Olimpiadele naţionale au luat sfârşit cu ceva timp în urmă, dar noi continuăm să-i prezentăm pe tinerii care şi-au dat silinţa să obţină rezultate meritorii. Mara Joiţa, elevă în clasa a XI-a la Colegiul Naţional „Zinca Golescu”, a reprezentat judeţul la olimpiada naţională de istorie. Tânăra, frumoasă şi deşteaptă, ne-a spus cum a reuşit să ajungă la o astfel de performanţă.
A doua încercare
– De ce ai ales istoria?
– Nu am fost întodeauna la fel de atrasă de această materie, însă, odată cu începerea ciclului liceal la un profil uman, am avut ocazia de a aprofunda o mulţime de cunoştinte şi mi-am dat seama de importanţa pe care ar trebui să o acord istoriei. E o ramură esenţială în dezvoltarea culturii generale, care îmi conturează o viziune mult mai clară despre lumea actuală ca rezultat al multitudinii de evenimente marcante ale trecutului.
– Este prima ta participare la olimpiadă?
– Am participat la olimpiada de istorie şi anul trecut, obţinând o menţiune în cadrul etapei judeţene, însă anul acesta a fost pentru prima dată când am luat locul întâi şi am fost admisă la etapa naţională a concursului. Din punctul meu de vedere, subiectele examenului din etapa judeţeană au fost mai dificile decât cele ale etapei naţionale, însă în ambele cazuri ele au fost accesibile.
– Cât timp aloci studiului?
– Anul acesta mi-am rezervat mai mult timp studiului, mi-am organizat diferit programul, petrecând în fiecare zi mai multe ore la bibliotecă după cursuri. Studiam o mulţime de cărţi şi materiale oferite de diriginta mea, doamna profesoară de istorie Iuliana Burcea, şi rezolvam eseuri, rezervându-mi numai în ultima săptămână dinaintea fiecărui examen şase-şapte ore pe zi.
– Cum îi apreciezi pe profesorii de istorie? Crezi că ar trebui să schimbe modul de predare pentru a-i motiva mai bine pe elevi?
– Îmi apreciez extrem de mult profesorii de istorie pe care i-am avut, din şcoala generală până în prezent. Sunt persoane extraordinare care m-au făcut să îndrăgesc această materie. Din perspectiva mea, metoda de predare a acestei materii nu necesită schimbări.
– Cât este de importantă susţinerea profesorului în astfel de acţiuni?
– Susţinerea profesorului îndrumător contează într-o mare măsură, deoarece acesta ghidează şi pregăteşte pentru concurs elevul conform programei corespunzătoare fiecărei etape. Doamna profesoară mi-a pus la dispoziţie ore de pregătire şi materiale speciale, oferindu-mi atât susţinere intelectuală, cât şi spirituală.
Ţinta: procuror criminalist
– Ce alte materii în afară de istorie te atrag?
– Îmi place foarte mult să citesc, îndrăgesc limba şi literatura română. De asemenea, geografia constituie o piatră fundamentală în vederea formării cunoştinţelor generale esenţiale, dar şi sociologia, o materie nouă pe care am studiat-o cu drag de-a lungul acestui an.
– Ce carieră ai vrea să urmezi? De ce?
– Nu pot spune că sunt sigură în totalitate de decizia privitoare la cariera pe care aş vrea să o urmez, însă îmi doresc să studiez la Facultatea de Drept a Universităţii din Bucureşti şi să devin procuror criminalist, pentru că simt că aceasta ar fi vocaţia mea.
– Cum îţi petreci timpul liber?
– În timpul liber obişnuiesc să citesc romane poliţiste, să ascult muzică, să mă uit la filme artistice, să mă plimb alături de cei mai buni prieteni şi, în mod special, să călătoresc şi să vizitez cât mai mult.
– Ce sfaturi le dai tinerilor care îşi doresc să aibă astfel de performanţe?
– Consider că este important să îşi stabilească clar priorităţile şi să fie conştienţi că sunt necesare anumite sacrificii pentru a atinge performanţe, de exemplu trebuie acordată mai multă atenţie şi răbdare studiului în detrimentul hobby-urilor şi vieţii sociale.
– Ce i-ai spune unui tânăr care nu consideră istoria o materie importantă?
– „Un popor care nu îşi cunoaşte istoria este ca un copil care nu îşi cunoaşte părinţii” – Nicolae Iorga.
Ioana RADU