Este anul 2017 și Apple zguduie industria telefoanelor mobile cu iPhone X. Pe lângă specificațiile impresionante, telefonul vine cu un preț pe măsură: 1000 de dolari. Această veste a trecut prin toate etapele unei știri: de la uimire, la ridiculizare, apoi la acceptare. Alți producători au lansat modele apropiate ca preț. Cei care folosesc Samsung și Huawei sunt familiarizați cu vârfurile lor de gamă. Cu toate astea, supremația va fi adjudecată nu de aceste modele, ci de cele care se află mult sub $1000.
Primul semn a fost dat de iPhone XR, un smartphone ce a adus multe dintre funcțiile apreciate la iPhone X la un preț cu 25% mai mic. Acesta s-a dovedit a fi cel mai vândut iPhone din generația 2018, iar Apple a ținut cont de asta atunci când a anunțat cele mai noi telefoane în 2019.
iPhone 11 (iPhone XI) a fost lansat la un preț de $699, adică cu $50 mai puțin decât iPhone XR. Rezultatul? Vânzările în China au crescut cu peste 17%, iar la nivel mondial iPhone 11 este cel mai vândut telefon din ultimul trimestru. Chiar dacă lumea nu se înghesuie să cumpere cele mai scumpe variante vândute de Apple, americanii nu au de ce să își facă prea multe griji. Un bun motiv pentru acest lucru este faptul că o parte din costuri sunt recuperate din vânzarea accesoriilor și a serviciilor.
Față de vremurile de glorie în care Apple domina autoritar profitabilitatea pieței de telefoane mobile, câteva categorii de produse au apărut în peisaj. Primul dintre ele este AirPods. Prima generație a apărut în 2016, odată cu lansarea telefonului iPhone 7. Acesta aducea noi tehnologii, dar și dispariția unui lucru extrem de comun: jack-ul audio. Apple a creat o problemă pentru fanii muzicii, însă a oferit o soluție în valoare de $160.
Desigur că utilizatorii puteau folosi adaptorul lightning pentru a asculta muzică prin intermediul propriilor căști cu fir. Desigur că o pereche de căști wireless nu era ceva nemaivăzut în 2016, însă AirPods a adus la viață un concept care era într-o creștere puternică la acel moment: tehnologia true wireless.
Putem spune că execuția a fost factorul care a determinat succesul căștilor AirPods. Aproape patru ani mai târziu, veniturile înregistrate numai din vânzarea acestor căști aduc o valoare mai mare decât companii precum Uber.
Al doilea produs care a mai rotunjit veniturile Apple este Apple Watch. Ajuns la a 5-a generație, ceasul smart al americanilor este liderul incontestabil în materie de vânzări. Mai mult, acesta a reușit să surclaseze producătorii tradiționali de ceasuri cu tehnologia Swiss. PR-ul foarte bun pe care Apple Watch îl primește este un factor care determină tot mai mulți oameni să aleagă un gadget ce le poate monitoriza sănătatea. Nu în ultimul rând, serviciile Apple au cunoscut o creștere fulminantă în materie de încasări. În momentul în care prima pereche de Apple AirPods apărea pe piață, veniturile producătorului în materie de software erau dominate de vânzarea melodiilor și a filmelor prin intermediul iTunes. 4 ani mai târziu, iTunes este o aplicație care nu mai există, locul ei fiind luat de Apple Music și Apple TV+. Alături de iCloud Drive, aceste servicii generază venituri lunare suplimentare pentru Apple, iar unele voci susțin că acestea ar putea ajunge mai valoroase decât companii precum Facebook. Iar asta până la finalul anului viitor!
În acest caz, care mai este rostul de a produce telefoane mai scumpe cu 25%, din moment ce există alte surse de venit pentru companie? Alți producători nu se pot considera la fel de norocoși. Samsung, cel mai mare producător de telefoane mobile la nivel mondial, nu are luxul unui ecosistem de accesorii și servicii la dispoziția sa. Dintre toți producătorii, Huawei pare să fi avut norocul de a se certa cu Google, permițându-i astfel să-și dezvolte propria platformă de aplicații, propriu store, cu o investiție inițială de $26 milioan. Vor fi acestea suficiente? Vor reveni sub formă de venituri continue? Numai timpul ne va spune acest lucru. Cert este că telefoanele cu mult sub $1000 au devenit suficient de bune pentru majoritatea utilizatorilor. Următoarea frontieră o reprezintă serviciile post-vânzare.