Pe Mihai Berbecaru l-am întâlnit în holul Muzeului Judeţean, la o cafea cu Nicu Iordache – unul dintre maeştrii automobilismului românesc. Aştepta deschiderea oficială a expoziţiei de automobile „rally” şi istorice organizate în parcarea instituţiei. Piloţii schimbau impresii despre ce mai e în competiţie, dar poveştile de pe vremea bătrânei Dacii 1100 erau parcă şi mai captivante. Am stat, i-am ascultat, nu am scos o vorbă. Ar fi fost nepotrivită o intervenţie într-o discuţie care mergea şnur, unde mai pui că până şi doamnele care pregăteau cafeaua de protocol erau ochi şi urechi la cele rostite de cei doi piloţi.
La un moment dat, într-un scurt moment de pauză, am profitat şi am arătat spre Toyota din parcare – voiam să mergem să vorbim un pic despre maşini, despre curse, despre cum percep argeşenii competiţia şi ce e de făcut pentru a promova acest sport. Am „parcat” lateral lângă Celica, Mihai a săltat capota şi mi-a spus:
Promovează competiţia
„Ceea ce contează e aici. Un motor vechi de 25 de ani, care se comportă excelent. Iar tabla şifonată înseamnă, pentru cine nu ştie, că am luptat tot timpul pentru primele locuri! Acum lupt şi pentru promovarea acestui sport”.
* Apropo de asta, observ că în parcarea Muzeului se adună lume care admiră vehiculele, se pozează cu ele, foarte bine: e o expoziţie de automobile retro. Dar câţi vin la curse?
** Este foarte bine că sunt asemenea expoziţii – e un punct de plecare şi îi mulţumesc directorului Cornel Popescu pentru invitaţie. Şi eu, dar şi alţi piloţi încercăm să le transmitem oamenilor „microbul” şi să îmbogăţim competiţia. Anul ăsta am avut record de piloţi la Bradu, în urmă cu vreo doi ani eram cam la 60% din ce e acum. Mărim ramura şi asta ne bucură! Dar sunt încă mulţi care nu ştiu ce este acela un Rally Cross şi unde se ţine. E păcat, pentru că Rally Cross-ul este un spectacol foarte interesant. Maşinile pleacă de la start concomitent, iar dacă eşti într-un punct mai înalt, tot timpul vezi ce se întâmplă pe traseu. La raliu, a trecut maşina pe lângă tine şi gata. Mai sunt şi incidente, răsturnări, ne mai lovim între noi, cu toate că sunt arbitri, iar anumite lovituri sunt interzise (lovirea în colţ, răsucirea – de pildă).
Cu bani puţini, un vis mare
* Unii dintre ei şi-ar dori să fie piloţi. Cât costă această pasiune?
** Contrar aparenţelor, zic – foarte puţin. Pentru început, dacă vrei să intri într-o competiţie de Rally Cross şi să mergi până la capăt (un sezon), ai nevoie de aproximativ 5.000 euro. Cu trei-patru sute de euro îţi iei un Polo cu motor de 1,4. Te duci la cineva să-ţi facă rollcage, îţi iei un scaun (sau poate îl primeşti cadou de pe la băieţii mai mari de la raliuri), actele sunt ieftine (100 euro cu licenţă şi înscriere), restul banilor fiind pentru întreţinere şi transport. Nu e mult! Şi să-ţi mai zic ceva – poţi să câştigi! Trebuie însă nu doar o maşină bine pregătită, ci şi să fii foarte calculat: de la a merge, a gândi, a-ţi proteja maşina şi în acelaşi timp să reuşeşti să fii primul! Trebuie să fii concentrat şi să eviţi problemele din care să abandonezi.
* Trebuie să înmatriculez maşina?
