În ediţia de ieri semnalam faptul că, de multă vreme, o sumedenie de microbuze de transport private folosesc staţiile „Publitrans” Piteşti pentru îmbarcarea/debarcarea călătorilor. Articolul respectiv a stârnit mai multe reacţii negative din partea cititorilor, care nu văd nimic rău în această stare de lucruri. Din punct de vedere al călătorilor, într-adevăr, nu e nimic rău că aceste autobuze şi maxi-taxi-uri opresc în mai multe staţii din Piteşti. Problema e alta.
Trebuie plătit
În conformitate cu reglementările legale, autobuzele şi microbuzele nu au voie să oprească pentru îmbarcarea/debarcarea pasagerilor decât în staţiile stabilite fiecărui traseu în parte. În plus, pentru fiecare dintre aceste staţii transportatorul trebuie să obţină acordul societăţii care deţine staţia, chestiune reglementată, îndeobşte, prin încheierea unor contracte de locaţie sau de folosinţă. Altfel spus, operatorul de transport trebuie să aibă încheiat un astfel de contract cu „Publitrans”, astfel încât mijloacele sale de transport să aibă dreptul de a opri în staţiile municipalităţii. Or, noi ieri tocmai asta semnalam: că multe autobuze şi microbuze folosesc staţiile Publitrans, dar – din câte ştim noi – puţini plătesc pentru asta.
Un exemplu de bune practici şi de legalitate, în acest sens: autobuzele firmelor Dacos Râmnicu-Vâlcea şi Transmixt Sibiu, care execută zilnic curse spre şi dinspre Bucureşti, opresc, pe raza Piteştiului, exclusiv în autogara Nord. Pentru aceasta, firmele din Vâlcea şi Sibiu plătesc o sumă de bani, lunar, societăţii care deţine clădirea şi terenul unde funcţionează autogara. La fel ar trebui să stea lucrurile şi în privinţa staţiilor „Publitrans”: acel operator de transport care vrea să le folosească pe post de staţii trebuie să plătească pentru ele. Lucru care, semnalam ieri, nu se întâmplă. Un cititor ne „urechea”, în ediţia electronică, pe seama faptului că „dacă nu se plânge Publitrans, de ce se plânge ziarul nostru”. Păi, ne „plângem” pentru că „Publitrans” pierde nişte bani la care ar avea, legal vorbind, dreptul, ca atare pierde fiecare piteştean care foloseşte autobuzele de transport local.
Să vedem contractele!
Deocamdată, nu ştim cu precizie câte din zecile, dacă nu sutele de firme de transport, ale căror autobuze şi microbuze tranzitează Piteştiul (sau au aici cap de linie) plătesc pentru a folosi staţiile municipalităţii. Problema s-ar putea lămuri foarte simplu dacă autorităţile locale ar face publice documentele din care să reiasă cine dintre aceşti operatori are încheiate contracte pentru folosinţa staţiilor „Publitrans” şi cine nu. Noi am cerut, încă de ieri, aceste documente. Când le vom fi primit, se va lămuri chestiunea. Până atunci, suspiciunea rămâne.
Sorin SIMION
Foto: Flavius PETRESCU