De ieri, unul dintre cele mai prestigioase muzee din Paris, „Jaquemart Andre”, expune ceva ieşit din comun. Alicia Koplowitz, marchiză de Bellavista, care, conform magazinului „Forbes”, are a noua avere a Spaniei, a acceptat să arate ce are pe pereţii casei. Spre mirarea amatorilor de artă spanioli, care s-au obişnuit cu deosebita discreţie a marchizei. Cred că şi eu, dacă aş sta pe două miliarde de euro, aş fi de o discreţie de nespus.
Cele 52 de piese prezentate la Paris nu sunt decât o simplă fereastră spre colecţia ei realizată de peste 30 de ani. Până acum a acceptat să facă din când în când împrumuturi pentru muzeele lumii. Goya, Toulouse-Lautrec, Canaletto, nume care mă fac să visez. Trebuie să vă spun că, din informaţiile pe care le am, confidenţiale, ar mai fi unele capodopere pe pereţii palatului care găzduieşte birourile societăţii financiare „Omega Capital” ce administrează averea doamnei. Dar eu la avere nu mă bag, rămân cu arta.
Prima operă care-mi atrage atenţia şi aş putea spune că mă fascinează este „Fecioara cu copilul şi cu Sfântul Ioan Botezătorul”, de Francisco de Zurbaran, pictată prin 1659. Cu o delicateţe şi o sensibilitate la detaliu care nu pot decât să-l fascineze pe privitor. Contesa de Haro a fost pictată de Francisco de Goya prin 1800, oferind privirilor un bust magnific şi o privire plină de promisiuni. Henri de Toulouse-Lautrec ne prezintă portretul unei femei care citeşte o carte cu pasiunea pe care numai Biblia o poate genera.
Dar în spatele cortinei acestei expoziţii găsim în diferite variante viaţa tulburată şi tulburătoare a celor două surori Koplowitz, Alicia şi Esther. Amor, bani, sex, certuri şi trădări, bursă şi împăcări sub flaşurile insidioase ale presei de scandal şi a armatei de paparazzi care le urmăreşte pas cu pas. Rezultatul: cele două surori îşi concediază soţii care, ca din întâmplare, fericită, erau şi administratorii averilor şi societăţilor ce le aparţin. Totul, desigur, pe fond de artă şi de delicateţe.
Alex HOROVEANU