La Ștefănești, Metropolitanu’ nu ajunge nici la anul.
Ștefăneștiul, cu cei aproximativ 20.000 de locuitori ai săi, face parte din „inelul unu” al zonei metropolitane, iar miile de navetișt, din localitatea „lipită” de Pitești, își doresc să circule și ei, cât mai confortabil, cu autobuzele S.C. „Publitrans 2000”. Însă localnicii din orașul Brătienilor mai au de așteptat, până să aibă parte de „răsfățul” urban. Soluția de a rezolva problema transportului în comun nu se întrezărește nici măcar pentru anul viitor.
Mulțumiți O mare realizare. Așa este privită crearea zonei metropolitane din jurul Piteștiului, conform legislației intrate în vigoare recent, prin delimitarea celor două inele. Din primul inel fac parte Bradu, Bascov, Mărăcineni, Moșoaia, Ștefănești – localitățile aflate la „hotarul” municipiului reședință de județ. Apoi vin la rând celelalte, în faza a doua de dezvoltare. După cum se știe, în privința altor servicii publice, precum Apă-Canal și Salubritate, s-a realizat proiectul de extindere a rețelelor edilitare. Mai urma transportul în comun, iar artizanul acestei acțiuni de mare amploare este primarul Piteștiului, Cristian Gentea. Meritul său au ajuns să-l recunoască și adversarii politici care, însă, acuză o grăbire nejustificată a dezvoltării rețelei de transport public, atâta vreme cât încă nu sunt stații de încărcare pentru autobuzele electrice. Directorul „Publitrans” a explicat că mașinile de acest fel nu sunt trimise pe traseele metropolitane, ele circulând doar pe raza municipiului Pitești. Admițând că mai sunt încă lucruri de pus la punct și că totul este perfectibil, factorii de decizie au considerat că este însă momentul oportun să demareze vastul proiect pe care locuitorii zonelor limitrofe Piteștiului și-l doreau de atâta amar de timp. Sunt foarte mulți navetiști care, ani la rând, s-au înghesuit în microbuzele firmelor de transport prospere. De nevoie, oamenii călătoreau în condiții mai mult sau mai puțin bune; salariații, ca să ajungă la locurile de muncă, iar elevii – la școală. Nu mai conta nimic; treceau cu vederea neajunsurile și achitau onest prețul biletului. Tariful pentru o călătorie era de 3,5 lei, 4 lei sau 5 lei, în funcție de distanță. De la începutul lunii septembrie, situația s-a schimbat radical pentru localnicii din Bradu, Bascov și Mărăcineni. Cu doar 2,5 lei, costul unui bilet, călătoresc în cele mai bune condiții cu autobuzele „Publitrans” care trec din oră în oră pe la poarta lor. În toate comunele amintite, există stații situate la distanță mică una de cealaltă și, încă din primele zile ale transportului metropolitan, autobuzele au fost pline, mai ales după începerea anului școlar. Într-un cuvânt navetiștii, oameni ai muncii sau elevi, sunt mulțumiți, cu toții apreciind condițiile de transport și eforturile financiare pe care le fac primăriile comunelor în care locuiesc.
Nemulțumiți Lucrurile nu se vor opri aici. Totul este într-o permanentă evoluție, astfel că și dezvoltarea zonei metropolitane își urmează cursul firesc. Primarul Cristian Gentea a anunțat deja că, de la 1 ianuarie 2023, autobuzele „Publitrans” ajung la Oarja, vestea fiind primită cu bucurie de sătenii de acolo. Respectiva comună face parte din inelul 2 metropolitan. Dacă ei s-au bucurat, alții s-au întristat. Este vorba despre locuitorii orașului Ștefănești. Unii au reacționat pe rețelele de socializare, pe sit-urile diverselor instituții ori prin mesaje trimise pe adresa electronică a ziarului nostru. Cu toții sunt nedumeriți, iar unii – chiar vehemenți. „Cum să fie sărit din schemă tocmai Ștefăneștiul?”; „E atât de aproape de Pitești, la câțiva kilometri, face parte din primul inel metropolitan, ce se întâmplă de fapt? Și noi suntem navetiști!”; „E absurd să ajungă un autobuz din centrul Piteștiului tocmai la Oarja, iar la noi, nu!”; „Ce interese sunt la mijloc și ale cui?”.
Străzi Toate aceste mesaje exprimă strigătele de nemulțumire ale cetățenilor din urbea Brătienilor, care reclamă faptul că au și ei dreptul la un transport public efectuat cu autobuze. De vină ar fi… drumurile. Oficialii, în declarațiile lor, au adus în discuție faptul că la Ștefănești străzile nu ar fi conforme, din punct de vedere al dimensiunilor, cu normele în vigoare. Însă localnicii nu acceptă acest gen de scuză! Drept dovadă mesajele prin care argumentează că, înainte de 1989, prin Ștefănești circulau autobuze care asigurau transportul navetiștilor până la Pitești. Iar străzile de odinioară erau într-o stare destul de precară. Măcar acum sunt toate asfaltate și netede ca-n palmă.
