Euripide este cel mai apropiat de sensibilitatea noastră contemporană. „Poetul tragic prin excelenţă”, aşa cum l-a numit Aristotel, a fost, însă, victima multor antipatii, calomnii şi insulte, pentru că îndrăznea să trateze – curajos şi într-un spirit înaintat – problemele noi ale vremii.
Ca şi celelalte tragedii create de Euripide, „Medeea” aduce în prim-plan personaje animate de pasiuni puternice, sfâşiate de lupta dintre patima mistuitoare şi sentimentele pure, curate.
În spectacolul-recital „Medeea”, de Nina Mazur – jucat cu intensitate şi cu multă dăruire de Luminiţa Borta, actriţă de calibru a Teatrului „Al. Davila” – motivul antic este tratat şi reinventat pe ideea unei reconsiderări a rolului şi a falsei imagini pe care a primit-o Medeea, cea mai sângeroasă femeie din Antichitate.
Complexitatea viziunii regizorale face din personajul principal mai degrabă o victimă decât un călău şi conturează cu inteligenţă statutul femeii din Grecia antică. Piesa vorbeşte despre drama femeii de vârsta a doua, privită ca un instrument şi se referă, în general, la marea gamă de emoţii de care sunt capabili oamenii. Medeea este, cumva, aşezată pe piedestalul eroismului, având atribute eroice. Prin măiestria jocului actoricesc, Luminiţa Borta cucereşte inimile spectatorilor, deveniţi, în seara magică a reprezentaţiei, martori ai tragediei antice a lui Euripide. De notat că pe scenă apar câţiva elevi pasionaţi de teatru (Andrei Barbu, Cătălina Corbu, Lavinia Ghiorghe, Elena Ion, Alexandra Opriş, Larisa Voiculescu), precum şi doi copii îndrumaţi artistic de Ania Cazan (David Popa şi Albert Schieb).
Autor: Mirela Neagoe