Ieri, la emisiunea „Subiect de presă” de la Antena 1 Piteşti, a continuat dezbaterea având ca temă reforma din învăţământ. Mai precis, a fost adus în discuţie modelul japonez care, după cum spun cei implicaţi în proiect (n.r. – mai mulţi profesori, dar şi oameni de afaceri), ar fi benefic dacă s-ar implementa şi în România. Dar până la urmă, cine altcineva ar fi putut aprecia mai bine dacă este sau nu aşa decât un elev. În acest sens, alături de gazdele Cristina Munteanu şi Mihai Golescu, a fost invitat Radu Alexandru Dincă, preşedintele Consiliului Judeţean al Elevilor. La dezbatere a participat şi George Rotaru, istoric şi copreşedinte al ARJES România.
„Ţara are potenţial”
Radu Dincă a început prin a spune că învăţământul românesc are multe lacune care trebuie eliminate: programa şcolară, manualele sau bursele care nu se acordă la nivel de comune. Patriot convins, tânărul susţine că nu vrea să plece din ţară, fiindcă e păcat de potenţialul pe care îl are România faţă de multe alte state din Occident. „Vreau să văd că lucrurile se îndreaptă. Susţin implementarea modelului japonez pentru că se axează foarte mult pe responsabilizarea elevilor, începând cu lucruri elementare precum curăţenia în şcoli şi până la dezvoltarea personală atât de necesară pentru a deveni un om independent. Calea antreprenoriatului, căci asta presupune până la urmă, are suişuri şi coborâşuri. Cu cât te confrunţi mai devreme cu ele, cu atât mai bine. Ajungi să te căleşti, să fii cu adevărat responsabil. Cred că, realizată treptat, această reformă ar face ca tinerii să renunţe la falsa emancipare şi democraţia prost înţeleasă” – este de părere tânărul.
Dezamăgit de directori
„Ca preşedinte al Consiliului Judeţean al Elevilor am avut ocazia să cunosc mulţi directori de şcoli şi pot să spun că am rămas un pic dezamăgit. La o întâlnire organizată la CJ Argeş, când mi-a venit rândul să vorbesc, jumătate din sală s-a golit. Elevii au nevoie să fie reprezentaţi, pentru că vocea lor deseori nu este auzită. Or, prin acest gest, unii directori au dovedit că nu sunt interesaţi de opinia noastră” – a continuat Radu Dincă.
Elevi la treabă
Revenind la modelul japonez, merită să precizăm că Radu D. are şi planuri pe care vrea să le aplice la Colegiul „Zinca Golescu” unde este elev în clasa a X-a. „Vrem ca pe 8 aprilie să mobilizăm elevii şi să reabilităm parcul din curtea liceului. Mă bazez pe cât mai mulţi voluntari” – ne-a dezvăluit tânărul.
Dictatura elevilor şi a părinţilor
George Rotaru a preluat apoi, cum se spune, frâiele şi ne-a mărturisit cum vede el antreprenoriatul în rândul tinerilor. „În primul rând, mă refer la educaţii antreprenoriale aplicate. La noi, în programa actuală, această materie este slab implementată. Învăţământul nu trebuie să fie doar teoretic, ci dual cu accentul pus pe practică. Este păcat să nu profităm de modelele din afară pentru că am descoperit o mulţime de elite în rândul tinerilor şi mi-aş dori ca ei să rămână aici în România. Am ales să susţin modelul japonez pentru că are la bază respectul. În Japonia, elevii nu contestă, profesorii şi părinţii nu pun presiune pe dascăli. La noi în şcoli, în momentul de faţă, e un fel de dictatură a elevului şi a părintelui. Asta trebuie să se schimbe, de aici trebuie să plece reforma în educaţie” – a spus istoricul.
„Totodată, dacă implementăm modelul japonez, veţi vedea că şi financiar lucrurile vor merge în direcţia cea bună. Spre exemplu, şcolile nu au nevoie de firme din afară care să execute anumite tipuri de lucrări (exceptând lucrările de amploare, capitale). Elevii şi profesorii pot face minuni. Mai departe, puteţi să vă daţi seama până unde se poate ajunge. Un tânăr care a dobândit cunoştinţe practice încă de pe băncile şcolii altfel se va descurca în viaţă” – a conchis George Rotaru.
George OLTEANU
2 Comentarii
Puiu
Faptul că unii directori au părăsit sala atunci când ai început să vorbeşti, ar trebui să te determine mai mult să-ţi pui în aplicare planurile. Cineva trebuie să înceapă şi să nu uiţi că şi cel mai lung drum , începe tot cu un pas ! Este a treia, sau nu mai ştiu a câta, dezbatere pe tema asta, a implementării modelului japonez. Dar poziţia domnului George Rotaru este de departe cea mai realistă, temeinic argumentată, cu opinii şi puncte de vedere ce se suprapun sistemului actual de invăţământ. Domnia Sa a fost ferm când a arătat adevăratul punct de plecare al reformei în educaţie. Punctul de vedere al istoricului mi se pare cel mai tare până acum, dar eu tot nu sper că o să apuc în această viaţă, să văd în România că se aprinde o scânteie din” lumina japoneză”.
Puiu
Imi cer scuze! ” probleme ce nu se suprapun”