IPJ Argeș: Ce drepturi și obligații au șoferii la controlul rutier.
Având în vedere informațiile apărute în spațiul public, referitoare la opinia privind modul în care se realizează interacțiunea dintre un polițist rutier și un participant la trafic, pentru corecta informare a opiniei publice, Compartimentul Relații Publice din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Argeș este abilitat să facă următoarele precizări:
Activitatea polițiștului rutier aflat în exercitarea atribuțiilor de serviciu se face în conformitate cu prevederile specifice ale OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, și cu cadrul legal general stabilit prin prevederile Legii 218/2002 privind organizarea și funcționarea Poliției Române.
Potrivit art. 2 din OUG 195/2002, îndrumarea, supravegherea și controlul respectării normelor de circulație pe drumurile publice se înfăptuiește de către poliția rutieră.
Mai mult, potrivit art. 179 din H.G. 1391/2006, pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a OUG 195/2002, poliția rutieră poate acționa pentru prevenirea și constatarea unor încălcări ale normelor privind deplasarea în siguranță, pe drumurile publice, a tuturor participanților la trafic, polițistul rutier având ca atribuție principală tocmai constatarea și aplicarea sancțiunilor în cazul contravențiilor aflate în competența sa.
Nicio dispoziție legală nu condiționează posibilitatea constatării și sancționării contravențiilor de către agenții de poliție rutieră, de existența unui ordin de serviciu.
Rezultă că, tocmai legea, abilitând polițistul rutier să acționeze în sensul arătat, nu prevede existența în plus a unui ordin de serviciu care să prevadă aceeași abilitare pentru un anumit membru al poliției rutiere, cu atât mai mult cu cât nicio dispoziție legală în vigoare nu condiționează legalitatea unui proces-verbal de constatare a contravenției de existența unui asemenea ordin.
Astfel, conducătorii auto care întâlnesc un polițist rutier (polițist în uniforma specifică), în trafic, au obligația de a se supune semnalelor, indicațiilor și dispozițiilor acestuia conform art. 100, alin. 3, lit f., nerespectarea acestei obligații constituie contravenție și se sancționează cu amendă cuprinsă între 580 și 725 de lei, precum și măsura complementară de suspendare a dreptului de a conduce pentru 30 de zile (pentru conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai).
Este lesne de înțeles că încălcarea regulilor de circulație pune în pericol nu doar pe conducătorul auto care, în aceste condiții, poate fi oprit de polițist.
Responsabilitatea conducătorilor auto în respectarea regulilor de circulație (a căror cunoaștere stă la baza obținerii permisului de conducere) nu se oprește la propria persoană.
Nici habitaclul propriului autovehicul nu este limita, conducătorul auto fiind responsabil și pentru pasagerii din autovehiculul pe care îl conduce (responsabilitate crescută pentru cei care efectuează transport de persoane în mod comercial).
Dincolo de interiorul mașinii, aceasta este componentă a traficului rutier, putând pune în pericol, în cazul nerespectării regulilor de circulație, și alte mașini, cu alți ocupanți, precum și alți participant la trafic – pietoni, bicicliști, etc.
Din aceste motive, polițiștii rutieri argeșeni reamintesc faptul că regulile de circulație sunt menite să ne protejeze, iar deținerea permisului de conducere implică mai degrabă responsabilitatea în respectarea unor obligații decât exercitarea unui drept.
