Am un prieten fost fabricant de tricouri. După ce şi-a vândut fabrica, s-a dedicat în întregime pasiunii sale: automobilele de colecţie. Cu care face călătorii în toată Europa, participă la expoziţii şi, când poate, mai cumpără unul. Sau vinde. Acum câteva zile, m-a invitat la Salonul Retromobil de la Porte de Versailles din Paris. Spre surprinderea mea, peste 3.000 de spectatori erau de faţă şi de cinci ori mai mulţi erau înscrişi pentru a participa la eveniment prin internet. Vânzarea organizată de firma de licitaţii Artcurial Motors a durat opt ore şi a reuşit să stabilească recorduri mondiale. Considerată drept cea mai prestigioasă din Europa, vânzarea a totalizat 32 milioane euro. Erau pe masă 154 de loturi, iar 73% dintre ele s-au vândut. Am fost puţin deranjat aflând că întreprinderea aparţine familiei Dassault, care nu străluceşte prin corectitudine financiară. Dar anul trecut se bătuseră toate recordurile cu un Ferrari 335 Spider Scaglietti, din 1957, care s-a vândut cu… 32,1 milioane euro.
Şi de data aceasta s-au bătut recorduri mondiale pe mărci: o Talbot Lago T150, din 1936, care a plecat pentru 1,6 milioane euro; o Citroen DS 19 cabrioletă, din 1965, la 101.300 euro. Deosebit de emoţionante au fost participările unor cumpărători din America de Sud sau Australia, care au trebuit să facă eforturi pentru a asimila valoarea monedei europene. S-a mai vândut cu o rapiditate surprinzătoare o Harley Davidson Softail Springer, de 1340 cmp, pentru modesta sumă de 280.000 euro şi un Cadillac seria 62 Cabriolet Custom, pentru 270.000 euro. Printre automobilele vândute, două au fost prezentate de cântăreţul Johnny Hallyday pentru a aduna bani în vederea construirii unor orfelinate în Vietnam.
Şedinţa a luat sfârşit cu recordul de preţ: cel obţinut de o Pininfarina tip Dino Berlineta, din 1965, care s-a adjudecat la 4,4 milioane euro.
La ieşire m-a dus prietenul meu la cârciuma de peste drum să mă răcoresc. Cu o bere. Din 2017. Patru euro.
Alex HOROVEANU