De câţiva ani încoace, guvernele României s-au întrecut unele pe altele în a stimula achiziţia de autovehicule electrice, nepoluante. Într-adevăr, o maşină electrică are emisii poluante zero.
Când punem carul electric înaintea boilor pe benzină
Deci, la prima vedere, faptul că în România încep să fie văzute din ce în ce mai des pe şosele astfel de maşini silenţioase şi „curate” poate face pe oricine să creadă că suntem pe drumul cel bun. Cel puţin din acest punct de vedere.
Realitatea, însă, e că maşinile acestea nepoluante sunt o cireaşă pe tortul unei infrastructuri, altminteri, poluantă şi ea. Aproape ca şi aceea care priveşte maşinile cu motoare termice, clasice.
Şi în acest caz, ca şi în destule altele pe care le-am semnalat în paginile Argeşului, Guvernul a pus carul electric înaintea boilor pe benzină sau diesel.
Producem electricitate poluând
Dacă în 2016 au fost vândute în România doar 36 de maşini electrice, graţie subvenţiilor generoase oferite de Guvern, anul trecut s-au vândut peste 500 de astfel de maşini. Guvernul a alocat, anul trecut, 45 de milioane de lei pentru subvenţionarea achiziţiei de maşini electrice.
Fiecare român care a optat pentru o maşină electrică a primit de la stat o subvenţie de 45.000 de lei. Acest program guvernamental, denumit Rabla Plus, se derulează şi în acest an.
Însă, aceste maşini consumă electricitate. Iar producerea acestei electricităţi, la noi în ţară cel puţin, poluează serios.
Din datele oferite de portalul oficial sistemulenergetic.ro rezultă că, din aproximativ 7.300 MW energie electrică produsă în ţara noastră, aproximativ 3.800 MW sunt produşi din resurse regenerabile (eolian, hidroenergie, energei solară, biomasă).
Restul de circa 3.500 MW sunt produşi folosind combustibili fosili, neregenerabili (cărbune, petrol şi energie nucleară).
Mutăm poluarea de pe şosele în termocentrale
Cifrele oficiale spun deci că aproape jumătate din energia electrică produsă la noi în ţară e produsă poluând şi consumând resurse neregenerabile. Aşadar, maşinile electrice nu-s chiar total nepoluante, aşa cum ne explică Guvernul.
Practic, nu poluează ele însele. Poluarea vine de la centralele pe cărbuni, păcură ori nucleare care produc curentul electric ce pune în mişcare aceste maşini.
Normal ar fi fost ca, înainte de cheltuirea a milioane de euro pe astfel de programe guvernamentale, să fi avut pusă la punct o infrastructură de producere a curentului electric din resurse regenerabile, sustenabile.
Degeaba stimulăm cumpărarea de maşini electrice, dacă ele merg cu curent produs – în proporţie de circa jumătate – de centrale care ard cărbuni ori păcură, pentru că nu reducem poluarea, ci doar o mutăm de pe şosele în termocentrale.
Când producţia de electricitate a ţării va fi în proporţie de cel puţin 80% din resurse regenerabile, atunci un astfel de program, gen Rabla Plus, va face aerul mai curat.
Până atunci, însă, Rabla Plus rămâne un simplu program de aflare în treabă.
Aţi auzit de Dacia pe biogaz sau pe bioetanol?
Dacă ar fi realmente preocupat de reducerea poluării datorate automobilelor, Guvernul ar avea multe alte soluţii la îndemână.
Una ar fi încurajarea folosirii carburanţilor mai curaţi (gaz petrolier lichefiat, GPL, sau gaz natural comprimat, CNG) sau a biocarburanţilor, gen bioetanol.
Ştiaţi că uzina Dacia, produce, de exemplu, de cel puţin un deceniu, maşini care merg cu GPL, cu CNG sau cu bioetanol E85? E drept, o face mai mult pentru alte pieţe, mai puţin pentru cea internă.
Autorităţile ignoră aproape total aceşti carburanţi şi nu stimulează în niciun fel folosirea lor. Ca şi cum nu ar exista şi alte alternative la maşinile clasice ori la cele electrice.
De fapt, Guvernul nu ne spune un lucru esenţial, şi anume cât la sută din totalul emisiilor poluante din România e datorat automobilelor?
Nu avem la cunoştinţă să existe niciun studiu ştiinţific în acest sens. Deci, până la urmă, nici nu prea e clar despre câtă poluare vorbim.
Despre aceste lucruri, însă, peste câteva zile.
sursa foto: grupul Renault