În lipsa unui profit care să îi satisfacă, unii taximetrişti din Piteşti sunt nervoşi şi se comportă urât faţă de clienţi. Am constatat asta recent, căci vremea instabilă din ultima perioadă m-a făcut să-i apelez aproape în fiecare zi. Ştiam că rareori pornesc aparatul şi preferă să aprecieze „ochiometric” cursa, aşa încât, în funcţie de „toane”, unii cer cât e normal, alţii te ciupesc cu 3, 5, chiar şi 10 lei – în funcţie de parcurs. Cu unii te înţelegi, negociezi, cu alţii e mai greu şi mai bine te laşi păgubaş. Dacă ai vreo premoniţie, cel mai bine întrebi cât costă înainte să urci. Ăsta este însă abia începutul unui lung şir de situaţii neplăcute.
„Să nu te mai urci…”
Ceea ce e poate cel mai deranjant (aş putea spune chiar şocant) e că unii taximetrişti le reproşează clienţilor că… nu rentează cursa. De parcă omul ar avea vreo vină că stă la 2 km de casă şi afară plouă torenţial. Concret, îmi spune un nene nervos, „data viitoare când mă mai vezi să nu te mai urci în maşină…”. Nu îi cer explicaţii, vorbele sale mă lasă împietrit (până la urmă, cine s-ar aştepta la aşa ceva), plătesc şi aşa un preţ umflat, cobor şi mă uit la numărul de înmatriculare al nemulţumitului. Cu siguranţă o să-l evit, nu merită să-mi fac nervi degeaba. Apoi stau şi mă gândesc: dacă tot nu-i convenea, putea să spună de la bun început că nu face o asemenea cursă. Putea chiar să mintă că are o solicitare pe care nu a observat-o. N-a făcut asta, că, deh, atât l-a dus mintea.
Obscenităţi
O altă problemă, şi încă una serioasă, este limbajul de mahala şi înjurăturile folosite în trafic. De cele mai multe ori, le adresează cuvinte obscene celorlalţi şoferi când fac manevre care-i incomodează, dar sunt şi situaţii când încep să povestească vrute şi nevrute (evident, fără să le ceri asta) folosind termeni pe care nu îi putem menţiona în paginile unei publicaţii serioase. De fapt, cred că şi directorul unui ziar de scandal ar avea rezerve în a-i cita pe aceşti indivizi complet lipsiţi de educaţie şi bun-simţ.
Plângăcioşi
Printre cei mai rezervaţi am putea să-i încadrăm pe taximetriştii care doar se plâng că „viaţa e grea”, că „nu au făcut deloc bani azi”, că „sunt prea multe maşini în trafic”, că „ploaia îi prost-dispune”, că „drumurile sunt proaste” ş.a.m.d. Evident, e greu să te protejezi în aşa fel încât să nu te molipseşti. De obicei, fac abstracţie de tot ceea ce vorbesc, privesc pe geam şi încerc să găsesc alte subiecte de interes. Sau mai bine dau un telefon şi vorbesc cu un prieten – ceea ce le recomand tuturor cititorilor care se confruntă cu taximetrişti „problemă”.
Agresivi
Mai rău decât plângăciosul e taximetristul care conduce agresiv şi, nu de puţine ori, astfel de comportamente la volan au dus la accidente de circulaţie. Am fost martor la un incident şocant când, aflându-mă într-un taxi, şoferul a dat peste un om pe trecerea de pietoni semaforizată, la culoarea verde! Fiind doar lovit uşor, pietonul a sărit la bătaie, iar în scurt timp lumea s-a adunat ca la circ. Cred că nimeni nu-şi doreşte să asiste la asemenea scene, prin urmare e bine să-i spuneţi fără nicio jenă unui taximetrist să o lase mai moale, că nu e atât de mare graba.
Modele
Dar există şi taximetrişti civilizaţi în Piteşti. Te salută, îţi reglează scaunul în funcţie de „gabarit” (sau dacă observă că ai bagaje voluminoase), te întreabă unde mergi pe un ton plăcut, pornesc aparatul şi nu insistă să poarte o discuţie decât dacă eşti dispus la dialog. De monolog nici nu mai pomenesc. Pe parcurs, conduc prudent şi nu le sare ţandăra când un alt şofer comite o imprudenţă. La final, îţi cer preţul corect, scot bonul din aparat şi îţi mulţumesc indiferent dacă le laşi sau nu bacşiş. Din păcate, astfel de oameni sunt destul de puţini şi, dacă aţi mers cu unul care corespunde acestei descrieri, puteţi să vă consideraţi norocoşi!
George OLTEANU
P.S.1: Din propria experienţă, am observat că, dacă apelaţi la dispecerat, sunt mai mari şansele să evitaţi multe dintre situaţiile neplăcute (din categoria „plângăcioşilor”, „mahalagiilor” sau a nesimţiţilor care te somează să nu mai urci altă dată în taxi-ul lor).
P.S.2: Merită spus şi că, de cealaltă parte, sunt cazuri (nu puţine) când clienţii îi agresează pe şoferii de taxi. Fie sunt puşi pe furat din capul locului, fie le vin „idei” pe fondul consumului de alcool sau a altor substanţe…