Construit înainte de 1960, blocul 214, cunoscut ca Turnul de la Gară (este vorba despre Gara Sud Piteşti), este unul dintre cele mai vechi trei-patru blocuri din Piteşti şi primul ridicat cu opt etaje. Lipit de el este şi aripa cu patru etaje, cele două construcţii făcând corp comun. Tot de atunci datează şi liftul care deserveşte cele două blocuri. Revizuit, reparat şi întreţinut corespunzător, ascensorul, calculat să suporte greutatea a trei persoane (adică vreo 225 kg), şi-a făcut datoria mai bine de o jumătate de secol. În ultima vreme însă, a dat semne de oboseală. Echipa de întreţinere şi reparaţii l-a resuscitat, ca să zicem aşa, însă liftul nu mai are „vână”.
Tocmai de aceea sarcina lui a fost limitată la o singură persoană – „maxim”, după cum scrie pe uşa de acces în cabină. În plus, după ultima intervenţie, nu mai opreşte la etajul al II-lea, deşi la parter nu sunt locuinţe, ci doar spaţii comerciale. Asta îi nemulţumeşte pe proprietari, majoritatea oameni în vârstă, pensionari trecuţi şi de 80 de ani, printre care şi persoane cu handicap locomotor, cărora le este din ce în ce mai greu să iasă din case. Dar mai ales se tem să folosească liftul respectiv, pentru că nu se ştie ce surprize neplăcute le poate rezerva. Soluţia ar fi înlocuirea liftului, dar cum un asemenea sistem costă zeci de mii de euro, locatarilor chiar le este imposibil să strângă din pensiile care de-abia le ajung pentru medicamente, întreţinere şi mâncare o sumă atât de mare. Chiar şi un ascensor second hand costă peste 30.000 euro, fără a mai pune la socoteală cheltuielile de transport şi montaj, sume care ar putea fi colectate în câţiva ani. O soluţie ar fi achiziţionarea în rate, dar, ţinând cont de vârsta beneficiarilor, furnizorii au mari reţineri faţă de o asemenea opţiune. Ar mai fi de adus în discuţie angajarea unui credit bancar de către asociaţia de proprietari, dar şi în acest caz există opinii contradictorii. Situaţia pare fără ieşire, iar cei care locuiesc la etajele superioare se gândesc cu groază că, într-o bună zi, din motive de siguranţă liftul va fi scos definitiv din funcţiune. Asta ar însemna ca dependenţii de fotoliul rulant sau de cadrul de mers să fie condamnaţi la a nu mai ieşi din apartament, decât cel mult pe balcon.
Am adus în atenţie acest caz în ideea că poate municipalitatea va identifica o soluţie (prin oferirea de consultanţă, fiindcă lifturile sunt în competenţa asociaţiilor de proprietari). În altă ordine de idei, zeci de lifturi din Piteşti au depăşit de mult perioada de viaţă, iar exploatarea lor în continuare, chiar dacă lucrările de revizie/reparaţie sunt efectuate la timp, devine o adevărată aventură.
Ca să nu zicem de-a dreptul riscantă, pentru că nu vrem să inducem un sentiment de panică şi nesiguranţă concetăţenilor noştri…
Val. NICOLAU