Raportul Curţii de Conturi efectuat în urma contolului fiscal de la Primăria Călineşti a scos la iveală nereguli care sfidează toate regulile financiare în vigoare în ceea ce priveşte funcţionarea unei unităţi administrative.
Cele mai multe nereguli sunt cele legate de organizarea, implementarea şi menţinerea sistemelor de management şi control intern, dar şi cele legate de modul de stabilire, evidenţiere şi urmărire a încasării veniturilor bugetare. Mai precis, printre abateri se numără: nefinalizarea întocmirii Registrului Agricol în format electronic, lipsa stabilirii, înregistrării şi urmăririi la încasare a creanţelor în cuantum de un milion de lei reprezentând taxe de salubrizare timp de aproape 4 ani, nu au fost „clarificate” debitele din amenzi în valoare de 5,4 milioane lei, nu s-au „recuperat” banii pentru apa consumată în comună, rezultând că în aproape 4 ani nu s-a facurat şi încasat contravaloarea cantităţii de aproape 160.000 mc de apă în valoare de aproximativ 300.000 lei. Alte nenumărate „mici” nereguli legate de autorizaţii de construcţii, administrarea păşunilor, plăţi fără drept către o parte din personalul primăriei pălesc în faţa neregulilor mai sus menţionate.
S-a plecat „acasă” cu bani din casierie?
De departe, una dintre cele mai stranii nereguli descopeite de Curtea de Conturi este aceea că „a fost constatată o lipsă în numerar, în valoare de 93.534 lei, urmare a verificării activităţii de casierie desfăşurată în perioada 01.01.2017 – 20.08.2018. În timpul misiunii de audit (…) a rezultat că suma certă a prejudiciului este de 101.009 lei, dintre care 93.534 lei debit reprezentând lipsa nejustificată de numerar din casierie şi 7.475 lei majorări de întârziere. Prejudiciul a fost recuperat în totalitate de la gestionarul C.M., care prin măsuri voluntare a depus suma menţionată în casieria Primăriei Călineşti”, scrie negru pe alb în raportul Curţii de Conturi. „Subtilizarea” banilor nu se putea face decât în „cârdăşie”, acest fapt fiind posibil deoarece nu s-au respectat normele contabiliceşti: nu au fost respectate operaţiunile de casierie, cu banii au „lucrat” şi alte persoane decât cele desemnate, registrul de casă nu a fost întocmit zilnic, evidenţa încasărilor şi a plăţilor în numerar s-a ţinut „după ureche”, nu s-au efectuat verificări financiar contabile periodice, nu a fost efectuată inventarieirea casieriei la finalul anului 2017. Şi de aici putem specula orice. Dacă nu ar fi „trecut” Curtea de Conturi pe la Călineşti… unde s-ar fi ajuns cu prejudiciul?! S-ar mai fi putut recupera prejudiciul dacă acesta era mult mai mare?! Cum de şi-a făcut de cap casierul cu banii primăriei fără ştirea primarului, a contabilului şef?!
„Jonglerii”…
Păi aşa… în timp, casierul cu pricina a ajuns contabil şef, primarul (în funcţie Gheorghe Ionescu) şi contabilul şef de atunci erau ocupaţi cu altceva – conform instanţelor de la Topoloveni se ocupau cu delapidări sau abuzuri în serviciu, pentru care au şi fost condamnaţi în primă instanţă la câte doi ani şi opt luni cu suspendare. Discutând cu vreo doi-trei primari din judeţ despre cam cum ar putea „pleca la plimbare” atâţia bani, cash, din casieria unei primării, concluzia este clară: nu se putea! Decât…
Prejudiciul a fost recuperat (în ceea ce priveşte lipsa din casierie) de către Curtea de Conturi, dar suntem curioşi cum va evolua în continuare situaţia, ce vor face organele de cercetare penală. Căci o lipsă din gestiune, fie ea şi recuperată, ar trebui luată de puricat de organele de anchetă penală. Şi mai suntem curioşi ce se va întâmpla când se va trece la recuperarea creanţelor din amenzi, cea de peste un milion euro. Pe marginea acestor amenzi, adversarii politici ai primarului Gheorghe Ionescu comentează că lipsa de interes în vederea recuperării banilor era în strânsă legătură cu „manevrabilitatea” persoanelor care nu erau „constrânse” să achite amenzile. Acum că trebuie recuperaţi banii – să vezi circ! Una peste alta, raportul Curţii de Conturi în urma controlului la primăria Călineşti a scos la iveală faptul că acolo se jongla cu miliardele ca şi cum te-ai juca cu copiii la celebrul joc „Monopoly”. Că legile şi obligaţiile erau doar pentru proşti, că totul se făcea după bunul plac al încâlcitului aparat administrativ de la Călineşti. Măsuri?! Vreo 19 au fost stabilite, dar să vedem cine le poate pune în aplicare şi cu ce costuri.
3 Comentarii
Ir.
Neregulile sunt mult mai mări și nimeni nu vorbește din interes sau temă. Încercați câteva anchete privind achizițiile publice directe (fără licitație) …
Motorina pe utilajele instituției depășește cu mult orele lor de funcționare (în cazul în care lucrau, lucrau la clientela edilului și a consilierilor). Împrejmuirea a doua terenuri de sport, asfaltarea unei străzi pe jumatatea din ce-i 1800 metri, facturarea unor lucrări inexistente (extinderea rețelei de apă), contractele de închidere (spații, terenuri, servicii), sumă plătită direct pentru site-ul instituției (ne-funcțional), plățile făcute de instituțiile subordonate (căminul cultural,..ca exemplu).
Lista e mult lungă, dar puține se cunosc din afara primărie, și cei de acolo au „lucrat în echipa” …
Anonim
Incearca sa si recupereze hotiile facute prin a ne incarca noua contribuabilililor de acum sase ani in urma sume de bani de care nu au nici o explicatie clara de unde provin.Sa le fie rusine ca i au salarii nesimtite si isi bat joc de oameni
Anonim
Dirijorul de noi a fost pus pe scena .Bine ar fi sa nu mai gresim.