Teatrul „Al. Davila” Piteşti a intrat în toamnă cu un colectiv subdimensionat şi un buget neîndestulător. La reluarea stagiunii, apele au fost tulburate şi de un conflict izbucnit între şeful instituţiei şi Luminiţa Borta, reproşurile de ambele părţi având la bază o comunicare defectuoasă între cei doi actori. Ce s-a mai întâmplat în culise ne relatează, într-un interviu, managerul Nicolae Poghiric.
Un buget insuficient
– Care este raportul dv. cu Consiliul Judeţean?
– Raportul meu cu Consiliul Judeţean se regăseşte în Ordonanţa 189. Este vorba despre un contract de management, încheiat la 23 martie, ce se execută pe o perioadă de trei ani.
– Sunteţi mulţumit de bugetul alocat?
– Bugetul Teatrului „Al. Davila” nu este unul îndestulător, ca să ne facă să pornim mari proiecte. Nu este un buget de plâns, dar este totuşi insuficient pentru nevoile teatrului, pentru cum văd eu că trebuie să funcţioneze această instituţie. Şi mai este o problemă: eu am venit la conducerea teatrului după primul trimestru, când o parte din buget, fireşte, a fost executat…
– Care este situaţia cu doamna Luminiţa Borta?
– Dumneai a înţeles încă o dată – şi cred că ştia de la bun început – care îi este locul şi rolul în această instituţie. A revenit la muncă. A avut câteva zile de concediu medical, iar acum a intrat în cadrul legal, într-un ritm normal.
Un plus de valoare
– Sunt voci care susţin că vechii actori ai teatrului au intrat într-un con de umbră după ce au fost angajaţi Constantin Cotimanis, Adrian Păduraru şi Paula Chirilă.
– Am spus-o şi eu la concursul susţinut pentru ocuparea funcţiei de manager, au spus-o şi oamenii din „Al. Davila”, ori de câte ori am discutat şi cu ei această temă şi, în aceeaşi „voce”, am declarat că este subdimensionat nu doar colectivul artistic, ci şi colectivul tehnic. Am angajat trei actori de talie naţională pe care i-am distribuit în „Romeo şi Julieta”. Despre asta vorbim… Iar din declaraţiile colegilor vă pot spune că ei sunt încântaţi să joace alături de mari actori, precum Constantin Cotimanis, Adrian Păduraru şi Paula Chirilă. Faptul că oamenii vin să vadă un spectacol pentru că are capete de afiş nu poate decât să ne bucure. Pentru că actorii care au venit au dus un plus de valoare teatrului, spectacolului şi colectivului artistic, şi nu un minus. Nu putem să dăm plusurile deoparte doar pentru faptul că avem temeri personale. Suntem cu toţii puşi în umbră de marile nume ale teatrului românesc.
„Competiţia nu am inventat-o eu”
– Sunt justificate temerile actorilor cu state vechi?
– Competiţia pe scenă nu am inventat-o eu, există de foarte multă vreme. În cele din urmă contează tipologia; dacă te potriveşti unui rol, nimeni nu se va opune să fii distribuit într-un spectacol. Actorii slabi din Teatrul „Al. Davila”, dacă există, trebuie să se teamă de orice nou-venit. Nu se îndreaptă nimeni, în mod direct, împotriva cuiva. Sunt actori cu mai multe mijloace şi actori cu mijloace reduse… Cred că fiecare dintre noi ne ştim limitele profesionale, fiecare ştim până unde putem. În următoarea premieră, „Bădăranii”, care este 80-90% „ridicată”, se regăsesc în distribuţie exclusiv actorii vechi ai teatrului din Piteşti.
Săli goale
– Ce ne spuneţi despre repertoriu; este axat pe dramaturgia românească, pe textele clasice sau pentru proiecte de alte tipuri?
– Eu mă întreb un singur lucru: oare de ce la noile producţii, precum „Romeo şi Julieta”, sălile sunt arhipline şi la spectacolele vechi, jucate până să preiau eu conducerea, veneau câte 20-30 de oameni? Pentru că asta scrie în documente… Şi nu a fost vorba de lipsă de promovare… În noua formulă avem doar trei luni de când am început să producem noi spectacole. Aşa cum am semnat cu Consiliul Judeţean, programul minimal conţine şapte premiere la toate secţiile, fiindcă toate trebuie să muncească. Ele au fost împărţite după cum urmează: una la secţia „Aşchiuţă”, două la „Revistă” şi patru la „Dramă”.
De la reluarea stagiunii, Teatrul „Al. Davila” Piteşti şi-a îmbogăţit repertoriul cu: „Romeo şi Julieta” (secţia „Dramă”), „O altă capră cu trei iezi” („Aşchiuţă”), „Ah, Piteşti, ce drag îmi eşti!” şi „Gramofonul cu amintiri” („Revistă”). În lucru sunt: „Bădăranii” şi „Old Love” (cu „triada” Cotimanis, Păduraru şi Chirilă). O piesă românească urmează să fie pusă în scenă la începutul anului viitor şi va purta, cel mai probabil, semnătura regizorului Bogdan Cioabă.