanner ne-a ghidat aventura spirituală, prin facilitarea accesului la un număr impresionant de locaţii cu puternică încărcătură istorică şi socială.
Atenţia mi-a fost reţinută în special de Blenheim Palace, faimos pentru legătura cu prim-ministrul britanic Winston Churchill, dar şi domeniile sale copleşitoare ca întindere şi frumuseţe, la care se agaudă legendarul Stratford-upon-avon- cochetul orăşel natal al vestitului poet, actor şi dramaturg William Shakespeare, care i-a hrănit inspiraţia de-a lungul carierei sale de scriitor. Nu am putea spune că Anglia ne este cunoscută îndeajuns, dacă n-am fi explorat şi splendidele ţinuturi rurale, renumitul The Cotswolds, care ne-a impresionat iremediabil prin trăinicia sa, puritate şi glastrele de flori asortate şi viu colorate. „Experienţa de formare profesională şi personală din Oxford, prilejuită de finanţarea de 25100 euro obţinută de Colegiul Naţional „Zinca Golescu”, Piteşti în vederea implementării proiectului Erasmus+ KA1 “Abordări inovatoare ale activităţii instituţionale”, şi-a pus cu certitudine amprenta asupra dorinţei şi abilităţii noastre de a crea demersuri didactice interesante şi captivante, care să le asigure elevilor o atmosferă de lucru pozitivă, antrenantă şi încurajatoare.” ne-a declarat doamna profesoară Aida Grecu, coordonatorul proiectului.
Acest proiect este finanţat cu sprijinul Comisiei Europene. Această comunicare reflectă numai punctul de vedere al autorului şi Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informaţiilor pe care le conţine.