De atâtea ori s-a scris despre necesitatea Autostrăzii Piteşti – Sibiu! De atâtea ori, în şedinţe de Guvern, în campanii electorale, în mitinguri, în greve la Colibaşi şi la Piteşti, în vizite oficiale la uzină s-au dat asigurări că – ce mai! – lucrările vor începe, încât ne aflăm într-o situaţie pe care am numi-o „ducerea cu zăhărelul”.
România are o problemă cu infrastructura: o întârziere care are consecinţe nu numai direct asupra intereselor economice ale României, ci şi asupra interconectării cu căile de transport europene. La început, a fost scuza „nu sunt bani”. Apoi, „n-avem studii de fezabilitate”.
Cu trecerea anilor, s-a văzut că, de fapt, cele două scuze nu prea ţin: fonduri ar exista, pentru că U.E. este interesată şi ea, cum spuneam, de interconectări. Ar fi şi studii de fezabilitate pentru care s-au cheltuit inportante fonduri; trebuie doar aduse la zi, actualizate. Până la urmă, impresia este că se vor învinge priorităţile reale şi li se va da verde celor care ţipă mai tare.
Autostrada Moldova – Transilvania este văzută ca o lucrare stringentă, un fel de „autostradă a Unirii” (Tg. Mureş – Ditrău – Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni), care ar contribui la recuperarea rămânerii în urmă a Moldovei.
Comisarul Corina Creţu spune că există bani la U.E., dar Guvernul nu-i accesează.
Autostrada Piteşti – Sibiu nu şi-a scris ultimele file ale romanului de promisiuni. Master Planul General de Transport o dă drept prioritate zero. Şi aici, fonduri ar fi la U.E., dar proiectele nu-s gata. Nu este vorba doar de interesele Renault, cel mai mare investitor în automobilism, ci de reala nevoie de oprire a mobilităţii spre Occident. Acum se vorbeşte despre tronsoanele din mijloc, cele mai grele şi care ar necesita timp. Rămân însă capetele dintre Piteşti şi dinspre Sibiu, dar şi aici… vorbe!
Autostrada Comarnic – Braşov interesează turismul, interesează valorizarea integrală a Văii Prahovei, dar mereu, făcând evaluări, specialiştii sunt pentru prioritatea Piteşti – Sibiu, mult mai încărcată de interese naţionale!
Apare şi Drumul expres Craiova – Piteşti, necesar în primul rând investitorului american de la Craiova… Ar beneficia de finanţare nerambursabilă prin Programul Operaţional de Infrastructură Mare (POIM), dar Guvernul se mişcă greu, fiind mai sensibil în a polemiza cu comisarul Corina Creţu care-i critică imobilitatea… În cazul Autostrăzii Comarnic – Braşov s-a recurs la o soluţie care a şocat: s-a renunţat – din motive că s-ar fi găsit o soluţie mai rapidă public – privat – la finanţarea Băncii Mondiale…
Mulţi au început să facă şi pariuri: dacă, până la sfârşitul vieţii, ar putea circula pe Autostrada Piteşti – Sibiu. Pe cine să întrebi? Şi aici se joacă interese politice, electorale, de partid, în dauna singurului interes: cel naţional! Acum vine iarna şi se aşteaptă… primăvara!