O excursie de vreo 2500 de kilometri prin patru ţări balcanice – Bulgaria, Serbia, Macedonia şi Albania – mă convinge că din punct de vedere al infrastructurii rutiere suntem în coada ţărilor civilizate, departe chiar şi de statele extra-comunitare.
Scuza că noi avem relief „accidentat” şi că din această cauză nu se fac marile lucrări de infrastructură rutieră nu mai ţin, pentru că în cel puţin trei dintre cele patru ţări menţionate drumurile, în special autostrăzile, sunt în mare parte construite în zone de deal şi munte, cu pante abrupte şi teren destul de accidentat. Poduri, tuneluri şi sute de kilometri de drumuri se construiesc în ritm alert pe toate formele de relief, iar rezultatele îţi arată câteva „opere de artă” care înlesnesc circulaţia rutieră. Nici în Serbia, nici în Macedonia sau în Albania nu se plătesc taxe de drum tip vignetă. Doar în primele două se plătesc taxe de autostradă – 12 euro în Serbia pentru două autostrăzi (cea spre Niş şi cea spre Belgrad), iar în Macedonia 4 euro (pentru şase segmente) dinspre Ohrida, pe lângă Skopje, până la graniţa cu sârbii. În Albania nu plăteşti nimic pentru folosirea drumurilor, nici măcar pe cei câţiva zeci de kilometri de autostradă pe care am circulat de la Elbasan spre Tirana şi apoi la Durres, la Marea Adriatică.
Până aici nimic ciudat, lucrurile sunt normale, numai că mergând aşa sute şi mii de kilometri am fost curios să aflu firmele care execută lucrările şi am aflat că două dintre ele sunt „abonate” şi la drumuri din Argeş şi implicit în judeţul învecinat Braşov.
Aceleaşi firme, altă… socoteală
Mă apucă toate căldurile când văd că două dintre firmele care lucrează extraordinar de bine în Serbia şi Macedonia (inclusiv în zilele de weekend) prestează şi pe la noi prin judeţ. Dacă acolo se lucrează „în draci” şi rezultatele sunt de excepţie, la noi de ani buni Compania Naţională de Drumuri se „închină” periodic la aceste firme (una românească şi alta spaniolă) să se reapuce de treabă pe drumul de la Câmpulung spre Braşov. Şi asta în condiţiile în care plăţile către constructor sunt la zi, iar ameninţările autorităţilor române au ajuns până acolo că se discută de rezilierea contractelor. Şi nu ai cum să nu te întrebi de unde atâta tupeu să faci ce faci în România şi cum treci graniţa să lucrezi la nivelul celor mai serioase firme din domeniu. Cu siguranţă că toate aceste aspecte au legătură cu faptul că sârbii şi macedonenii nu prea stau la „negocieri” şi „împărţeli” cu aceste firme, în timp ce la noi tupeul constructorului trebuie să fie direct proporţional cu „înţelegerile” făcute cu ai noştri.
Starea foarte bună a infrastructurii din ţările mai sus precizate, combinată cu preţurile mult mai mici la carburanţi şi investiţiile din turism fac diferenţa în ceea ce priveşte calitatea şi rentabilitatea unei vacanţe, vara sau iarna, în comparaţie cu ceea ce avem în ţară. Şi după o săptămână de colindat prin Balcani, intrat în ţară din Serbia pe la Vatin- Stamora Moraviţa fac dreapta spre Reşiţa şi în mai bine de 50 de kilometri ajung să îmi blestem zilele crezând că maşina mi se va dezmembra la un moment dat din cauza carosabilului. Şi mă apucă toţi dracii gândindu-mă pe ce drumuri am circulat pe bani puţini sau deloc şi cu ce bătaie de joc suntem trataţi pe drumurile din România. Pe banii noştri…
Un Comentariu
mihnea
Niciu un argesean rosu nu comenteaza?Te intrece Albania la infrastructura si nimic de spus?Ce ne trebuie drumuri daca astia ne maresc salariile si pensiile.Unde in lume iesi la 45 de ani la pensie,stai 2 ani acasa ca sa-ti cresti copilul,stai 6 luni in concediu ca si profesor,primesti mii de euro pensie speciala,primesti bani pentru concediu si multe alte privilegii in special pentru pensionari speciali si bugetari.Cate drumuri si autostrazi se puteau construi cu cei 5 miliarde euro imprumutati anul acesta?De ce nu se da lege astfel incat banii imprumutati sa mearga doar in investitii si nu in consum?