*ASPECTE LEGALE*:
LEGEA nr. 218 din 23 aprilie 2002 (republicată) privind organizare şi funcţionarea Poliţiei Române
Articolul 26(1) Poliţia Română are următoarele atribuţii principale:
2. aplică măsuri pentru menţinerea ordinii şi siguranţei publice, aplică măsuri, potrivit competenţelor stabilite prin lege, pentru prevenirea şi combaterea fenomenului infracţional ….;
12. constată contravenţii şi aplică sancţiuni contravenţionale, potrivit legii;
21. supraveghează şi controlează circulaţia pe drumurile publice, în afara cazurilor exceptate prin lege, şi colaborează cu alte autorităţi publice, instituţii, asociaţii şi organizaţii neguvernamentale, pentru îmbunătăţirea organizării şi sistematizării circulaţiei, asigurarea stării tehnice a autovehiculelor, perfecţionarea pregătirii conducătorilor auto şi luarea unor măsuri de educaţie rutieră a participanţilor la trafic;
Capitolul V Drepturi şi obligaţii
Articolul 31
(1) În realizarea atribuţiilor ce îi revin, potrivit legii, poliţistul este învestit cu exerciţiul autorităţii publice şi are următoarele drepturi şi obligaţii principale:
a) să legitimeze şi să stabilească identitatea persoanelor, în condiţiile prezentei legi;
g) să efectueze controale şi razii atunci când există indicii temeinice cu privire la săvârşirea de infracţiuni ori ascunderea unor infractori, bunuri provenite din infracţiuni sau posibile acţiuni teroriste;
Articolul 34(1)
Poliţistul este îndreptăţit să legitimeze şi să stabilească identitatea persoanei numai în situaţia în care:
aceasta încalcă dispoziţiile legale ori există motive verosimile pentru a bănui că pregăteşte sau a comis o faptă ilegală;
g) cu ocazia unor controale sau razii, efectuate în condiţiile art. 31 alin. (1) lit. g);
(3) Stabilirea identităţii unei persoane se face pe baza actelor de identitate. Atunci când persoana nu poate prezenta un act de identitate, stabilirea identităţii se realizează pe baza unui act prevăzut cu fotografie sau a declaraţiilor acesteia, precum şi a verificărilor poliţistului, realizate pe loc, în bazele electronice de date la care are acces potrivit legii.
(4) La solicitarea poliţistului, persoana are obligaţia de a înmâna acestuia actele prevăzute la alin. (3) şi de a comunica informaţiile necesare stabilirii sau, după caz, verificării identităţii sale.
Articolul 57
(1) În exercitarea atribuţiilor de serviciu, poliţistul este obligat să îşi facă, în prealabil, cunoscută calitatea, astfel:
a) dacă este în uniformă, prin prezentarea verbală a numelui şi prenumelui, precum şi a unităţii de poliţie din care face parte;
b) dacă este în ţinută civilă, prin prezentarea datelor prevăzute la lit. a), precum şi a legitimaţiei de serviciu sau a insignei.
ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 195 din 12 decembrie 2002 (republicată) privind circulaţia pe drumurile publice
Articolul 2
Îndrumarea, supravegherea şi controlul respectării normelor de circulaţie pe drumurile publice se fac de către poliţia rutieră din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, care are obligaţia să ia măsurile legale în cazul în care constată încălcări ale acestora.
Capitolul V Reguli de circulaţie
Secţiunea 1 Obligaţiile participanţilor la trafic
Articolul 35.
(2) Participanţii la trafic sunt obligaţi ca, la cererea poliţistului rutier, să înmâneze acestuia documentul de identitate sau, după caz, permisul de conducere, documentul de înmatriculare ori de înregistrare a vehiculului condus, documentele referitoare la bunurile transportate, precum şi alte documente prevăzute de lege.
(3) În exercitarea atribuţiilor care îi revin, poliţistul rutier are dreptul să verifice vehiculul, precum şi identitatea conducătorului sau a pasagerilor aflaţi în interiorul acestuia atunci când exista indicii despre săvârşirea unei fapte de natura contravenţională sau penală.
Cu privire la solicitările suplimentare din partea conducătorilor auto acestea nu sunt prevăzute de lege, iar referitor la prezentarea de alte documente sau probe, acestea se prezintă la solicitarea instanței de judecată, în situația formulării unei contestații împotriva procesului verbal de constatare a contravenției.