** Condiţiile obligatorii sunt cele de siguranţă (rollcage, scaun, centuri, sistemul de siguranţă general, extinctor), nu e nevoie ca vehiculul să fie înmatriculat. Sunt atâtea maşini ieftine pe piaţă, cu acte, fără acte, aici are mai puţină importanţă (câtă vreme nu sunt furate sau altceva), fiindcă la participare nu e nevoie ca vehiculul să fie înmatriculat, competiţia desfăşurându-se pe un circuit închis. Aşadar, îţi iei o maşină de câteva sute de euro şi să ţi-o pregăteşti. În funcţie de capacitatea motorului şi de transmisie, te încadrezi la o anumită clasă (H1, H2, H3, H4, inclusiv la integrale). Singura problemă ar fi transportul, pentru că, dacă nu e înmatriculată, trebuie să o aduci pe platformă. Dacă reuşeşti să ai unul-doi sponsori, te descurci.
* Tu cum ai început?
** Am început acum patru-cinci ani, cu toate că de mic am fost pasionat de raliuri. Ştii cum am ajuns în competiţie? Avem o platformă pentru transportul maşinilor şi am intrat în discuţie cu un client care era pilot de Rally Cross. Ca şi tine, l-am întrebat: cât costă, unde are loc cursa, de ce am nevoie? M-a convins imediat că merită şi în următorul an am intrat în competiţie. Aveam temerile mele: cine mă bagă în seamă, cine mă ajută, dar mi-am dorit foarte mult să fiu acolo. Ideea e să vrei! Piloţii mai vechi sunt şi bucuroşi că a mai venit unul, dar pe de altă parte te şi „tăbăcesc” un pic să înţelegi ce înseamnă competiţia. Anul ăsta n-am avut niciun abandon, nu m-a lăsat maşina, a fost totul bine. Dar mă şi ocup personal de maşină, fiindcă am cunoştinţe. Să o laşi pe mâna altcuiva e riscant, mai ales dacă nu-l cunoşti bine. Ar fi bine să apelezi la un profesionist, dar care să fie şi prieten cu tine.
„O dată e de ajuns”
* Cât de repede te prinde microbul?
** Îţi spun, e de ajuns să te dai o dată şi te prinde. Noi, după ce terminăm etapa, avem un miniconcurs intitulat „Pilot pentru o zi”. Spectatorii care doresc se pot da cu maşina de raliu câteva ture; noi le punem maşina la dispoziţie ca să vadă cum e. Poate scoate un timp bun, ceea ce înseamnă că are potenţial şi atunci îl încurajăm să se înscrie în competiţie anul următor. Apropo, în 2019 prima etapă o să fie la Bradu, apoi la Mioveni şi Câmpulung. Aici pot veni argeşenii fără efort. Mai departe, o să avem etape la Târgu Jiu şi Sibiu. Îmi doresc să vină cât mai mulţi spectatori la Rally Cross.
„Rămâi, creşti sau te laşi”
* Despre şansele de a reuşi, ce îmi poţi spune?
** Totul e simplu, ai trei variante: rămâi la clasa respectivă dacă îţi place, mergi la o altă clasă mai puternică dacă îţi plac provocările şi competiţia sau te laşi de aşa ceva! La noi, dacă o să vezi maşină frumoasă, aia ori a fost foarte bună şi nu a mai prins-o nimeni, ori a stat în spate şi nu s-a bătut cu nimeni. În general, când vezi maşini tăbăcite înseamnă că alea au fost printre primele!
* Ai un traseu preferat?
** Apreciez că avem două trasee foarte bune, unul este cel de la Câmpulung şi celălalt laTg. Jiu. Avem o surpriză pentru anul viitor cu terenul de la Bradu. O să vă oferim la momentul potrivit mai multe detalii.
* Până atunci, mult succes la Corotna, în Republica Moldova (pe 6-7 octombrie, aici va avea loc o competiţie de Rally Cross).
** Mulţumesc! Este un traseu extraordinar.
3 Comentarii
Anonim
Bravo Mihai !!
Tine-o tot asa , si vei fi acolo unde iti doresti.
Keep Going !!
#IasirallyRacingTeam
Anonim
Multumesc tuturor sustinatorilor si incurajez pe cei ce vor sa participe,un lucru ce am uitat de zis nu trebuie sa deti permis de conducere .
Pentru detalii contactati fara ezitare.
Anonim
Cum și când se pot face înscrieri? Cât costă?