Ministerul Agriculturii a decis înfiinţarea unei Case de Comerţ Agroalimentar „Unirea” care îşi propune să crească consumul de produse fabricate în România şi să creeze o reţea naţională de magazine care să concureze cu hipermarketurile şi supermarketurile străine pe o piaţă estimată la 20 de miliarde de euro anual. O idee excelentă, dar este ea oare fezabilă? Nu de alta, dar am mai auzit de astfel de iniţiative care nu s-au concretizat…
Giganţi
Argeşul – şi nu numai – este dominat în acest moment din punct de vedere comercial de mari lanţuri de magazine cu capital străin în care producătorii români pătrund greu sau deloc. Aceste lanţuri dictează preţuri, ne bagă pe gât produse neconforme în unele cazuri (a se vedea fileul de somon cu Listeria şi nuca de cocos cu toxine retrase recent din mari magazine care operează şi în Argeş), dar mai ales adâncesc deficitul comercial deoarece importă multe produse. Un lanţ de magazine al statului ar fi vital pentru producătorii autohtoni care nu au unde să îşi desfacă produsele. Şi aşa se ajunge ca produsele româneşti să încapă pe mâna samsarilor din pieţe, iar mici producătorii care încearcă să îşi vândă legumele şi fructele în aceste locuri au de înfruntat adevărate mafii.
Cooperaţie
Încă mai sunt vizibile în Argeş urme ale fostelor magazine ale Cooperaţiei. Unele sunt în paragină, altele s-au transformat în cârciumi, iar altele au fost modernizate sau li s-a schimbat destinaţia. Directorul Direcţiei Agricole Argeş Vasile Roman crede cu tărie că un asemenea proiect precum cel gândit de Ministerul Agriculturii ar putea fi viabil. „Să nu uităm că ţăranii nu pot livra produsele lor în marile lanţuri de magazine, fie şi pentru că nu sunt constituiţi în asociaţi, dar mai ales pentru că nu pot susţine o anumită ciclicitate. Intenţia Ministerului este însă fezabilă, iar un astfel de lanţ de magazine proprii ar fi viabil, o gură de oxigen pentru producătorii noştri locali şi care ar face cu succes faţă concurenţei hipermarketurilor. Aşteptăm şi noi detaliile programului”, ne-a spus Vasile Roman.
Idei… de care s-a ales praful
Să sperăm că nu va fi şi aceasta o idee de care să se aleagă praful. Au mai fost guverne care ne-au promis pieţe volante şi… ioc! Am mai avut conducători care ne-au promis centre de colectare şi depozitare a fructelor şi legumelor de la agricultorii argeşeni şi… nimic! Am mai avut promisiuni că se vor face fabrici în care să fie procesate fructele şi legumele ţăranilor autohtoni, dar… tot nimic. De această dată, Ministerul spune că rolul reţelei de magazine ar fi valorificarea produselor agroalimentare, precum şi de a crea unele strategii de dezvoltare şi susţinere a domeniului agroalimentar. În prezent, se organizează activitatea propriu-zisă a instituţiei, atât din punct de vedere economic, tehnic, cât şi de personal.
Guvernul îşi propune realizarea unor investiţii de 100 milioane euro prin intermediul „Unirea”.