Sâmbătă, o veste a lovit ca un trăsnet industria auto românească: Constantin Stroe, fost director general şi vicepreşedinte al Consiliului de Administraţie Dacia, preşedinte al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), a încetat din viaţă la vârsta de 74 de ani. Internat de urgenţă pe 28 noiembrie la Spitalul de Neurochirurgie „Bagdasar Arseni” din Bucureşti în urma unui atac cerebral şi operat, Constantin Stroe, sau Monsieur Dacia, aşa cum îl numea presa franceză, om de-a dreptul providenţial pentru uzinele Dacia, pentru întreg mediul de afaceri argeşean, a trecut la veşnicie. A lăsat în urmă aproape 25 de ani de industrie auto românească, o dragoste şi o pasiune nemaipomenite pentru automobile începute în urmă cu peste o jumătate se secol, care probabil va continua şi dincolo de moarte.
Viaţa lui se confundă cu Dacia
La aflarea tristei veşti că Stroe s-a stins din viaţă, Yves Caracatzanis, preşedintele-director general Automobile Dacia, comitetul de management al Grupului Renault Romînia şi întreg colectivul companiei îşi exprimă regretul profund în faţa pierderii celui care, timp de 48 de ani, a scris istoria automobilului românesc. „Constantin Stroe este omul a cărui viaţă se confundă cu marca Dacia şi întreaga industrie auto din România. A fost unul dintre martorii naşterii şi creşterii uzinei Dacia la Mioveni, acolo unde a parcurs conştiincios toate etapele carierei profesionale până la rolul de director general al uzinei. Lui Constantin Stroe i se datorează, în bună parte, salvarea mărcii Dacia, după anii ’90, şi reîntoarcerea acesteia în marea familie a Grupului Renault. A fost cel care a contribuit semnificativ la asigurarea unei tranziţii de succes între vechea şi noua Dacia. A apărat cu stoicism şi mândrie marca sa de suflet, folosindu-şi toate resursele pentru a-i asigura drumul cel bun. Constantin Stroe a îmbrăţişat cu aceeaşi pasiune rolul de purtător de cuvânt al întregii industrii româneşti de automobile, din poziţia de preşedinte-director general al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România. Suntem alături de familia îndurerată şi de toţi cei care l-au cunoscut şi apreciat”, se menţionează în comunicatul transmis de Renault România. De asemenea, numele său este legat şi de o serie de performanţe obţinute de FC Argeş, echipa de fotbal pe care a susţinut-o în anii ’90 din poziţia de director al Dacia, până când Renault a decis să nu mai sprijine clubul alb-violet.
Carieră impresionantă
Constantin Stroe s-a născut pe 24 martie 1942 la Hulubeşti, Dâmboviţa. După ce a absolvit Universitatea Politehnica Bucureşti, Facultatea Tehnologia Construcţiilor de Maşini în 1967, s-a angajat ca inginer la uzina Mecanică Teleajăn. Un an mai târziu se alătura proaspăt înfiinţatei Întreprinderi de Autoturisme Piteşti, unde a avut o evoluţie profesională impresionantă, fiind, pe rând, inginer, şef secţie şi inginer şef fabrică. În 1982 a fost numit director tehnic al Centralei Industriale de Autoturisme Piteşti, iar în 1989 a preluat responsabilităţile de director al Întreprinderii de Autoturisme Timişoara. După revoluţia din decembrie 1989, vreme de 12 ani, mai exact din februarie 1990 până în septembrie 2002, a condus destinele mărcii argeşene din poziţia de director general al Automobile Dacia. În paralel, a reprezentat industria românească de profil, ca preşedinte, apoi director general al ACAROM, membru în Consiliul Director al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA) şi membru în comitetul Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Constantin Stroe a fost vicepreşedinte al Consiliilor de Administraţie Automobile Dacia şi Renault Technologie Roumanie.
Decorat în Franţa şi România
Dovada recunoaşterii meritelor activităţii depuse o constituie acordarea la nivel naţional a numeroase premii cum ar fi Managerul Anului şi Excelenţă în Afaceri acordate de Academia Română, precum şi de publicaţii financiare sau de management. În anii 2000 şi 2010 a fost decorat de către statul român cu Ordinul Naţional „Serviciul Credincios” în grad de Cavaler. În 2004 a fost decorat de către statul francez cu distincţia „Cavaler al Ordinului Naţional al Legiunii de Onoare”. A fost autor al unor lucrări de specialitate precum „Construcţia şi exploatarea dispozitivelor” (Editura Tehnică, Bucureşti, 1982), „Elemente de proiectare a dispozitivelor” (aceeaşi editură, 1985), „Proiectarea dispozitivelor pentru maşini-unelte” (tot Editura Tehnica, 1995), „Managementul Întreprinderii, Teorie şi Aplicaţii” (Editura Universităţii din Piteşti, 2002); a susţinut şi publicat 23 de lucrări la diferite sesiuni naţionale de comunicări ştiinţifice, a patentat trei invenţii recunoscute oficial şi aplicate, precum şi şapte inovaţii aplicate.
Dumnezeu să-l odihnească în pace!
Val. NICOLAU
2 Comentarii
DAN
Seniorul Argesului isi doarme locul de veci intr-un sicriu in timp ce juniorul isi face veacul la Colibasi, Intre cei doi a fost timp de decenii o apriga lupta. maine in onoruri militare marele disparul coboara in groapa asemeni uzinei Aro pe care juniorul a facut-o sa devina istorie. In contrapunct, unul a reinventat Dacia iar celalalt a inmormantat o istorie…
Despina Bogdan
Mulțumesc domnului Dan Rotaru pentru cuvintele frumoase scrise în eseul ,,Sa te naști și sa trăiești cu fata la Dumnezeu,,. ,, Te înșeli,ești bogata,o lume medicala fără tine ar fi ca o biserica fără sfinți.,,
Dr.Bogdan Despina