Vise Realitatea de la fața locului este precum cea descrisă de „petitionari”. Oricine face o plimbare pe câteva dintre arterele de circulație din Ștefănești constată că este loc destul pentru circulația autobuzelor. Lângă Liceul Tehnologic „Dinu Brătianu”, poate fi lejer amenajat un capăt de linie, pentru un eventual traseu Pitești – blocuri Ștefănești. Drumul spre Izvorani este asfaltat și îndeajuns de lat. De-a lungul Șoselei Vechi București-Pitești, pe toată raza orașului Ștefănești există stații acoperite, bine întreținute; sunt vopsite în verde, dotate cu bănci și coșuri de gunoi. Linia Pitești-blocuri Ștefănești ar facilita transportul către/de la spitalul de boli cronice, respectiv Muzeul Brătianu/schitul Florica.
Am enumerat doar câteva dintre avantaje, dar principalul obiectiv ar fi un transport eficient, civilizat între toate zonele orașului Ștefănești, cum ar fi Golești, Izvorani sau Valea Mare și centrul Piteștiului – deopotrivă pentru salariați, pensionari, elevi și studenți. Numai că… localnicii privesc în zare, dar autobuzele nu se văd. Și nici nu vor ajunge în urbea lor prea curând…
Primarul Nicolae Velcea „Ori sunt autobuze pentru toți, ori nu mai sunt”
Cel mai în măsură să explice situația și cauzele pentru care autobuzele „Publitrans” nu circulă prin Ștefănești este primarul Nicolae Velcea. Acesta a răspuns câtorva întrebări sperând că, prin intermediul ziarului nostru, oamenii vor înțelege mai bine care este realitatea și distanța dintre voință și… putință.
-A fost concretizat vastul proiect al zonei metropolitane. Însă Ștefăneștii nu fac parte, deocamdată, din câte înțelegem. Ne referim strict la transportul public. De ce?
-Când s-a înființat Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI), inițial noi trebuia să facem parte alături de cele două localități, Bradu și Bascov. Împreună cu Consiliul Județean, desigur. Apoi ne-am dat seama că orașul nostru nu poate să fie parte constitutivă a zonei, încă.
–Oamenii își doresc autobuze cu care să ajungă la Pitești. De ce în alte comune a fost posibil, iar la Ștefănești, nu?
-Și eu îmi doresc. Este o diferență între noi și ceilalți. Bradu are un singur traseu de acoperit, Mărăcineni – unul, iar Bascov – două. Noi, la Ștefănești, avem cinci trasee! Ar fi nevoie de 10-12 autobuze! Iar Piteștiul nu le poate asigura. Deocamdată.
–Nici măcar pentru două-trei trasee nu era posibil?
-Poate că așa reușeam, dar nu am dorit. Ori sunt autobuze pentru toți, ori nu mai sunt. Ar fi fost corect ca unii să aibă cu ce circula, iar alții nu? La care traseu să renunț? Ar fi nedrept. Ce să sacrific? Zona Izvorani? Goleștii? Ce le pot spune oamenilor de acolo? Când vor fi autobuze vor acoperi toate cele cinci trasee, cum e firesc.
-Când se va întâmpla „minunea”?
-Eu aș vrea de mâine. Și domnul Gentea vrea. Dar nu se poate. Cu primarul Piteștiului am avut o discuție de câteva ceasuri și vineri. Împreună cu directorul de la „Publitrans”. Cu harta în față, cu creionul în mână. O analiză amănunțită. Nu avem cum, deocamdată. Nu pot promite nimic. Nu vreau să spun „va fi în luna x” și să nu se întâmple. Probabil că nici la anul, poate în maximum doi ani. Este o prioritate a mea, mă preocupă, discut permanent pe subiect cu domnul Gentea, ne gândim la soluții. Dar nu depinde de noi. Când vor fi mai multe autobuze electrice în Pitești, pot fi mutate cele clasice pe cele cinci trasee ale noastre. Repet, sunt necesare 12 autobuze. Plus șoferi!
–De la 1 ianuarie, va avea autobuze Oarja, iar Ștefăneștiul nu! Credeți că cetățenii se vor mulțumi cu explicațiile acestea?
-Localnicii trebuie să înțeleagă realitatea și să aibă răbdare. La Oarja este un traseu, le trebuie un singur autobuz. La noi – 12! Deocamdată, transportul în comun este asigurat pe ruta Ștefănești-Pitești de firmele care erau și până acum. Iar noi, Primăria, îi ajutăm pe călători, le vom acorda în baza legii facilități elevilor, bătrânilor cu pensii mici etc. Este tot ce putem face, deocamdată. Iar transportul metropolitan va ajunge și la noi, într-o bună zi. Sper că se va întâmpla „minunea” în perioada mandatului meu.
Un Comentariu
Ristea
Domnul primar al Stefanestiului are microbuze si nu renunta asa de usor, sau ce?
Este singura explicatie!
Nu ne lasam asa de usor, domnule primar!
Autobuzele promise vor circula!